Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Nagy Péterné
Nyugdíjas óvodavezető,
Ramocsaháza
Gyermekszeretete családjából ered, hiszen hét gyermekkel áldotta meg a sors a ramocsaházi Pataki családot. Nagy Péterné, Pataki Margit ötödikként, 1946. október 21-én érkezett szüleinek. „Boldog gyermekkorom volt, szeretetben, törődésben nőttem fel. Édesanyám »tyúkanyó« típus volt, maga köré gyűjtötte a szomszédos gyermekeket is, sokat mesélt. A magunk készítette babával, rongylabdával, télen, fabrikált korcsolyán csúszkáltunk, sikárgóztunk a jégen.” Margitka az általános iskolát szülőfalujában végezte. „Kovács Sándorné, Olgi néni és Herceg János pedagógusoknak sokat köszönhetek, sokat tanultam tőlük, az igazi pedagógust bennük láttam.” Örökmozgó, de jó tanuló, jó sportoló diák volt. Jól lekötötte a színjátszó kör, hová 20-30 gyermekkel együtt a szerepekkel faluról falura jártak, a kulturális seregszemlékre. „Nem tudtam, mi szeretnék lenni, így több osztálytársammal Kisvárdára mentünk továbbtanulni a gimnáziumba.
A négy év kollégium szép emlékekkel, erős erkölcsi tartást adott. ’65-ben érettségizem. Még abban az évben a községi tanácsra kerültem pénzügyi előadónak. Később Nagyközségi Közös Tanács lettünk, Baktalórántházához csatoltak bennünket. ’66-ban férjhez mentem, férjem is ramocsaházi, a tsz-ben volt könyvelő, majd főkönyvelő. ’67-ben megszületett Attila, ’70-ben Andrea. Családi házunknál mindig kis óvoda volt, bárki jöhetett hozzánk.
Gyermekeimnek ugyanabban a törődésben volt részük, mint nekem. Zenére tanítottuk őket, heti 3–4 alkalommal is Nyíregyházára hordtuk. Fiunk testnevelés–földrajz szakos tanár, Anarcson tanít. Talán az én egykori tornatanárnői vágyam benne realizálódott. Menyünk szintén pedagógus, Petneházán tanít. Két kis unokánk – Zsófia hétéves, Anna ötéves – mozgalmasabbá teszi életünket. Lányunk Budapesten óvodapedagógus, férjezett.
Tizenkét évi könyvelői munkám során, még 30 éven túl is úgy éreztem, annyi energia gyülemlik fel bennem, mit feltétlenül le kellett kötni. Különös vonzalmat éreztem a gyerekek iránt. A baktalórántházi tanácstól jelentkeztem a falumban megüresedett óvónői állásra. Kovács Sándor iskolaigazgató azt ígérte, ha felvesznek, ő is alkalmaz. Így jelentkeztem ’77-ben a Nyíregyházi Tanárképző Főiskolára. Sikerült a felvételim, szeptember 15-től már képesítés nélküli óvónőként dolgoztam. 60-70 gyermek vegyes csoportba járt akkor az óvodába, amihez három óvónő és két dajka volt. Munkatársaim segítették beilleszkedésem, jó közösség alakult ki az óvodában, jól éreztem magam a gyermekek közt.
Szerettem mindegyiket, soha nem volt se szülővel, se gyermekkel problémám. ’79-ben diplomás óvónő lettem. Sok plusszal felvértezve, új dolgokkal teleszívtam magam, másoktól a jót átvettem. Életem mindig az óvoda körül forgott. Odaadással végeztem munkám, hittem annak sikerében. A gyermekek megállták helyüket az iskolában, sikeresek lettek. Meggyőződésem, az óvodai nevelés biztos alapot ad az iskolára, így az előkészítésre mindig nagy hangsúlyt fektettem. Hiszek abban, hogy az óvodában tanult alapvető viselkedési formák, az erkölcsi-testi nevelés, és a gyermek fő tevékenysége a játék – ezeken keresztül mindent megismer a világból. Az óvónőnek látnia kell, megérett-e már a gyerek az iskolára, vagy még túl játékos. A mese, a bábozás, az ének, a tánc, azok a játékos formák, melyen keresztül fejlődik a gyermek szókincse, matematika- és ábrázoló képessége, a szabályok megismerése, közösségi szelleme. 1981-ben váratlanul jött az óvodavezetői kinevezésem.
Vezetőként is éreztem, a munkából kell többet felmutatni. A problémákat nem szerettem soha véka alá rejteni. A 80-as évek elején demográfiai hullám volt, az óvoda kicsinek bizonyult, s a régi iskola épületéből egy új csoportszobát alakítottunk ki, öltözővel, mosdóval. Egymillió forintot gyűjtöttünk össze, az építkezés a szülők segítségével, társadalmi munkában történt. ’88-ban miniszteri kitüntetésben részesültem. Ezután még inkább úgy éreztem, hogy a munkatársaimmal egyenlően, sőt még többet kell dolgoznom. Mint vezető, mindig a jó szó híve voltam.
A gyermekeket a nézésemmel neveltem, elég volt egy tekintet a fegyelmezésre. Az elkészített pedagógiai programunkban fő célkitűzés a gyerekek környezeti nevelése, a hagyomány ápolása, a természetszeretet, a felnőttek munkájának megbecsülése. A hitoktatás – heti egy alkalommal – is szerves része a nevelésnek.
Soha sem voltam anyagias, így 56 éves koromban éltem a lehetőséggel és 38 év munkaviszony után, 2003 őszén nyugdíjba mentem. Előtte még egy Unicef pályázat elkészítésében közreműködtem, melynek eredménye karácsonyra meg is lett. Amit tettem, hittel és szeretettel tettem. Ha újra kellene élni az életem, ismét így élném végig.
Éltetett a gyermekek mosolya, közöttük mindig fel tudtam töltődni, elfeledtem a problémákat. Nagy lelki erőt adott, hogy volt, akinek elmondhattam, kivel a problémákat megoszthattam. Ő a férjem, kire mindig számíthattam.”
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése