Anderkó Endréné

Volt iskolaigazgató,

Petneháza

szszn_12-158_anderko_endrene.jpgAhol a családi összetartozás a vezérlő elv, ott könnyebb a munkahelyen is ezeket a tulajdonságokat képviselni, mi több, megkövetelni. Anderkó Endréné három cikluson keresztül igazgatóként tevékenykedett a petneházi iskolában. Azon kevés pedagógus egyike, aki Németh László-díjat kapott kimagasló munkája elismeréseként.

Amikor az elmúlt évtizedek lapjait próbáljuk visszapörgetni, egy hihetetlenül szerény, ám értéktisztelő és -követő ember, egy boldog családanya képe bontakozik ki. Petneházán született 1941-ben. Édesanyja, lánynevén Tinku Zsófia, a hat gyermek felnevelését, a családi tűzhely melegének ápolását tartotta élethivatásának. Sajnos, már nem lehet övéi között. Az édesapa, Erős Béla, mezőgazdasággal és állattenyésztéssel foglalkozott. A hat testvér közül Anderkóné, Erzsike a legidősebb, Mária betanított munkás, Jolán a konzervgyárban árukiadó, Borbála kereskedelemben dolgozik, eladó, Barnabás forgalmista a MÁV-nál, Béla cukrásznak tanult, de 18 évesen egy balesetben életét vesztette, soha nem múló fájdalmat okozva ezzel az édesanyjának. Erzsike férje Anderkó Endre, kereskedelmi osztályvezetőként ment nyugdíjba, gyermekeik: Attila, Csilla és Róbert. Attila fogtechnikus, már nős, két fia Attila és Bence. Csilla óvodapedagógus, az ő kislányát Klaudiának hívják. Róbert még egyetemista.

Erzsike a kisvárdai Bessenyei György Gimnáziumban érettségizett reál tagozaton 1959-ben. Ezután az egri tanárképző főiskola matematika–fizika– műszaki ismeretek szakán diplomázott. 1963-ban végzett, és Ófehértóra került tanítani. Ott két évig, majd Baktalórántházán egy évig állt a katedrán. 1966-tól egykori iskolájába jött pedagógusnak. Együtt tanított azokkal a kartársaival, akik még őt is oktatták. Különösen nagy szeretettel emlékszik akkori igazgatójára, Görömbei Istvánra, akiről emberileg és szakmailag is példát vehetett.

Anderkónéban felismerték a pedagógustársai a közösség ügyeit szívén viselő embert. Megválasztották szakszervezeti bizalminak. Ám hogy szakmailag is magas szinten műveli a munkáját, jelzi az, hogy éveken át vezette az osztályfőnöki és a matematikai munkaközösséget.

1983 és ’96 között még a laskodi iskola is idetartozott. Ott számos technikai hiányosság nehezítette a pedagógusok munkáját. Eleve két műszakban tanítottak. Nem volt megoldva a vízellátás, a tető, a nyílászárók is problémát okoztak. A pedagógusok közül sokan képesítés nélkül tanítottak, s őket a gyakorlatban kellett megtanítani a minimális ismeretanyagra, módszerekre. Anderkóné mégis azt emeli ki, hogy a tantestület tagjainak kreativitása, az egymást segítő szándék lehetővé tette a nehézségeken való felemelkedést.

Aki másfél évtizeden át első számú vezetőként jegyzi az intézményt, jócskán szerez tapasztalatot arról, hogy a neveléselméleti koncepciót miként lehet a gyakorlatban valóra váltani. Anderkóné Erzsikének meggyőződése, hogy az erkölcsi értékekkel együtt élő, azokat továbbfejleszteni képes gyermekek nevelése a cél. Ennek érdekében humanizmusra, hazaszeretetre, hazafiságra, a nemzeti identitás megtartására és az emberi méltóság tiszteletére kell nevelni a gyermekeket. A megvalósítás módja lehet a nemzeti ünnepekről való megemlékezés. Megbeszélni az emberi kapcsolatokat, a jogokat, kötelességeket. Még a kirándulások is jól felhasználhatók e cél érdekében.

Az erkölcsi, társadalmi problémahelyzetek kezelése szintén „tantárgy” Petneházán. Ehhez olyan értékek elsajátítása szükséges, mint a becsület, felelősségérzet, felelősségvállalás, önzetlenség, a káros szenvedélyek elleni érvek elfogadtatása, az egészséges életmód iránti igény kialakítása. Ezt a célt a közvetlen iskolai és a lakókörnyezet gondozásával, a megbízatások teljesítésének értékelésével kívánják elérni.

Nem kevésbé fontos a lexikális tudás átadása mellett az életre nevelni a fiatalokat, hogy az iskolapadból kikerülve ne csak megállják a helyüket, hanem sikeres karriert fussanak be. A képességek fejlesztése mellett ehhez tudatosítani kell az egyéni érvényesülés feltételeit, s hogy mindehhez támaszkodhatnak a közösség erejére is.

Anderkóné úgy gondolja, hogy az állampolgári magatartás sikerhez vezető módszereit és eszközeit is meg kell tanítani. Mindez azért fontos, hogy a gyermekek elemezni tudják a konkrét élethelyzeteket és választani tudjanak az adott szituáció sikeres megoldásához vezető magatartásformák közül.

A petneházi iskola technikai ellátottságáról szólva Erzsike megemlíti, hogy a 11 tanteremmel, 1 természettudományi előadóval, 1 tornateremmel, szertárakkal, kiszolgáló helyiségekkel felszerelt létesítmény eszközeinek egy része igen elhasznált állapotban van. Különösen annak örülnek, hogy 16 számítógép segíti az informatikai oktatást. A jövőben ehhez kialakítanak egy számítástechnikai termet, valamint a technika-háztartástan tantárgy oktatásához biztosítják a tárgyi feltételeket.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése