Szombathy Gézáné

Iskolaigazgató,

Mátészalka

szszb_19-174_szombathy_gezane.jpgKét végén égeti a gyertyát Szombathy Gézáné, született Gufárt Éva, a mátészalkai Móricz Zsigmond Általános Iskola igazgatója. Nem túlzás, hogy nevét nemcsak a megyén belül, hanem országosan, sőt határainkon túl is ismerik. Köszönhető mindez a tehetségfejlesztés témakörében szerzett elméleti és gyakorlati jártasságának. Szombathyné megmutatta, hogy egy határ közeli kisvárosban legalább olyan jól fel lehet készíteni a gyerekeket a közép- és a felsőfokú képzésre, mint egy megyeszékhelyen. Tevékenységét ragyogóan felkészített gyermekek, és az eredményekre méltán büszke önkormányzat jelzi.

Az igazgatónő életútja jól példázza azt: ha megvan a törekvés, a szándék és a cselekvés, az ország bármely pontján ki lehet bontakoztatni a tehetséget. Ha az elmúlt évtizedek irodalmi alkotásait nézzük: Mátészalka jobbára a fekete vonatról volt híres és hírhedt. S akkor egy ambiciózus vezető megmutatja országnak, világnak, az itteni gyerekek pontosan annyira okosak, intelligensek, tehetségesek, mint az ország szerencsésebb felén született társaik.

Gufárt Éva Mérkvállajon született 1953. augusztus 31-én Eichlinger Mária és Gufárt Ferenc lányaként. Édesapja ÁFÉSZ-elnökként mozgalmi emberként élte az életét, édesanyja a család összetartását vállalta magára. A fivére, Ferenc, géplakatosnak tanult. Férje, Szombathy Géza, jelenleg a mátészalkai bútorgyártás fellegvárában, a Sandraform Kft. kereskedelmi részlegén dolgozik. Sváb származású felmenőitől a rendet, a pontosságot és a maximalizmust hozta örökségként magával. S amit ő hozzátett, az a tulajdonsága, hogy a dolgokat vagy jól, vagy sehogy ne csinálja. Amihez hozzákezdett, szinte arannyá vált a kezében. Nem a mesebeli királyfi segítségével, hanem köszönhetően a belefektetett munkának és a méltán elért eredményeknek.

A mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban, 1971-ben érettségizett, melyet a nyíregyházi tanítóképző követett, itt 1974-ben szerzett diplomát. Az ősök nyelvét, a németet hetedikben már különtanártól sajátította el, hisz akkor csak az orosz nyelv szerepelt a tantárgyak között. Kimagasló nyelvtehetség lévén az oroszt is plusz órában tanulta. Németből érettségizett, ám a sors érdekes epizódja, hogy jelenleg német nyelvtanfolyamra jár, csiszolni ismereteit.

Visszament szűkebb szülőföldjére, Vállajra tanítani, 1974 és 1982 közt állt itt a katedrán. 1982-ben bekerült Mátészalkára, a 4-es iskolába, ahol öt évet töltött. Időközben férjhez ment, még 1980-ban tartották meg az esküvőt Vállajon a rohodi születésű Szombathy Gézával. 1987-ben adták át a 6-os iskolát, ahová csapatvezetőnek hívták Szombathynét. A mozgalmi munkából is alaposan kivette a részét, nem véletlen, hogy ezirányú tevékenységéért, Gyermekekért Érdemérmet is kapott. S az akkori társadalmi formáció legjobbjainak járó többféle kitüntetésre is méltónak találtatott.

1991-ben nevezték ki igazgatónak, s azóta többször is ő nyerte el pályázatával az első számú vezetői posztot. 1996-ban összevontak több intézményt Mátészalkán, a Kossuth Lajos-tagiskola az akkor már Móricz Zsigmondról elnevezett iskola irányítása alá került. A szakmai és a pedagógiai programban megfogalmazott nagyszabású tervek folyamatos önképzésre sarkallták az igazgatónőt. Még az elsők közt elvégezte a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői tanfolyamát. 1991-ben választották az iskola fő profiljának a tehetségfejlesztést, az ezzel kapcsolatos intenzív tanfolyamot 1991-ben végezte el.

A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen tehetségfejlesztő szakértői diplomát szerzett 1999-ben, egy év múlva szakvizsgát tett a témából. Tanulmányainak megkoronázása az angol nyelven aláírt ECHA (Európai Tehetség Tanács) diploma, amelyet a Nijmigeni Egyetem professzora, dr. Frank Mönks írt alá. Ez már európai diploma. Mivel az intézmény tagja az Európai Tehetségtanácsnak, így kétévente külföldön egy nemzetközi konferencián adhat számot a gyakorlati eredményekről. A tehetség kiválasztása, idejében történő felismerése igazi pedagógusszemet és megérzést igényel. A könyvtárnyi szakirodalom legfeljebb fogódzót ad a szakembernek, azonban a gyakorlati eredmények azon múlnak, mennyire honosítják meg a mindennapokban a kiválóságra nevelő módszereket. A korábbi években délelőtt a tantermi oktatás dominált, délután a gazdagítás és a dúsítás következett. Második éve integrált tehetségfejlesztő program szerint dolgoznak, ez a délelőtti osztálykeret után délután fejlesztő foglalkozást jelent. Az általános iskola felső tagozatának végére egyértelmű, hogy a tehetséges diákok a humán, a reál vagy a művészetek terén nyújtanak-e kimagaslót.

A Debreceni Egyetem pszichológia tanszékével kialakított kapcsolat révén szinte gyakorlóbázisnak számítanak a tehetségfejlesztés területén. Még PhD-s hallgatók is jönnek hozzájuk tanulmányozni a műhelymunka titkait.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 19. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése