Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Benkő Imre
Műszaki középiskolai igazgató,
Nyíregyháza
A műszaki értelmiségeik képzésének bázisa nemcsak Nyíregyházán, hanem a megyében is a Bánki Donát Műszaki Középiskola, amelynek igazgatója Benkő Imre. Míg évekkel ezelőtt a Kossuthban oktatták az autószereléssel és a gépiparral kapcsolatos szakmákat, mára teljesen átrendeződött a műszaki képzés struktúrája.
Benkő Imre Nyíregyházán született 1952. április elsején. Édesapja, Benkő Imre, nyugalmazott revizori osztályvezető, édesanyja, lánykori nevén Oszlánszki Erzsébet, szintén nyugdíjas éveit tölti, osztályvezetőként dolgozott. Péter öccse a Michlein mezőgazdasági abroncs cég kelet-európai képviselője, Nyíregyházáról hívták a pesti központba. Felesége, Palatitz Gabriella, matematika-pedagógia szakos tanár, a főiskola 1-es gyakorlójában tanít. Két lányuk született, Gabriella gimnazista a Krúdyban, Aliz szintén odajár.
Nyíregyházán érettségizett 1970-ben, a Zrínyi Ilona Gimnáziumban Benkő Imre. Ezt követően elvégezte a fővárosban a Bánki Donát Gépipari Műszaki Főiskolát ’74-ben. Nyíregyházán az akkor szakközépiskolaként működött Kossuthban állt először a katedrára. Mint műszaki tanár, géptervezést, géptant, anyagismeretet, gépgyártás-technológiát tanított.
1978-ban szervezték meg a megyeszékhelyen az ipari szakközépiskolát, amely a Kossuthból vált ki. Autószerelőket, autóvillamossági szerelőket, esztergályosokat, vezetékes távközlési műszerészeket tanítottak az új iskolában. 1982-ben Benkő Imrét nevezték ki műszaki igazgatóhelyettesnek. A műszaki képzés, a tanárok és a tantárgyak összehangolása volt a feladata.
– Iskolánk mindig is kereste az új és új lehetőségeket – fogalmaz az igazgató úr. 1985-ben a műszaki területen elsőként mi vezettük be a technikusképzést, amely ma már minden szakon természetes. Átvészeltük a ’90-es években a szakképzés válságát. Mindezt azért tettük, mert igyekeztünk nemcsak követni a folyamatokat, hanem azok elébe menni. Gondolok itt arra, hogy a Világbanki kísérlethez csatlakoztunk: átvettük a szakképzési modellt, de pénzt akkor nem kaptunk hozzá. A kísérletnek az a lényege, hogy a 9–10. osztályokban a szakképzésre még nem fektettünk olyan hangsúlyt, mint korábban. A közismereti tárgyakból oktattunk többet, hogy szélesebb körű alapműveltség birtokában kapjanak majd a 11–12. osztályokban szakmai képzést a diákok. A tizenharmadik év pedig a technikusképzésé. Így most képezünk autószerelőket, autóelektronikai műszerészeket, gépipari-számítástechnikai technikusokat, ipari-elektronikai technikusokat és műszaki-számítástechnikai technikusokat.
Sokszor elhangzott a bűvös szó, a munkaerő-piaci helyzet mit igényel. Igazából nem lehetett mihez kötni a képzést, mert általában nem lehet szakmát adni a gyerekek kezébe. Ezt mutatja, hogy sokan elhagyják a pályát, mielőtt gyakorolnák a választott szakmát. Sokkal reálisabb az az új folyamat, amelynek részeként a nagy cégek igényeihez alakítjuk a képzést. Például a Taurus vagy a nyíregyházi ipari parkban letelepülő amerikai óriáscég, a Flextronics a tervek szerint három-négyezer szakembert foglalkoztat pár hónap múlva.
– A részegységeket gyártó és nagy cégeknek beszállító Flextronics indulásához mi már képzett szakembereket kívánunk adni. Végül is az a célunk, hogy a nálunk megszerzett ismeretekre további szakmai képzést tegyen a fiatal, hisz a gazdasági élet változásainak csak a jól képzett szakemberek képesek eredményesen megfelelni. Egykori diákjaink, a lakatosok, esztergályosok például átéltek egy nagy gazdasági átszervezést, tömeges elbocsátást, és úgy vélem, ha szélesebb alapképzettség birtokában lettek volna, sokan hamarabb találtak volna maguknak új munkát – mondta Benkő Imre.
A pénzhiány nekik is okoz nehézséget, hisz nem lehet a modern ismereteket szimulátoron megszerezni. Az iskola jó felszereltségét a pályázatokon nyert pénzeknek köszönhetik. Jelenleg nyolcszázharmincan tanulnak a Bánki Donát Műszaki Középiskola nappali tagozatán. Felvállalták már évekkel ezelőtt – és a Kossuthból hozták is magukkal – a középiskolákból kimaradt fiatalok képzését. A levelező és esti tagozaton a gimnáziumban és a szakmunkások szakközépiskolájában kilencszáz tanulót regisztráltak. A tantestület létszáma kilencvenhárom pedagógus, ötvenöten látják el a technikai feladatokat. A középiskolához tartozó kollégiumban most háromszáz diák lakik.
Benkő Imre a Budapesti Műszaki Egyetem közlekedésmérnöki karán járműgépész-mérnöki végzettséget szerzett. A közoktatás-vezetői tanfolyamon szintén itt tanult négy féléven át. Elégedett embernek érzi magát, hisz az itt érettségiző, szakmát vagy technikusminősítőt szerző diákok nemcsak jó alkalmazottak, hanem szívesen vállalkoznak, és sokan tanulnak tovább egyetemen vagy főiskolán.
Szabadidejében sportol, az iskolájuk tornaterme ad helyet a teremfocinak. Emellett kertészkedik és az airedale terrier kutyák ismert tenyésztője a megyében.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése