Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Szikszainé Dobronyi Erzsébet
Iskolaigazgató,
Nyíribrony
Művészeti oktatásról még csak nem is álmodhattak volna a nyíribronyi szülők néhány évvel ezelőtt. Négy éve igazgatja az iskolát Szikszainé Dobronyi Erzsébet, aki húsz éven keresztül a nyíregyházi főiskola ének-zene tanszékén járta végig a ranglétra fokait. Amikor kinevezték a nyíribronyi Móra Ferenc Általános és Alapfokú Művészeti Iskola igazgatójának, a főiskolán docensként dolgozott. Teljesen más megméretésre vállalkozott, hisz az általános iskola irányítójaként nemcsak a társadalmi, hanem az önkormányzati és a szülői igényeknek is meg kellett felelni. Viszont az eltelt évek igazolták Szikszainé nagyszabású terveit, a gyerekek és a szülők egyaránt megelégedéssel szólnak a nyíribronyi iskola eredményeiről.
Buduka Erzsébet gyermekgondozó és Dobronyi István kórházi dolgozó lányaként született 1956-ban Dobronyi Erzsébet. Két bátyja közül István építészmérnök, Pál a Betulapharmánál dolgozik. A férje matematika–informatika tanár a nyíregyházi 110-esben.
Házasságukból két gyermek született, Zsuzsanna a Kölcsey-gimnáziumban érettségire készül, szenvedélyesen zongorázott, most fuvolázik. Gusztáv elsős a nyíregyházi művészeti szakközépiskolában, csellózott, szobrásznak készül.
Dobronyi Erzsébet a debreceni Kodály Zoltán Zeneművészeti szakközépiskolában érettségizett, majd Budapesten a Zeneakadémián szerzett oklevelet. Ezután két évig Újfehértón tanított, majd 1982-ben bekerült a tanárképző főiskolára. Itt jelenleg a levelező tagozatos hallgatókat oktatja.
A nyíribronyi iskolában 118-an tanulnak – ez a létszám kis iskolát jelent. Viszont a tanulók 80%-a jár a dráma– tánc–zene jogosítvánnyal rendelkező alapfokú művészeti iskolába. Ebben a tanévben csak zenével foglalkoznak: citera, zongora, furulya és számítógépes zeneoktatás szerepel a programban. Ez utóbbi igen népszerű a gyerekek körében, hiszen 128 hangszer hangjával, csoportosításával ismerkedhetnek meg, és maguk a gyerekek alkothatnak zenét. Művészeti oktatás hasznáról azt mondja az igazgatónő, hogy olyan személyiséggazdagító erő ez, amely nélkül sivárabb lelkületű gyerekek hagynák el az iskolát. A jó szemű pedagógus azt is észreveszi, hogy néhány gyerek akár zenei pályán is folytathatja tanulmányait. Érdekes tapasztalat: Kodály országában a tanulók egyre kevésbé tudnak énekelni. Éppen ezért még nagyobb felelősség hárul az éneket és zenét oktató pedagógusra.
A pedagógiai programban kiemelten foglalkoznak a leszakadók felzárkóztatásával, örömmel tapasztalják, hogy ezt a tervet az új oktatási miniszter is támogatja. Külön órakeretet biztosítanak a felzárkóztatásra, négy tanár délután foglalkozik a gyerekekkel. Az iskolában úgy látják, az érdeklődés felkeltése az alap az eredmények eléréséhez. Néhány évtizede az iskola volt az egyetlen információforrás, mára pedig a média is betört az alapfokú oktatásba, hogy a számítógépről ne is beszéljünk. A pedagógusok otthon kiválogatják a tévécsatornák azon filmjeit, amelyek ismeretterjesztő jellegüknél fogva érdemesek az iskolai levetítésre.
Rendszeresen elviszik a gyerekeket a községi könyvtárba, otthonosan mozognak a számítógépteremben, nyelvet tanulnak, sportfoglalkozáson vesznek részt. Ezekkel a programokkal az önfejlesztő iskolák sorába lépett a nyíribronyi: háromszor öt napot tölthetnek el a Balatonon a pedagógusok, a családsegítők, a kisebbségi önkormányzat képviselői. Arról cserélnek eszmét, hogy tudnak együtt működni az intézmények az uniós csatlakozás előtt. A Soros Alapítványtól elnyert egymillió forintból oldják meg ezeket a képzéseket.
Egy irányba húzó tantestületet irányíthat Szikszainé. Örül annak, hogy a szülők gyakorta kikérik a véleményét. Nála nincs fogadóóra, bármikor megkereshetik. Mint a település egyetlen oktatási intézményére, komoly felelősség hárul. Törekvéseik helyességét visszaigazolja az a tény, hogy jól érzik itt magukat a gyerekek, a szülők nem viszik el őket más település iskolájába.
Minőségbiztosítással is foglalkoznak egy éve, az a szándékuk, hogy egy kisiskolában is ugyanolyan feltételek mellett sajátítsák el a tudományok alapjait az idejárók, mint egy elit iskolában. A fenntartói elvárást az önkormányzat fogalmazza meg, az igazgatónő meglátása szerint elégedettek velük. Az általános iskola elvégzése után a nyolcadikosok túlnyomó többsége továbbtanul, elsősorban nyelvszakos gimnáziumokba, gazdasági, pénzügyi, kereskedelmi szakközépiskolába jelentkeznek, vagy éppen szakmát akarnak tanulni. Igen népszerű a közeli baktalórántházi gimnázium.
A nyírségi iskolaszövetkezet tagjaként a tanárok rendszeres továbbképzésen vesznek részt, a tanulóknak pedig tantárgyi, sport és kulturális versenyt szerveznek. Mint az igazgatónő elmondta: nagy kihívást jelentett és jelent számára ma is az iskola vezetése, az oktatás minőségi szintjének megvalósítása. Szeretné elérni, hogy a kartársak szükségét érezzék a folyamatos önképzésnek, a gyerekek pedig olyan alapot kapjanak, amelyre építhetnek a középiskolában.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése