Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Spiller Mihályné
Iskolaigazgató,
Magy
A magyi Palásti László Általános Iskola és Óvoda falai között szinte családias légkör uralkodik. Nem csoda, hisz száztizenhét iskolás és ötvenöt óvodás ismerkedik meg a világgal a műemlék jellegűnek is besorolható épületben. Spiller Mihályné igazgató asszonnyal arról beszélgetünk, hogy városok vonzásában miként lehet egy kis településen itt tartani a gyermekeket, és főként hogy lehet őket olyan szellemi útravalóval ellátni, hogy egyenlő eséllyel vegyék fel a küzdelmet városi társaikkal a középiskolákban?
A falu első jegyzőjéről nevezték el az iskolát, ezzel is tisztelegve az elődök előtt. Spiller Mihályné, született Tóth Magdolna, egyébként is igyekszik a kis falu hagyományainak kialakítását szem előtt tartani. Noha ő ököritófülpösi, igazából tekintélyes vargabetűvel jutott vissza szülőföldjére. Édesanyja, lánykori nevén Farkas Irma, aki a kor szokásainak megfelelően a család ellátását és a háztartás vezetését tartotta – divatos szóval – önmegvalósítása lehetőségének. Édesapja, Tóth Bálint, az ököritófülpösi leánynevelő intézetben dolgozott. Sajnos, már egyik szülő sem lehet szerettei között. Húga, Elvira, Nyíregyházán, az alapellátási igazgatóságon ápolási igazgató. Férje, Spiller Mihály, a nyíregyházi Szuper Divatáru Nagykereskedelmi Kft. vezetője. Lányuk, Szilvia, a gödöllői Agrártudományi Egyetemen harmadéves PhD-hallgató. Az ő férje, Varga Sándor, agrármérnök. Kislányuk, Zsófia, tizenegy hónapos.
Spillerné, Magdika a csengeri gimnáziumban ezerkilencszázhatvannyolcban érettségizett, műszaki tanári diplomát szerzett.
Mivel férje budapesti, a különböző tanári állásokat a család igényeihez igazodva fogadták el. Középiskolai pedagógusi állás után a budapesti Pannónia Úti Általános Iskolában igazgatóhelyettesként megtapasztalhatta egy nagy intézmény irányításának bizonyos elemeit. Az itt szerzett ismeretek birtokában merte később megpályázni a magyi iskola igazgatói székét. 2000 nyarán diplomát szerzett a BME közoktatás-vezetői szakán.
Hét éve költözött Nyíregyházára a családjával. Előbb a munkaügyi központ szervezésében technológiát tanított egy kisvárdai tanfolyamon. Ezerkilencszázkilencvenöt májusában látta meg a pályázatot és nyújtotta be elképzeléseit a Palásti László Általános Iskola vezetésére. Annak nagyon örül, hogy az iskolában a tizenkét pedagógusból és négy óvónőből álló fiatal tantestület igazi kollektívát alkot. „Egy irányba húzó csapatot sokkal könynyebb kormányozni” – mondja Magdika. Ráadásul a szülők is partnerek az elképzelések valóra váltásában, mert az igazgató asszony által kezdeményezett és hat éve sikeresen megszervezett jótékonysági bálokra már számítanak a szülők és a támogatók. Legutóbb is fél millió forint körüli összeg gyűlt össze. Vettek már modern számítógépeket, lecserélték a padokat, új eszközökkel gyarapították az iskolai vagyont a bálok bevételéből.
Ideális a technikai feltétel, hisz minden osztálynak jut egy tanterem. Kis létszámú osztályokról lévén szó a pedagógus eleget foglalkozhat egy-egy gyerekkel. Ez meg is látszik a továbbtanulási arányon, hisz mindenkit oda vesznek fel, ahová jelentkezik. Ez pedig azért ritkaságszámba megy. Mint Spillerné aláhúzta: esélyegyenlőséget kívánnak biztosítani minden magyi gyereknek. Ne érezzék azt a hátrányt, hogy kis településről indultak, hanem városi szintű ismeretanyag birtokában vágjanak neki a „nagybetűs élet”-nek.
Ennek jegyében fordítanak nagy gondot a számítástechnikára. Már ötödik osztálytól, tantárgyként tanítják és osztályozzák az informatikát. Ennek nagyon örülnek a szülők, hisz az itteni gyerekek nagy többsége nem ülhet otthon komputer elé. A nyelvoktatásban a németet választották, de fontolgatják az angoltanítást is. Népszerű a színjátszó szakkör, ahol a Csipetcsapat bronz minősítést szerzett, de volt már az iskolának ezüst minősítése is. A tánccsoportjuk első helyezéssel tért haza a minap a megyei Ki mit tud?-ról. Működik egy-egy furulya- és citeraegyüttes. Újabban az alapfokú művészeti oktatás keretében zongorázni tanulhatnak a gyerekek.
Ez azért is fontos, mert a tehetségesek gondozásával egyidejűleg a hátrányos helyzetűeknek speciális felzárkóztató programot állítottak össze. A közeli Kauzsaytanyáról elsősorban a cigány származású gyerekek járnak a magyi iskolába. Náluk sok esetben az elemi szocializációra kell a figyelmet fordítani. Például megtanítani fogat mosni, rendszeresen felkészülni az órákra, tiszta ruhában jönni iskolába, az olvasást megszerettetni és így tovább. Az a tapasztalat, hogy a szüleik örülnek, hogy a gyermekeik már a beilleszkedéshez nélkülözhetetlen képességek, ismeretek birtokába kerülhetnek.
Hálásak ezek a gyerekek a törődésért, s ez adja a pedagógusnak a fáradozásáért a legnagyobb örömet.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése