Bakó Sándor

Képviselet-vezető,

Záhony

szszn_12-204_bako_sandor.jpgAutópályán, vasúton és vízen szállítmányoz az Európa szerte híres Portolan. A dunaújvárosi székhelyű mamutcégnek a záhonyi szárazföldi kikötőben is van képviselete. Ez az egyszemélyes képviselet hidat jelent Kelet és Nyugat között. Bakó Sándor képviselet-vezető képzett, tapasztalt szakember. A megyénket bemutató könyvsorozatban ő ismertette cége sokirányú, hasznos tevékenységét.

A 2001. év tavaszán azt írta az újság, hogy hamarosan nagy tételben beindulhat a vasúti szállítás Ukrajna és Szlovénia között – erről tanácskoztak május 11-én pénteken Tuzséron magyar, ukrán és szlovén szakemberek. A tanácskozáson részt vett Bakó Sándor, a Dunaferr Portolan Kft. záhonyi képviseletének vezetője is. Ez a társaság a híres Dunai Vasmű vállalatcsoportjának nemzetközi szállítmányozási egysége. Kevesen tudják: a Portolannak is köszönhető, hogy az utóbbi pár évben a záhonyi átrakóban megnőtt a forgalom.

Bakó Sándor azt is elmondta, hogy a múlt évben 5,6 millió tonna áru jött be hazánkba Záhony térségében. Ebből 2,9 millió tonna (több mint a fele) áru szállítását, átrakását a Portolan kft. szervezésében bonyolították le. 2001-ben az első negyedév kiugró eredményt hozott. A Portolan hazánk keleti kapujában három hónap alatt majdnem annyit szállítmányozott, mint tavaly hat hónap alatt. Az alapanyag, a vasérc és a jó minőségű szén főleg az eperjeskei átrakón keresztül jut el a Dunai Vasműbe. Idén az arányok változnak. Vasércből kevesebbet, szénből többet hoznak be Ukrajnából és Oroszországból. Faárut és műtrágyát is nagyobb mennyiségben hoz be a Portolan.

A MÁV-nak, illetve a záhonyi átrakókörzetnek nagy hasznára válik a szállítmányozási cég. A jó együttműködést jelzi, hogy a vasút-igazgatóság és a kft. képviselői évente kétszer-háromszor tanácskoznak, megbeszélik a közös feladatokat. Jó hír, hogy a kft. 120 darab speciális, acél teleszkóptetős tehervagont vásárolt, és ezeket a vagonokat a MÁV üzemelteti. Így Záhony térségében is kevésbé érzékelhető a korszerű, speciális vagonok hiánya. A Portolan rákapcsolódott a MÁV Rt. számítógépes hálózatára. Az idei év tavaszának elején a MÁV megkapta az ukrajnai, pontosabban a lembergi vasút-igazgatóság számítógépes adatbázisát. A terv szerint hamarosan a Portolan is hasznát veszi a lembergi adatoknak, a kft. ugyanis megvásárolja a magyar vasutaktól az ukrán adatbázist.

Jelentős, nemzetközi szállítmányozásra alkalmas kamionparkja is van már a Portolánnak. A cég megyénkben 4 közvámraktárral van kölcsönös előnyökkel járó kapcsolatban. A közvámraktárak közül kettő Záhony mellett, egy Mándokon és szintén egy Tornyospálcán található. A kft. is szorgalmazza a vízi szállítás beindítását. Záhony és Szeged között a Tiszán uszályokkal szeretnének különböző árukat szállítani.

Szalma Béla, a Portolan ügyvezető igazgatója telefonbeszélgetés keretében kiegészítette a fenti információkat. Elmondta, hogy az elmúlt év végén a Dunaferrnek újabb „gyermeke született”, a Centroport Kft. Ezt a korlátolt felelősségű társaságot a világhírű holland Glencore céggel közösen hozták létre, állami támogatás nélkül, saját erőből, külföldi szakmai befektetők bevonásával! A kft.-nek a Duna partján gabonafélék tárolására, raktározására, kombinált átrakására és szállítmányozására alkalmas síktárolója van. Sokat mond, hogy a tároló éves kapacitása 300 ezer tonna szemes áru. Ez azt is jelenti, hogy a Centroport a magyar agrárexport 10 százalékát képes kiszolgálni.

Az ügyvezető igazgatótól további, sokat mondó statisztikai számokat hallottunk. Dicsekvés nélkül mondta, hogy a MÁV Rt. országos forgalmának 10–12 százalékát a Portolan Kft. adja. A vízi szállításban is nagy tételben van jelen a cég: a Mahart forgalmának több mint a felét a dunaújvárosiakon keresztül bonyolítják le. Szalma Béla azt is elmondta, hogy a nagy volumen és a szerteágazó munka miatt személyes jó kapcsolatot alakított ki Kukely Mártonnal, a MÁV Rt. vezérigazgatójával. Szalma Béla (csak pár hónapja nevezték ki a Portolan ügyvezető igazgatójává) belátható időn belül a záhonyi szárazföldi kikötőbe látogat, hogy itt is személyes jó kapcsolatokat alakítson ki, s hogy jól megismerje ezt a térséget, amely Európa és Ázsia kapujának számít.

Ami pedig a záhonyi képviselet-vezető életútját illeti. Bakó Sándor fényeslitkei. A záhonyi közlekedési szakközépiskolában érettségizett, majd Győrben levelező úton vasútüzemmérnök diplomát szerzett. 1994-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen közlekedési menedzser, gazdasági mérnök másoddiplomát kapott. A fényeslitkei pályaudvaron kis beosztásban kezdte pályafutását, majd dolgozott a záhonyi üzletigazgatóságon, aztán ő lett Komoró és Tuzsér állomásfőnöke. Most oroszból középfokú nyelvvizsgára készül, később angolt fog tanulni. Egy nyelven akar beszélni, szót akar érteni a hazai és a külföldi szállítókkal és szállíttatókkal.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló