Rusznák András

Csomóponti főnök,

Záhony

szszb_11-206_rusznak_andras.jpgZáhonynak, kelet kapujának, a vasutas városnak a második világháború után megnőtt a szerepe. A településnek és térségének azonban nem csak múltja, jelene és jövője is van.

A 2001. év tavaszán például Moszkvában, a Trans Russia 2001. elnevezésű nemzetközi kiállításon és konferencián dr. Kádár András a Záhony-Port Átrakási Üzletigazgatóság vezetője a munkatársaival bemutatta és ajánlotta a vasúti szolgáltatásokat. E könyv megjelenése előtt néhány héttel átszervezések voltak a térségben, új neve van az igazgatóságnak, új beosztást kapott Rusznák András állomásfőnök is. Az újonnan alakult csomópont főnöki teendőit látja el. Főnökként és városatyaként közreműködik majd abban, hogy Záhony valódi uniós határ legyen.

Rusznák András vasutas dinasztia tagja, a vasút az első munkahelye. Ezerkilencszázötvennyolcban Kisvárdán született. Szüleivel Mezőladányban lakott, majd a szomszédos Újkenézen cseperedett fel. Újkenéznek megállóhelye van a Záhony–Mátészalka közti vonalszakaszon. Ezen a sínpáron sokat utazott tizenéves korában. Az új záhonyi vasúti szakközépiskolában az elsők közt érettségizett ezerkilencszázhetvenhétben.

Az apja a záhonyi vontatási főnökség művezetője volt, az édesanyja a vasúti konyhán dolgozott. Szinte természetes, hogy vasutas házasságot kötött. A felesége az igazgatóság műszaki osztályán dolgozik. Három gyermekük van. Tímea egyetemista, joghallgató Debrecenben. Az ikrek is Debrecenben tanulnak az Ady Endre Gimnázium dráma tagozatán. Adrienn később újságíró, András színész szeretne lenni.

Rusznák András a szakközépiskolai érettségi után az eperjeskei rendező-pályaudvarra ment forgalmi gyakornoknak. Később a MÁV Tisztképző Intézetében forgalmi-kereskedelmi tiszti vizsgákat tett. Munka mellett levelező úton a győri műszaki főiskolán tanult, itt szerzett diplomát.

Bejárta a vasúti ranglétra fokait, nagy szakmai és emberi tapasztalatokra tett szert. Volt vonatmenesztő-térfelvigyázó, külsős forgalmista, állomásirányító, térfőnök, határforgalmi részlegvezető, kereskedelmi állomásfőnök-helyettes. Beszélgetésünk idején négy éve annak, hogy állomásfőnökként dolgozik Záhonyban. A rendszerváltás óta Záhonyban önkormányzati képviselő. Részt vesz a várospolitika alakításában, neki is köszönhető, hogy igen jó a kapcsolat a vasút és az önkormányzat között.

Az állomásfőnöknek, illetve a csomóponti főnöknek – mivel határállomásról van szó – széles kapcsolatokkal kell rendelkezni. A személyszállítás és az árufuvarozás itt különösen szerteágazó munka. Így hát napi kapcsolatot tart a csapi állomásfőnökkel, a határőrökkel, a vám- és pénzügyőrökkel, természetesen jó a kapcsolata a helyi rendőrkapitánysággal is. Az áru- és vagyonvédelemben például a rendőrök a vasutasokkal együtt közösen vesznek részt.

Nagy forgalmú, nemzetközi határállomásról (és közúti határátkelő helyről) van szó, ezért Záhonyban mindent szabályosan és jól kell csinálni, hiszen az itteni munka megítélése befolyásolja a MÁV, sőt egész hazánk nemzetközi hírét.

2001. február 7-én kapott megbízást a csomóponti főnökég megszervezésére. Április 1-jétől az eddiginél jóval nagyobb területen háromszázhatvan dolgozó munkáját irányítja. A csomóponthoz tartozik a személy- és teherforgalom szervezése és lebonyolítása, ezeknek a tevékenységeknek a gazdálkodását is irányítania kell. Részletezés nélkül említjük, hogy áprilistól a kisvárdai, a fényeslitkei, a komorói, a tuzséri, a mándoki és a tornyospálcai állomás is a záhonyi csomóponti állomásfőnökséghez tartozik.

Hangsúlyozta: a kezdeti időkben két dolog lesz igen fontos számára, ezt a két ügyet kiemelten kezeli. Először is összpontosít arra, hogy a különválás, az átszervezés zökkenőmentesen menjen végbe. Másodszor: a csomópont technológiája közös lesz a Záhony-Port Igazgatóság technológiájával, törekszik a jó együttműködésre és arra, hogy egymás érdekei ne sérüljenek. Ügyel a szolgáltatások bővítésére, fontosnak tartja, hogy a munka minősége tovább javuljon. Vezetési stílusáról szólva elmondta, követel, de intézkedései emberségesek lesznek. Munkatársaitól megköveteli, hogy – úgy, mint ő – utasbarátok, ügyfélbarátok legyenek.

A záhonyi felvételi épület a hatvanas években készült el, felújítva igazán nem volt, a mostani igényeknek már nem felel meg. Tavasszal el is kezdődött a rekonstrukciója. Tetőtér beépítéssel bővítik, korszerűsítik az épületet, irodákat és vonatkísérő laktanyát alakítanak ki, kulturáltabb lesz a váróterem. Magas peront építenek a vágányok közé, könnyebb lesz a le- és felszállás. Az állomás előtt az Európa teret az önkormányzattal közösen átrendezik. Az uniós csatlakozás jegyében az állomást olyanná alakítják ki, hogy az alkalmas legyen intercityk és Eurocityk fogadására és indítására.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése