Boczkó Béla

A Sprint Autójavító tulajdonosa,

Miskolc

baz_02_14_boczko_bela.jpgBoczkó Béla, a karosszériajavítással és autófényezéssel foglalkozó Sprint Autójavító tulajdonosa autószerelő szakmunkásként kezdte. Dolgozott is, tanult is, „mezei” szerelőből csoportvezető, szervizvezető, majd cégtulajdonos lett. Jelenleg 21 embert foglalkoztat Miskolcon, a Pesti út 70. szám alatt működő cégénél. Hivatásáról, cégéről, családjáról és terveiről beszélgettünk.

– 1952. szeptember 23-án születtem Tiszatarjánban. Szüleim Miskolcon laktak, így a borsodi megyeszékhelyen, a Kilián városrészben nőttem fel. Apám a Digépben dolgozott esztergályosként, anyám háztartásbeli volt. 1967-ben jelentkeztem az akkori 101-es Sz. Ipari Szakmunkásképző Intézetbe autószerelőnek. Fel is vettek, ott szereztem meg a szakmámat 1970-ben.

– Ha szülei miskolciak voltak, hogy született mégis Tiszatarjánban?

– Mert a szüleim onnan származtak, csak röviddel születésem előtt jöttek Miskolcra lakni. Amikor anyám terhes volt velem, apám éppen katonáskodott. Így anyám inkább hazament a szüleihez, hogy ott szüljön.

– Tehát Miskolcon nőtt fel, s autószerelőnek jelentkezett. Miért pont annak?

– Gyermekkorom óta vonzottak a kocsik, más szakmára sohasem gondoltam.

– Hogyan néz ki egy ilyen vonzalom?

– Mindig csodáltam az autók szépségét, magát a technikát, ráadásul nagyon szerettem a dolgokat szétszerelni, összerakni. Azt hiszem, ez az oka hogy az autószerelésnél kötöttem ki.

– Szóval ’70-ben felszabadult. Egyből szaladt kedvenc autóihoz?

– Részben. Valóban elhelyezkedtem a miskolci 16. Számú Autójavító hejőcsabai üzemegységében, de a tanulást sem hagytam abba. Beiratkoztam a Kilián Gimnázium autóközlekedési technikumába, itt érettségiztem, s szereztem meg technikusi képesítésemet 1973-ban.

– Nem túl egyszerű összeegyeztetni a tanulást a munkával. Főnökei meg voltak elégedve önnel?

– Nem volt különösebb problémám: délelőttös műszakban dolgoztam, délután jártam suliba. A 16-osnál egyébként összesen 20 évet húztam le. Először „mezei” szerelőként, később csoportvezetőként dolgoztam.

– Vagyis ’90-ben nemcsak a rendszer változott, hanem a munkahelye is…

– A Bükkvidéki Autójavító Zsolcai kapui szervizének lettem a szervizvezetője. Mindez 1993-ig tartott. Akkor lettem vállalkozó, s vettem bérbe telephelyet.

– Azaz nemcsak azért vált meg a munkakönyvétől, mert azt megszüntették. Ha jól emlékszem, akkoriban kezdték megtanulni az emberek, mit is jelent az a szó: kényszervállalkozó…

– Szó sincs kényszervállalkozásról. Amikor 1990-ben odakerültem, a cég veszteségesen működött. Két év alatt nyereségessé tettem. Ezért ajánlották fel később, hogy vegyem bérbe az üzletet.

– Szóval a maga ura lett. De mivel is foglalkoztak a Bükkvidékinél?

– Karosszériajavítással és autófényezéssel. Akkoriban elég sokan voltunk, mert a cégnél ’94-ig árufuvarozási részleg is működött: saját autóink hordták például az élelmiszerboltokba az árukat.

– Meddig működtek a Zsolcai kapuban?

– 1996-ig. Aztán saját telephelyre költöztünk, a Pesti út 70. szám alá. Azóta is itt dolgozunk.

– Jelenleg hány embert foglalkoztat?

– Huszonegyet.

– Ennyire sok a munka?

– Nem panaszkodom. Aki 34 évet húz le a szakmában, elég nagy ismeretségre tehet szert. Abban azért szerencsém volt, hogy a 16-os autójavítóban dolgozhattam 20 évig. Ide hordták ugyanis akkoriban a garanciális autókat, azaz elég nagy volt a forgalmunk.

– Gondolom, ha rossz munkát végzett volna, az ismertség csak a kárára lenne. További szakmai tervei?

– Szeretném a céget folyamatosan bővíteni, korszerűsíteni.

– Vagyis nem unta meg az autóit. Sohasem gondolt arra, hogy mást csináljon?

– Nem. Ebből a szakmából szeretnék nyugdíjba menni.

– Ez dicséretes elhivatottság. A család?

– 1975-ben nősültem meg először. Abból a házasságomból van egy huszonöt éves fiam, s egy két és fél éves unokám. 1989-ben váltam el s nősültem meg újra. Három év múlva született még egy fiam.

– Akkor lesz utánpótlás…

– A nagyobbik fiam már most együtt dolgozik velem a műhelyben, ő is a autószerelő. A kisebbik is intenzíven érdeklődik az autók iránt, folyton szerelgetne. Nagyon úgy néz ki tehát, hogy ő is megfertőződött, és semmi sem menti meg attól, hogy ha felnő, beszálljon a vállalkozásba.

– Hobbi? Mármint az autószerelésen kívül.

– Nagyon szeretek utazni, ha tehetem, évente kétszer, háromszor elmegyek külföldre. Nyáron is, télen is.

– Télen síel?

– Nem, inkább a melegebb tájakat szeretem.

– Hová jutott a legmesszebb?

– Bali szigetére. Ez az indonéz szigetvilágban található, így nem véletlen hogy 36 órát kellett repülnünk ahhoz, hogy megérkezzünk. De megérte, csodálatos volt a nyaralás.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 2. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése