Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Fülöp Péter
Igazgató,
Miskolc
A napi kétszázezres utasforgalmat lebonyolító miskolci Tiszai pályaudvar aluljárójának lépcsősorai kilenc sínpárhoz vezetik fel az utasokat. A tizedik feljárónál tábla figyelmeztet rá, ez már idegeneknek tilos terület. Itt a sínmező mögött irodák, üzemcsarnokok húzódnak meg, a valamikori MÁV Járműjavító munkahelyei. Aki tíz, vagy tizenöt évvel ezelőtt járt itt, emlékeiben a poros, olajos, súlyos kalapácsütésektől zengő vas és acéllemezek dobhártya romboló zaját őrizheti emlékeiben. Mi mást is, hiszen itt javították, hegesztették, szegecselték, csavarozták a javításra váró tehervagonokat. A szerszámok mérete kényszerű módon igazodott a hatalmas fémdarabokhoz, alkatrészekhez.
Párhuzamosan a sínekkel egyenes út vezet az irodákhoz, a műhelyekhez, mellettük az ipari vágányon végig elegáns, világosszürkére festett vagonok sorakoznak, amilyenek egyelőre még nem futnak a hazai vaspályákon.
Mi se fussunk előre mondanivalónkkal, hogy hogyan is kerülnek ide ezek a nálunk még szokatlanul szép, tiszta tehervagonok. A magyarázat messzebbre vezet, tudjuk meg Fülöp Pétertől, a MÁV Tiszavas Járműjavító Kft. igazgatójától.
– A rendszerváltás előtt nyolc járműjavító működött az országban, melyekre később különböző sors várt, egyet megszüntettek, kettőt eladtak, egyet leépítettek. Jelenleg négy tartozik a MÁV-hoz. Egy biztos, mindegyik új kihívásokkal kényszerült szembenézni. Számunkra is emlékezetesek maradnak az 1993–94–95-ös évek, amikor nem volt munka és a kevesebb javítás mellett a régi kocsik szétbontásával is foglalkoztunk. A kft. létrejöttét követő négy évet a társaság működési, jogi kereteinek kialakítása után a MÁV-társaságok szintjén így is eredményesen zártuk.
Az igazgató múltidéző szavai nyomán különös családi történet elevenedik meg. Fülöp Péter nagyapja jóval több, mint hetven évvel korábban, az első világháború előtti években itt dolgozott járműlakatosként az üzemben, ahová unokája került egy másik korban, minőségileg is más, értékesebb felkészültséggel mérnökként.
– Anyai nagyapám Sajószentpéterről járt be ide naponta dolgozni, s mint tudom, nagyon szerette a munkáját, a munkahelyét. Én ezerkilencszáznegyvenkettőben már Rozsnyón születtem, a város akkor újra Magyarországhoz tartozott. Gimnáziumba már Kiskunfélegyházán jártam és ezerkilencszázhatvanban költözött a család Miskolcra. Itt végeztem az egyetemet, gépészmérnök lettem. Egyetemi éveimre szívesen emlékszem, annak ellenére, hogy összességében sokkal szigorúbbak voltak a követelmények mint azután. Akkor persze ez nem tetszett nekünk, de ma már belátom, az akkori kemény feltételek a hallgatók érdekét szolgálták.
Fülöp Péter ezt követően az ifjúsági mozgalomban, majd gazdaságpolitikai területen dolgozott.
– Öt évet töltöttem a Digépben, majd ezerkilencszáznyolcvanötben a MÁV Járműjavító Üzem igazgatója lettem. A Tiszavas Járműjavító Kft. ügyvezető igazgatói tisztet ezerkilencszázkilencvenkettőtől töltöm be. A legnehezebb esztendőkben is ahhoz tartottuk magunkat, hogy munkánkat a MÁV javítási igényeinek változásához rugalmasan alkalmazkodva mindig jó minőségben, a határidőket betartva végezzük. Sajnos a piaci lehetőségek nem tették lehetővé még a meglévő kapacitások kihasználását sem, ezért átmenetileg magasak voltak a ráfordítási költségek, s az eredményesség megőrzése érdekében folyamatosan szigorú kölcsöncsökkentő intézkedésekre volt szükség, több alkalommal létszámcsökkentésre is.
– Napjainkra jelentősen beszűkült a hagyományos kocsijavítás, helyét új termelői struktúra vette át, korszerű technológiákkal, a nyugati piacon is kelendő termékkel. Megkezdtük a korszerű, számítógépes termelésirányítási rendszer bevezetését, amely átfogja a társaság egészét, a gazdálkodás, a termelés minden területét.
– Az átalakítás, a tervezés, a prototípus gyártás lett az uralkodó tevékenységünk, amit kibocsátunk a kezünk alól az megfelel az EU-szabványoknak. Miután ebben a szakmában a németek állnak az élen, nekünk fontos az is, hogy megfeleljünk az ottani minőségi garanciáknak is. Ez a váltás, amely nagyon sok energiát emészt föl, évekbe került, és most a mű befejezésének háromnegyed részénél tartunk, következik a véghajrá.
– Ami kevés szabad időm marad, azt szívesen fordítom a sportra, diák koromban is sportoltam egyetemi szinten. Az MVSC társadalmi elnökeként is mint sportvezető a fiatalok és a felnőtt generáció egészséges életfeltételeinek megteremtését tartom egyik fontos célomnak. Ehhez stabil családi háttérrel rendelkezem, feleségem már nyugdíjas, a lányom jogász, a fiam autószerelő egy kft.-nél. Érzelmileg feltöltődöm a családi körben, amit aztán komoly energia tartalékként hasznosíthatok egész életemben – zárta a beszélgetést Fülöp Péter.
(Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Galambos Béláné
Abuczki József
Abuczkiné Simon Ida
Mohácsi Gábor
Tomkó István
Balogh Béla
Rétközi Ferenc
Skarupka István
Veres Edit
Schmidt Ferenc
Venyigéné Makrányi Margit
Professzor Dr. Tóth László
Bodonyi Csaba DLA
Horváth József
Prof. Dr. Barkai László
Dr. Újszászy László
Dr. Radványi Gáspár
Szűcs Tibor
Dr. Lakatos Zoltán
Tóth Ottóné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése