Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Nagyné Papp Ibolya
Iskolaigazgató-helyettes,
Nyíribrony
A 41-es úttól néhány kilométerre igen csendes környezetben található Nyíribrony. A csöppnyi nyíri falu iskolája szinte az egyetlen intézménynek számít. Mindenképpen a helyi értelmiség műhelye, itt csak elkötelezetten lehet dolgozni, vagy ne is vállaljon senki diplomásnak való munkát. Nem véletlen, hogy hivatásnak mondják az itt élő értelmiségiek azt a munkát, amit végeznek.
Azt mondják, senki nem lehet próféta a saját hazájában, de erre rácáfolni látszik Nagyné Papp Ibolya esete. Az iskola igazgatóhelyettese itt született 1952. október 10-én. Édesanyja, lánykori nevén Petró Borbála, szerettei közt tölti mindennapjait. Az édesapja, néhai Papp Miklós betonáru készítőként kereste a család kenyerét. Testvére, Papp Béla négy éve a település polgármestere. Ibolyának két lánya született, Zsuzsa és Anita, mindketten a nyíregyházi Zrínyi Ilona Gimnáziumban tanulnak.
Papp Ibolya matematika–műszaki ismeretek szakon szerzett diplomát a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán 1975-ben. Nagyon szép negyedszázad következett az életében: a közeli Nyírkércsen állt a katedrára. A kis létszámú iskolában szinte minden tantárgyat tanított. Aktívan részt vett a gyermekek mozgalmi munkájában, 12 éven át csapatvezetőként irányította ezt a szakterületet.
Nagy megtiszteltetésnek érezte, amikor szülőfalujába hívták 1990-ben. Szívesen jött, először matematikát és fizikát tanított, négy éve pedig egy még nagyobb kihívásnak igyekszik eleget tenni: őt nevezték ki az iskola helyettes igazgatójának. A tanítás mellett ő készíti a statisztikákat, intézi a tankönyvrendelést, és mindenben helyettesíti Szikszainé Dobronyi Erzsébet igazgatót. Ötödik osztályban osztályfőnökként gondoskodik a rábízott gyerekekről. Mint igazgatóhelyettes, nemcsak a saját osztályának, hanem az egész iskolának az előmenetelén fáradozik. Jól látja azt, hogy a tanulók olyan társadalmi-szociális környezetből érkeznek, ahol általában nem engedhetik meg a szülők az igencsak drága különórákat a felvételi érdekében. Mit tesz ilyenkor az ízig-vérig jó tanár? Nagyné Papp Ibolya úgy tartja, a nyíribronyi gyerekeknek is egyenlő esélyt kell élvezniük a középiskolai felvételnél, épp ezért délutánonként ő sokat foglalkozik az érdeklődő gyerekekkel. Arra nagyon büszke, hogy az általa tanított matematikából a felvételi vizsgán eddig mindenki jól megállta a helyét. A Zrínyi-, a Krúdy-, a Kölcsey-gimnáziumokban és a Sipkay Barna szakközépiskolában egyaránt szép eredményekkel büszkélkedhetnek az egykori nyíribronyi iskolások.
Arról beszélgetünk az ambiciózus igazgatóhelyettessel, hogy a matematika változott-e az elmúlt negyedszázad alatt? Nevetve mondja, hogy a szabályok természetesen örökérvényűek, de az már igencsak változik, hogyan oktassák, hogyan illeszthető be ez a tantárgy az általános ismeretek közé. Az egyes anyagcsoportokon belül is történnek változtatások. A módszerbeli újítás egyúttal a tanári szabadság fontos eleme. Érdekes megfigyelés – és ez ellentmond az általános vélekedésnek –, hogy a gyerekek szeretik a matematikát, eredményesen szerepelnek a tantárgyi versenyeken. Aki pedig valamilyen szinten kötődik ehhez a tárgyhoz, fegyelmezettebb, mint a társai.
Már felnőtt egy generáció azóta, hogy Pappné először a katedrára állt, így nyugodtan tehet összehasonlítást, hogy milyenek voltak a gyerekek régen és milyenek ma. Régebben a tanulók szorgalmasabban készültek az órákra, az információforrásnak az iskola és a könyvtár bizonyult. Ma a televízió, a rádió, a számítógép, a videó, de még a plazák, a bevásárlóközpontok is információdömpingben részesítik az érdeklődőket. Az igazgatóhelyettes asszonynak soha sem volt gondja a fegyelmezéssel, ő úgy érzi, nem szigorú tanár, ám mégis következetes. Ahogy az egykori tanítványai boldogulnak az életben, ez jó példa arra, hogy a pedagógus következetessége a sikerhez vezető egyik legfontosabb út.
A nyíribronyi iskola a Nyírségi Iskolaszövetség tagja. Számos területen alakítottak ki szoros együttműködést a szövetséghez tartozó iskolákkal. Egyebek közt tantárgyi versenyeket hirdetnek és szerveznek, ez a tanulóknak gyakori megméretéssel jár, a pedagógusok pedig továbbképzéseken, fórumokon, konferenciákon vehetnek részt. Korábban a megyei tanács direkt irányítása érvényesült, ám az önkormányzatok megalakulása után tényleges irányító pozíció nélkül kényszerültek kormányozni az intézményt. Ezt az űrt hivatott pótolni az iskolaszövetség. Nagyné Papp Ibolya most jár a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatási vezetői kurzusára. Ennek a tanévnek a végén veszi át második diplomáját. Szabadidejében nagyon sokat olvas, számtalan könyvet tett félre, azzal az indoklással, ha majd lesz ideje, belelapoz. A közelmúltban elvégzett egy számítógépes tanfolyamot, úgy látja, ma már senki sem lehet meg a komputer nélkül. Kertes házban lakik, ahol a virágok, a gyümölcsök a zöldségek napi törődést igényelnek.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése