Dobos Istvánné

Iskolaigazgató,

Rohod  

szszb_15-172_dobos_istvanne.jpgGenerációk óta Rohodhoz kötődik Dobos Istvánné és férje családjának élete. Itt ismerkedtek meg, itt alapítottak családot, és valójában soha nem fordult meg a fejükben, hogy a nagyobb darab kenyér reményében az ország szerencsésebb vidékeire telepedjenek. Boldogságukat a hétköznapi örömökben lelik meg, a fészekmeleg család és a község jelenti számukra a szülőhazát.

Dobos Istvánné, Barkasz Veronika, Vásárosnaményban született 1959. május 22-én. Édesanyja, Éles Veronika, a termelőszövetkezetben dolgozott, ma már 70 éves. Édesapja, Barkasz Gyula, szintén a mezőgazdaságban kereste a család kenyerét, traktoros volt. Az idősödő szülők ma a gyermekek, unokák sikereinek örülnek. Dobosné testvére, Gyula autószerelő technikus, jelenleg mezőgazdasági vállalkozó. Férje, Dobos István, esztergályos. Házasságukból két gyermek született: Norbert 20 éves, gépészmérnöknek tanul a Miskolci Egyetemen. Alexandra elsős gimnazista Mátészalkán, emelt szinten tanulja a németet.

Baktalórántházán érettségizett ezerkilencszázhetvenhétben Dobosné, majd a Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanítói szakán szerzett oklevelet 1980-ban. Még annak az évnek az őszén a régi iskolájában állt a katedrára először. Huszonkét éve, lassan egy generáció óta oktatja, neveli a gyerekeket. Időközben könyvtáros tanári diplomát vehetett át a főiskolán. 2001-ben pedig a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakán diplomázott.

A 41-es fő közlekedési úttól néhány száz méterre a község határában, a dombtetőn épült református templom mellett található az iskola. Többször bővítették az igényeknek megfelelően, a két tantermes új épületszárny már minden igényt kielégít. Összesen nyolc tanterem, egy könyvtárszoba – ötezer kötetes a könyvállomány – egy számítástechnikai terem – benne kilenc Pentium típusú komputer, internet hozzáféréssel – tornaterem és két rendezett sportudvar jelenti az intézményt. Ideális személyi és technikai feltételek közt dolgozhatnak a pedagógusok és a gyerekek: minden évfolyamra egy-egy osztály jár, az osztálylétszám 13–19 tanuló között változik. A rohodi iskolában összesen 125 gyerek ismerkedik a tudományok és művészetek alapjaival, a tantestületet pedig tizenkét főállású pedagógus alkotja.

Mint Dobosné Veronika elmondja: a tehetséggondozásra, a felzárkóztatásra, a számítástechnikára, és az idegen nyelv oktatására helyezik a fő hangsúlyt. A tehetséggondozás céljait szolgálja a második idegen nyelv oktatásának a bevezetése, az angol nyelv mellett évek óta szakköri formában tanulhatnak németül a gyerekek. A három csoportban most 28–30-an vannak. Csoportbontással segítik az eredményes nyelvi kommunikációt. A művészeti képzés megszervezésével – az Abigél Alapfokú Művészeti Iskola 5–6 éve tarja foglalkozásait az iskolában – a szülőknek lehetőségük van több ismerethez, és a készségek fejlesztéséhez segíteni gyerekeiket.

A zongoraoktatás régóta hagyományos, emellett néptáncot, korábban társastáncot, és képzőművészetet tanítanak. A művészeti képzésben 30–35 tanuló vesz részt. Színházlátogatás és úszásoktatás egészíti ki a tehetséggondozó programot.

A felzárkóztatás érdekében heti 15–20 órában korrepetálják a gyerekeket. A 2002–2003-as tanévben hét, integráltan nevelt, enyhén értelmi fogyatékos gyerek jár a rohodi iskolába. Az utazó gyógypedagógus segíti a kollégák munkáját. Az etnikai fejlesztésre egyre nagyobb hangsúlyt helyeznek, hiszen a 125-ből 58 gyerek cigány. Ennek a fejlesztésnek az az eredménye, hogy a cigány származású gyerekek is egyre magasabb iskolába jutnak el, és végzik el azokat.

Egyébként kivétel nélkül minden tanuló középiskolában vagy szakmunkásképzőben kezdi az új tanévet a nyolcadik után.

Dobosné tíz éve tölti be az igazgatói posztot, nemrégiben harmadszor nevezte ki a testület. Veronika örömmel beszél arról, hogy a civilizált világ a maga hátrányaival még nem gyűrűzött be az iskolájukba, szerencsére csak hírből ismerik a drogfogyasztó fiatalokat, az AIDS pedig könyvinformáció. Noha a káros szenvedélyek még nem pusztítanak, az érzelmi hátrányt már nyomon követheti a jószemű pedagógus. Kevés az idő, a türelem, amit a szülők a gyerekeikre fordítanak.

Érdekes összehasonlítást tesz az igazgatónő, lassan két generációt szemlélve: egyrészt azt tapasztalják, hogy a gyermekek értelmi képessége nem jobb, mint ami elvárható lenne, másrészt egyre többen szereznek jóval magasabb iskolai végzettséget, mint a szülők. A munkalehetőség és az érvényesülés hiánya miatt a kvalifikáltabb fiatalok búcsút intenek a szülőfalunak, és városba költöznek. Dobosné szabadidejében szívesen kertészkedik, törődik a ház körüli állatokkal, és mindenek előtt a családi tűzhely melegére vigyáz. Meggyőződése szerint ő itt tehet legtöbbet szeretteiért, és lokálpatriótaként a községért.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése