Horváth Judit

Gimnáziumi igazgató,

Nyíregyháza

szszb_09-44_horvath_judit.jpgKirályi Katolikus Főgimnáziumként kezdte meg működését Nyíregyháza egyik nagy múltú iskolája, 1921-ben. A szabadságharc 100-dik évfordulója tiszteletére vette fel Vasvári Pál nevét. A nyíregyházi, de még a szomszédos Borsod és Hajdú megyék diáksága körében – elsősorban a testnevelés tagozat miatt – is népszerű a Vasvári Pál Gimnázium, amelynek 1992-től igazgatója Horváth Judit. Itt állt először katedrára, és folytatva a családi hagyományt, valószínűleg nyugdíjba is innen megy.

Az igazgatóasszony 1949. október 10-én született Nyíregyházán. Édesanyja, Fekete Viktória, a nyíregyházi Kodály Zoltán Általános Iskolában tanított pontosan négy évtizeden át. Édesapja, Horváth József szintén pedagógus, a megyei tanács művelődési osztályán dolgozott 1948-tól. Az igazgatónőnek a férje is pedagógus végzettségű. Péter fia informatikus, Budapesten él a családjával.

Horváth Judit a nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban érettségizett 1968-ban, majd azonnal felvették a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem történelem-német szakára. 1973-ban vette át a diplomáját. Első munkahelyét azonnal a szívébe zárta. Ennek huszonhét éve, és ő még ahhoz a generációhoz tartozik, amely nem akart mindenáron változtatni, pusztán a változtatás kedvéért.

– Gimnáziumunk igyekezett megtalálni az elmúlt évtizedekben azt a szakosodási lehetőséget, amelyet a társadalom elvárt tőle – magyarázza Horváth Judit. Ha föllapozzuk az iskola képzeletbeli történelemkönyvét, kiderül: az induló Krúdy Gyula Gimnázium számára a nálunk szervezett matematika-fizika, és biológia-kémia osztályok szolgáltak alapul 1967-től. Két évre rá ezek az osztályok adták a Krúdy alapjait. Azonnal hozzákezdtünk az ének-zene tagozat megszervezéséhez. 1975-től működnek sporttagozatos tanulócsoportok. 1978-ban a katonai kollégiumi képzés országos hálózatába kapcsolódott be az iskola.

Minőségi változást hozott a rekonstrukció és a bővítés, nagyobb lehetőség nyílt az oktató-nevelő munkára. Az ének-zene tagozat szinte a kezdetektől fogva sorozatban nyerte az Éneklő ifjúság első díját, az Év kórusa címet. A sporttagozatosok megkapták Az ország legjobb atlétikai középiskolája címet. Az utóbbi években az iskola profilja bővült. 1992 óta speciális – angol, német – nyelvi osztályok működnek. 1993 óta a számítástechnikai fakultációs osztályban, az 1998/99-es tanévtől nulladik évfolyamon angol és német nyelvi képzés is folyik. Ezt a programot az ILS Nyelviskolával közösen folytatjuk. A harmadik éve folyó oktatási forma eredményességét jelzi, hogy alap- vagy középfokú nyelvvizsgát sokan tesznek, de akad, aki a felsőfokút is megpróbálja az egyéves intenzív tanulás után.

Az intézmény tizenhat tanteremmel, négy előadóval, két számítástechnikai teremmel, egy nemzetközi és egy normál méretű tornateremmel, szertárhelyiségekkel, rendezvényre alkalmas aulával, könyvtárral, olvasóteremmel és egyéb kiszolgáló helyiségekkel rendelkezik.

Az iskola nevét ma már a határokon túl is jól ismerik. A nyelvi képzéshez szorosan hozzátartozik az anyanyelvi környezetben történő gyakorlás. Először a német Prien am Chiemsee gimnáziumával alakítottak ki jó kapcsolatot. Az énekkarok kölcsönösen felkeresték egymást, felléptek a partner gimnáziumban. Nagy örömére szolgált a Vasvárisoknak, hogy ott lehettek vendégként azon a rendezvényen, ahol a német városka Európai Uniós zászlót kapott. A négy éve létesített együttműködést szeretnék hosszú időn át gyümölcsözővé tenni. Elsősorban a nyelvszakosok számára jelent ez különleges élményt és tanulási lehetőséget. A Vasváriba járó diákok szüleinél vendégeskedtek a németek, s ezt a látogatást viszonozták a magyarok külföldön. A német Ludwigshafen város gimnáziumával folyamatban van a kapcsolatfelvétel. Létezik St. Albans városával egy angol intézményi kapcsolat is, amely diákcserét jelent és szintén a nyelvtanulás céljait szolgálja.

Nehéz azt pontosan lemérni, hogy egy gimnázium mennyire népszerű, vagy milyen eredményt produkál. Az igazgatónő sok év tapasztalatát összegezve elmondta: nincsenek beiskolázási gondjaik, többszörös a túljelentkezés. A továbbtanulási szándék és a felvettek aránya ismét csak azt mutatja, hogy a Vasváriban jó alapot kapnak az egyetemekre, főiskolákra pályázók. Mindenkit felvesznek, akinek komolyak a szándékai, hogy bekerüljön valamelyik felsőoktatási intézménybe.

A tantestület tagjai közt elsősorban a természetes cserélődés a meghatározó. Egyharmaduk fiatal, a kétharmad a középgenerációhoz tartozik.

– A hétszázhatvan tanulóval működő gimnáziumunknak az a célja, hogy széleskörű alapműveltséggel rendelkező, az értelmiségi pályák iránt érdeklődő diákokat kísérjen el a sikeres érettségiig – folytatja Horváth Judit. Úgy látom, hogy a tantestület tagjai is ebben a szellemben nevelik, oktatják tanítványaikat és a kor kihívásaihoz igazodva ezt az utat kell folytatnunk.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Sziklák a parton

Biszák László alkotása Mélység és  magasság  találkozása, nem  egy röpke randevú, kőbe vésett  valóság  addig  amíg  a  Föld  gyomra  mást  nem  akar. A  kép remek, a srég  meredek  fal  magán... Tartalom megtekintése

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése