Juszku Ferenc

Igazgatóhelyettes,

Záhony

szszb_08-188_juszku_ferenc.jpgHa írjuk Záhony történetét, ha hangsúlyozzuk az átrakókörzet fontosságát, akkor Juszku Ferenc nevét és tevékenységét is meg kell említenünk. Kulcsszerepet tölt be az említett területen. Ő a MÁV Rt. Záhony-Port Üzletigazgatóság vezetőjének, dr. Kádár Andrásnak az üzemeltetési helyettese. Széles körű feladatokat lát el. Mondhatni: ott van a tűzvonalban, a gyakorlati munka sűrűjében.

Felügyeli az üzemeltetési szakterületet, irányítja a belépő széles nyomtávolságú kocsikban érkező áruk átrakását, a széles és normál nyomtávolságú vonatforgalom szervezését, lebonyolítását. Gondoskodik az átrakandó áruk, a normál nyomtávolságú kocsik, az átrakási kapacitások összhangjának megszervezéséről. A közel ezerféle belépőáru különböző átrakási technológiát különböző típusú normál nyomtávolságú kocsit igényel. Gazdálkodnia kell a fuvareszközökkel, az átrakó berendezésekkel. Stratégiai és napi gondokkal egyaránt meg kell küzdenie. Persze nem egyedül. A vasút üzemeltetése kollektív munka. Csak a jól összehangolt kollektív tevékenység hozhat eredményt hazánk legnagyobb vállalatánál, a vasútnál. Felügyelete alá tartozik az az üzemrész is, amelyik a térségben üzemelő közvámraktárak, iparvágányok, bérelt rakterületek és állomási kezelési helyek kiszolgálását végzi. Fontos feladata a külföldi vasutak tulajdonába tartozó vasúti kocsikkal való gazdálkodás – a tartózkodási idő minimálisra csökkentése –, ezzel valuta takarítható meg a vasútnak és hazánknak.

Az igazgatóhelyettes színes és változatos munkája nem különíthető el a hazai és a világgazdaság változásaitól. Az orosz válság Záhony térségében is érezteti hatását. 1998 őszén visszaesett a forgalom, ám karácsony körül némi fellendülés volt tapasztalható. Aztán 1999 elejétől reneszánszukat élték a barterüzletek. Vagyis áruért áruval fizettek, és ez forgalomnövekedést eredményezett. Az oroszok, az ukránok például műtrágyát és faárut adtak, mi élelmiszert szállítottunk cserébe. A barterüzlet tavasszal fellendülést mutatott.

Külön kis fejezetet érdemel az igazgatóhelyettes külföldiekkel kapcsolatos tevékenysége. Napi kapcsolatot tart az országhatár másik oldalán dolgozó ukrán vasutasokkal. Sok-sok külföldi közlekedési szakember, üzletember az üzletigazgatóság első számú vezetőjét keresi meg először, de ha a helyszíneken akar tájékozódni, akkor az igazgatóhelyettes kalauzolására, közbenjárására is szükség van. A napi sajtóból köztudott, hogy gyakran járnak itt ukrán, orosz, német és francia szakemberek. Azt már kevesen tudják, hogy az igazgatóhelyettes nemrég japán, majd kínai szakemberrel járta körül az átrakókörzetet. A bemutatásnál, az ilyen gyakorlati tárgyalások során diplomatikusnak kell lenni, hiszen a külföldi partnerek hazaviszik magukkal hazánk jó, vagy rossz hírét. A jó benyomás üzletkötéshez vezethet, a rossz üzletet hiúsíthat meg. Mit jegyezhetett fel a krónikás mostanában Záhonyban és térségében? Olyanokat, amelyekhez közvetlenül, vagy közvetve az igazgató helyettesének is köze volt. Nos, jó hír volt, hogy az objektív nehézségek ellenére az üzletigazgatóság a múlt évben is eredményesen dolgozott, eredménnyel zárhatták 1998-at. 1999 márciusában intenzíven elkezdték az eperjeskei átrakó rekonstrukcióját, felújítását. Ez a nagy munka 2,5 milliárd forintba kerül. E hatalmas pénz jelentős része a nemzetközi Phare-program keretében jön a térségbe. A beruházás megvalósítása alatt vágányzárakra, kisebb forgalomkorlátozásokra is sor kerül. Mindezt úgy kell megszervezni és végrehajtani, hogy az üzemeltetésben ne legyen fennakadás. Leírhatta a krónikás, hogy jelentős környezetvédelmi beruházásokra is sor került, illetve sor kerül a térségben. Elkészült a záhonyi állomás felújítási terve. Előre mutat, hogy megvan a logisztikai központ látványterve. Az sem mellékes, hogy februártól angolul beszélő PR-menedzsere van az üzletigazgatóságnak, ő tolmácsolt az igazgatóhelyettesnek a japán úr látogatásakor.

Juszku Ferenc 1952-ben Kékcsén született. A szegedi vasútforgalmi technikumban érettségizett. Diplomát szerzett a Szegedi Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskolán. A főiskola elvégzése után Záhonyban forgalmi területen dolgozott. Négy évig Eperjeskén állomásirányító, majd forgalmi szakirányító volt. Komoró–Tuzsér közös állomásfőnök-helyettese lett. Záhonyban is dolgozott állomásfőnök-helyettesként. Az igazgatóságon kereskedelmi osztályvezető-helyettesként kezdte. 1990-től az igazgatóság egyik helyettes vezetője. (Korábban több területet felügyelt.) 1992-ben miniszteri kitüntetéssel ismerték el munkáját. Tagja a Közlekedéstudományi Egyesületnek. Kisvárdán lakik családjával kertes házban. Szeret barkácsolni. A fia végzős a Győri Közlekedési Műszaki Főiskolán, és Záhonyba tart. Alakul egy dinasztia.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 8. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1999.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése