Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Siposné Juhász Ildikó
Iskolaigazgató,
Petneháza
Ritkán talál az ember olyan kollektívát, amelynek tagjai nemcsak szavakban hangoztatják a közös munka fontosságát, az egymásrautaltságot, hanem napi gyakorlatként élik meg, amit Goda Gábor költő így fogalmazott meg: „egész létemmel van a másik létéhez közöm…” A petneházi iskolában – akárkivel beszélgettünk – ez csendült ki a megnyilatkozásokból, ráadásul olyan természetességgel, mintha ez másképp nem is történhetne.
Siposné Juhász Ildikó, a Petneházy Dávid Általános Iskola és Óvoda igazgatója generációkra visszavezeti családja és az iskola közös történetét. Kisvárdán született ’59 május 3-án. Édesanyja, lánynevén Gombos Julianna, akitől már gyermekfejjel láthatta a tanítás iránti végtelen odaadást. A tanítónő negyven esztendeig oktatta az alsósokat, s ebből több mint két évtizeden át Petneházán. Ma már az unokáiban, és tanítványai gyermekeiben, unokáiban látja viszont erőfeszítéseinek az eredményét. Az édesapa, néhai Juhász György, villanyszerelőként dolgozott. Öt testvér osztozott a szülők szeretetén. György matematika–fizika szakos tanár, most a székelyi iskola igazgatója. Éva Kótajban tanít, Ildikó a középső, Gabriella orvos és közgazdász Debrecenben, Andrea közgazdász és jogász Biatorbágyon. A férje, Sipos József, közgazdász. Három gyermekük született, József nyolcadikos, Dávid harmadikos, Bence kétéves. A férj mindenben partnere, most éppen a felesége igazgatói munkáját támogatja azzal, hogy ő van otthon Bencével gyeden…
Kisvárdán a patinás Bessenyei György Gimnáziumban érettségizett Ildikó ’77-ben. A Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanítóképző szakán diplomázott 1980-ban. Tiszadadán kezdett tanítani, s mint általában mindenkinek, számára is meghatározó volt az első munkahely. A jó közösségben négy évig tanított, majd egy évig a művelődési házat igazgatta. 1985-ben visszajött szűkebb szülőhazájába, Nyírkércsre, ahol 7 évig dolgozott. 1992-től Petneházán tanít, 1997-től tölti be az igazgatói posztot.
A tizenkilenc személyes tantestület legfontosabb célja az értékek megtartása és továbbfejlesztése, hogy a felnövekvő generáció tagjai megtalálják helyüket a változó világban. Alapozó iskolának számítanak – támasztja alá az igazgatónő – és ezt a jelleget fel kell vállalniuk. S hogy ezt milyen módszerrel érik el, érdekes példákat hoz Siposné. Mint mondja, a tehetséges ember mindig is nehéz embernek számított a történelemben, s ez jellemző a tantestületre is. Parázs vitákban születik meg egy döntés, a kollegák bátran elmondhatják, szemtől szembe is az ellenvéleményüket, hiszen jól tudják: retorzió nincs.
Amire igen büszkék: az az oktatás színvonala. Természetes dolog, hogy a kiemelkedő képességű gyermekek oktatása mellett a tanulásban akadályozottak képzését is felvállalják. Siposné Juhász Ildikó meggyőződéssel állítja: ha a tárgyi erőforrás csak megközelítené a humán erőforrást, már elégedettek lehetnének. Hiába, a szürke agysejteket „könnyebb” megszerezni, mint a szükséges anyagi, tárgyi eszközöket.
Az igazgatónő úgy látja, hogy ezek a gyerekek jók, nekik csupán annyi a dolguk, hogy felfedezik a bennük rejlő értékeket, és a pedagógusok kibontakoztatják azokat. Nagyon büszkék arra is, hogy a tantestület fele petneházi, mi több, ebben az iskolában sajátították el a betűvetés alapjait. Generációk adják egymásnak a kilincset az iskolapadban és a katedrán, jó néhányan már akkor idekerülnek tanárnak, tanítónak, amikor az őket még tanítókkal kartársak lehetnek.
Siposné kiemeli a művészeti képzés fontosságát, hiszen egy éve lehetőség nyílik arra, hogy a képzőművészetek alapjaival, grafikával, valamint fafaragással, szolfézzsal, drámával és népi tánccal ismerkedjenek meg a gyerekek. Az iskola kétszáznegyven tanulója közül jelenleg százharminc jár valamelyik művészeti oktatási formára. A szülők és az iskola egyaránt nagyra értékeli a lehetőséget, hisz Petneházáról nemigen hordanák be a szülők még a tehetséges gyermekeket sem ilyen különórákra.
A szakmai programban megfogalmazták még a kommunikációs készség fejlesztését, a praktikus intelligencia kialakítását, az élő idegen nyelv, mint az angol és az orosz oktatását, a mindennapos testnevelés biztosítását, az informatika alapozó tanítását, az egészségnevelést, a normakövető illemtan, a kulturált magatartási szokásrend kialakítását, és mindenekelőtt igyekeznek megtanítani tanulni a gyerekeket.
A hagyományok ápolását az iskola névfelvételével is alátámasztják, 1998 május 30-án vették fel a kuruc ezredes, Petneházy Dávid nevét, s azóta egy héten át tartó programsorozattal adóznak az emlékének. A tornavizsgától kezdve a szavalóversenyig számos megméretés jelenti a névadóról történő megemlékezést.
Siposné azon fáradozik, hogy a túlterhelő tananyaghalmaz helyett tegyék élményszerűbbé az oktatást. Számítanak a tanulmányi folyamatban a gyermekek ötleteire, a rácsodálkozás és a tévedés kijavításának lehetőségére. Siposné elégedett embernek érzi magát, mert az a munkája, ami a hobbija.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése