Botos Attiláné

Igazgató,

Baktalórántháza

szszb 26 ncsé Botos Attiláné.jpgEgy oktatási intézmény életében a névválasztás sorsdöntő esemény. Jó példa erre a baktalórántházi általános iskola, amely a Reguly Antal nevet vette fel. Az őshazáig utazó kutató, a magyar nyelv finnugor eredetét bizonyította nyelvészeti alapon. Iskolai himnuszukban is megfogalmazódik: „Légy büszke az iskoládra, lépj a nagyok nyomába, emeld fel magasra fejed, keresd a világban helyed.”

Botos Attiláné igazgatónő 2003-ban, több mint harminc éves helyi tapasztalattal a háta mögött megpályázta az állást, és a képviselő-testület megbízta őt az intézményvezetői feladatokkal. A kitaposott úton elődei nyomdokába kívánt lépni, újra és újra felcsillogtatni iskolájuk hírnevét. A változó korok, társadalmi helyzetek, a gyermekanyag mindig új és új vezetési ismereteket, pedagógiai módszereket, szakmai követelményeket állítanak a pedagógusok elé.

Botos Attiláné, született Borbély Zsuzsa, 1955. október 5-én Kisvárdán Borbély Árpád és Barkócz Márta gyermekeként látta meg a napvilágot. ’60-ban Levelek községbe költöztek, így öccsével, Attilával együtt itt élte gyermekkorát, itt folytatta általános iskolai tanulmányait. Tudatosan készült a pedagógusi pályára, hiszen édesanyja több mint három évtizedig volt óvodapedagógus, bár ma már nyugdíjas, de mozgalmas közösségi életet él. Édesapja sajnos már nincs az élők sorában, de büszke lenne gyerekeire. A baktalórántházi, akkori Mező Imre Gimnáziumban ’74-ben érettségizett. Komolainé Fűzi Klára osztálya kitűnt tehetséges diákjaival, volt húzóerő, motiváció. Itt talált férjet is magának, aki immáron három és fél évtizede a helyi középiskola megbecsült történelemtanára, ’78-ban kötötték össze életüket. Leskovics Józsefné tanárnő motiválására jelentkezett a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola földrajz–népművelő szakára, ’78-ban diplomázott.

Férje tősgyökeres baktalórántházi család lévén, a fiatal házasok itt telepedtek le. Zsuzsának jó induló lecke volt a helyi általános iskola kisegítő osztálya, ahol sokat köszönhet Bányai Andrásné tanítónak. Kitűnt jó nyelvérzékével, biztatásra talált Bardi Sándorné, akkori igazgatónő részéről is, elvégezte a magyar szakot, közben férjével már Eszter lányukat dédelgették. Sem osztályainak magas tanuló-létszáma, a gyermekanyag heterogén összetétele, a közben kibővült család körüli teendői – hiszen megszületett Gergő, majd Zsófi – nem lassították munkájának dinamikáját, és a hétköznapi taposómalomban sem fásult el. Szakmailag magasabb szinten is elismert pedagógus lett, hiszen tanítványai az országos földrajz és magyar vagy helyesírási versenyeken az első tíz között szerepeltek.

Pályafutásának csúcsa 2003, amikor az intézmény vezetője lett. Még ebben az évben a Nyírségi Iskolaszövetséghez csatlakoztak, itt folyamatosan megmutatták tehetségüket tanulóik a tantárgyi és a sportversenyeken. Jelenleg az iskola 370 tanulóval működik. Támaszkodik a szülői szervezet segítségére, hiszen nagyon fontos a jó kapcsolat kiépítése a szülőkkel. A sajátos nevelést igénylő és hátrányos helyzetű tanulóknak is megfelelő tanulási körülményeket tudnak biztosítani, amit speciális szakemberek segítenek. Az intézmény neve is tükrözi ezt: „Reguly Antal Általános Iskola és Pedagógiai Szakszolgálat”. Fontos a harmonikus és segítő munkakapcsolat az önkormányzattal, a képviselő-testülettel, Nagy Lajos polgármesterrel.

Egy vezető tanulása élethosszig tart, hiszen menet közben bővíteni kell a vezetési ismereteket, de a számítástechnika terén vagy a pályázatírás terén is jártasságot kell szerezni. Ez utóbbinál nem maradhat említés nélkül a már lefutott HEFOP-os, (hhh – tanulók integrációja), továbbá a pedagógiai kultúra megújítását szolgáló TÁMOP-os pályázat, amely az egészséges életmódra való nevelést és a minőségi oktatást megvalósítása érdekében kidolgozott tevékenységi formákat foglalja magába. Testvériskolai kapcsolatot ápolnak a lengyelországi £ancut város iskolájával.

A tanuláson kívüli foglalkozások felsorolásához egy oldal sem lenne elegendő, fontos, hogy a gyerekek érdeklődési körüknek, tehetségüknek megfelelő szabadidős tevékenységet, szakkört találjanak maguknak.

A gyerekek felnőttek, nagyobbik lányuk Budapesten él, a kisebbik éppen Angliában, fiúk, remélhetőleg itt marad majd a szülők közelében.

Büszkén említi a legfrissebb sikereket:– a Meseíró versenyen az országosig jutott két tanulójuk, a Csecsemőápolási versenyen is országos döntősök lettek.

„Minden siker büszkeséggel tölt el, a tanulók és a velük foglakozó pedagógus iránt egyaránt. Elismerést csak a megdolgozott munka és annak eredménye után várhatunk, nem hull csak úgy ölünkbe a siker. Mások nem fogják elvégezni helyettünk, nekünk kell megtennünk. Talán egy kicsit vissza tudunk varázsolni iskolánknak abból a fénykorából, amikor csillaga olyan fényesen ragyogott” – mondja reményt keltően.

(Északkeleti Almanach 26. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2010.)

Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése