Bagoly Albertné

Iskolaigazgató,

Ramocsaháza

szszb_20-192_bagoly_albertne.jpgHa valamelyik iskoláról el lehet mondani, hogy gyermekcentrikus és barátságos, akkor a ramocsaháziról valóban. Engem is megigézett a gyermekeket motiváló faliújság, a faliképek, a folyosókon végig természetes anyagokból készített ötletes gyermek- és pedagógusmunkák. A termek barátságossága, az ablakdíszek, minden a második otthon melegét árasztja.

Bagoly Albertné igazgatónő végigkalauzol az iskolán, még a padlástérben kialakított számítástechnika, és nyelvi terembe is felvezet. A 168 gyerek tíz osztályba jár, tizenhét pedagógus – teljes szakos ellátottság mellett – lelkiismeretesen végzi az oktató-nevelő munkát. Fontos, hogy jó alapokkal induljanak a gyerekek, és esélyt adjanak a városi iskolákba való bejutáshoz, s hogy ott is megállják a helyüket. Ennek realitást ad, hogy az iskola tanulmányi átlaga 3,8 – amit büszkén említ az igazgatónő. Részt vesznek az Arany János tehetséggondozó programban, van felzárkóztatás a tanulási nehézségekkel küszködő gyerekeknek. Bárki kibontakoztathatja a tehetségét, az országos levelezős környezetismeret-, biológia-, matematika-, magyar- és idegen nyelvi versenyeken is. Tanulhatnak gépírást, de a szép, modern konyhában háztartási ismereteket is. Mindezeket megfelelő minőségbiztosítási és pedagógiai programmal tervezték meg. A Nyírségi Iskolaszövetség lehetőséget ad a tantárgyi tudás megmérettetésére, sőt szavaló- és mesemondó versenyen is jeleskedhetnek. Nemcsak megyei, de országos versenyre is eljutottak, biológiából országos harmadik helyezett lett egy hetedik osztályos tanuló, környezetismeretből országos negyedik helyezést ért el egy másodikos tanuló.

A szakmai tevékenységet számtalan színes és változatos kulturális és sportprogramok teszik még mozgalmasabbá. A sportkör, a Bozsik-program, a hegyi túrák, a barangoló tábor, a gyalog- és kerékpártúrák a hegyekben nemcsak az ország tájainak a megismerését, de az egészséges életmódot is szolgálják, a gyermekek ügyességét fejlesztik. A papírgyűjtési akció a takarékosságra int, a bevételből a hiányzó eszközöket vásárolják meg. A hagyományőrző falunap, a szüreti bál, a testvértelepülési kapcsolatok nemcsak az iskolának és a falunak adnak népszerűséget, de nyit a világ felé is. Voltak itt vendégek Hollandiából, Skóciából azon túl, hogy a keleti kapcsolatokat is ápolják. Ezekben a programokban az iskola, az önkormányzat a képviselőkkel, az egyházakkal szervesen összefog, kapcsolatuk gyümölcsöző. A továbbtanuló nyolcadikosok esélyeit felvételi előkészítővel segítik az alaptárgyakból. Az iskola eszközellátottsága jó, az internet elérhetőség összeköti őket a világgal. A gyerekek tanulhatnak németet és angolt, második osztálytól akár számítástechnikát is. Az Abigél Művészeti Iskola pedagógusai segítségével zongora, furulya, néptánc tanszakokon fejleszthetik művészeti érzéküket.

„Sokat remélünk a kistérségi társulástól. Teljes mértékben összedolgozunk a gyermekek érdekében a gyermek- és ifjúságvédelmi felelőssel, a védőnővel, a pszichológussal, a logopédussal. Odafigyelünk, és nyomon követjük gyermekeink tevékenységét. A „követelek, mert szeretlek” elv alapján a gyerek megérti, minden érte történik, és számukra legnagyobb esély a tanulás.” Érződik a szavaiból, hogy egy kis településen jobban összetart az iskolai tantestület, jól összedolgozik, egymás gondját-baját közösen oldják meg, fluktuáció sincs.

A harmincöt éve pályán lévő igazgatónő – Nagy Ilona – ma is szeretettel gondol vissza szülőfalujára, Dögére, ahonnan indult. A családi háttér biztos támasza volt. Pedagógusi pályája Laskodról indult, de 1973 óta Ramocsaházához kötődik élete. Fizika–matematika szakos tanárként 1980-tól igazgatóhelyettesként „teszi a dolgát” – ahogy ő fejezi ki magát és teszi ezután is a gyerekekért, amíg csak teheti. 2004-től az iskola igazgatójaként helyettesével, Ruszkovics Gyuláné Ilikével magára vállalta a döntés felelősségét, az intézmény sorsát.

„Elégedett ember vagyok, mind a családi életemben, mind a munkahelyemen. Azt kívánom, hogy gyermekeim is ezt mondhassák el. A család, a gyerekeim mellett az iskola a legfontosabb számomra. Gyermekeim, Albert és Zsuzsa az egyetem elvégzése után már önálló életüket élik. Albert doktorált, emberi életekre vigyáz, kis családjában már egy fiúunokával örvendeztetett meg bennünket. Zsuzsa kutatómunkájával az emberi betegségek megelőzéséért küzd.”

Icuka szeretettel veszi körül kisfiúunokáját. „Szeretni kell a gyermekeket!” – hangsúlyozza. Az iskolában látja, mennyire igénylik a gyerekek a törődést, a beszélgetést. Hiszen ezáltal alakul és fejlődik életfelfogásuk, szemléletük.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 20. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése