Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Gazda Sándor
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza
Több mint százéves múltra tekint vissza Nyíregyháza legrégibb szakképző intézménye. 1883-tól képzi a diákokat a ma még Széchenyi István Ipari Szakközépiskola és Szakiskola névre hallgató létesítmény. 1945-ig a város helyi iparának igényeit elégítette ki, maximális sikerrel és közmegelégedésre. Az 1950-es években kezdődött el egy nagyszabású átalakítás, amely azt célozta, hogy a hazai szocialista nagyipar számára képezzenek itt szakmunkásokat, ráadásul tömeges méretekben. A fémipar és az építőipar számított a legjelentősebb szakképzési területnek. Az itt végzett diákok keze munkáját dicséri Tiszaújvárostól Paksig az ország minden nagyobb állami építkezése.
Az iskola képzeletbeli történelemkönyvét Gazda Sándor igazgatóval lapozgatjuk. Az intézmény magán viseli a társadalmi, gazdasági változások és az azokat követő oktatási koncepciók jegyeit.
A 60-as évek végén és a 70-es évek elején újabb nagy átalakulás következett be az iskola életében, hiszen egyre több szakmát oktattak, több ezres tanulói létszámnak kellett volna megteremteni a szakmaszerzés tartalmi és technikai feltételeit. Megérett a helyzet arra, hogy a szolgáltató szakmákat más intézmény vegye át: az akkori 110-esből kivált a 107-es szakmunkásképző intézet.
– Én úgy érzem, érdekes végignézni azt a folyamatot, melyet intézményünk a gazdasági életben betöltött – hallottuk Gazda Sándor igazgatótól. Mindig is valamilyen társadalmi kihívásnak kellett megfelelnünk. Egyrészt az országnak kellett képeznünk nagyobb létszámban szakmunkásokat, másrészt az egyre gyarapodó lélekszámú megyeszékhelyen kellett a fiatalok ezreinek szakmát adni a kezébe. 1985-ben újabb változás következett be az intézmény életében: elindítottuk szakközépiskolát az addig egyeduralkodó szakmunkásképzés mellett. Most pedig nyugodtan állíthatom, hogy a jövő útja az, hogy minél magasabban kvalifikált szakemberek kerüljenek ki az iskolából. Ehhez pedig nemcsak a szakmai tudás, hanem az érettségi is hozzátartozik.
A nyíregyháziak többsége ma is 110-esnek ismeri az iskolát. Jelenleg ezerkétszázhatvanheten tanulnak a nappali tagozaton, háromszázhuszonhatan vesznek részt esti és levelező képzésben. A tantestület létszáma is tekintélyt parancsoló, hisz a hatvannégy tanár mellett huszonhárom szakoktató tevékenykedik, tizenketten kollégiumi nevelői feladatokat látnak el, a technikai feltételek megteremtése pedig hatvannyolc dolgozóra hárul.
A szakiskolában korábban huszonkét szakmát oktattak, ma mindössze tízet. A karosszérialakatos, a központi fűtésszerelő, a szobafestő és mázoló a legkedveltebbek közé tartozik. A szakközépiskolában az épületgépészet, a gépszerelés a vonzó, valamint szívesen jelentkeztek a gépjárművezető és karbantartó szakmára.
A társadalom és a gazdaság változása, fejlődése indította el újabb szakok karrierjét, ilyen például az informatika, amelyet harmadik éve oktatnak. Egy-két éve tanulnak itt azok az autószerelők, akik érettségivel is rendelkeznek majd. A Világbank is komoly anyagi segítséget nyújt, amennyiben ahhoz az iskola megteremti a feltételeket. Két komponensű a támogatás: az úgynevezett A komponens részeként még a tantervet is ez az iskola dolgozhatja ki a szellőző- és klímaberendezés-szerelő szakmára. A B komponens azt tartalmazza, hogy a gépészeket és az informatikusokat az érettségiig kell eljuttatni a 9–12. osztályokban.
– Az élet pedig egyre újabb kihívások elé állítja az intézményt – folytatja az igazgató. 2001-ben indítjuk az épületgépészeti mérnökasszisztens képzést. Ez már felsőfokú végzettségnek számít. Elsősorban az itt végzettekre számítunk, de természetesen az iskola kapui nyitva állnak a másutt végzettek előtt is. Egyébként a 2001-es esztendő további változásokat hoz majd iskolánkba, mivel a tervek szerint teljesen átalakítjuk a szakiskolai képzést. Piaci alapra kell helyeznünk az oktatást. Az egész folyamatnak az a lényege, hogy konvertálható tudással vértezzük fel a tanulókat.
Nagy valószínűséggel sikerrel veszi az újabb akadályt az intézmény. Évtizedek óta igen eredményesen szerepelnek diákjaik a Szakma Kiváló Tanulója országos versenyeken. Sport és kulturális téren serlegek tucatjait hozták el.
Gazda Sándor igazgató a miskolci Földes Ferenc Gimnáziumban érettségizett, majd a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen szerzett diplomát történelem-földrajz szakon 1980-ban. Az EXPRESS Utazási Irodánál rövid ideig dolgozott , majd a megyei kórház oktatási előadójaként, és 1983. szeptember elsején jött a Széchenyibe. Két évig kollégiumi nevelőként dolgozott, 1988-tól a levelező tagozatot vezette. 1992-től nevelési igazgatóhelyettes, egy éve pedig igazgató.
Felesége dr. Szabó Sarolta muzeológus. Két gyermekük született, Sándor a Krúdy-gimnáziumba jár, közgazdásznak készül, Kristóf harmadik osztályos a Móricz Zsigmond Általános Iskolában. Csekély szabad idejét a családjával tölti, színházba járnak, kirándulnak.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése