Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Szombathy Gézáné
Iskolaigazgató,
Mátészalka
Két végén égeti a gyertyát Szombathy Gézáné, született Gufárt Éva, a mátészalkai Móricz Zsigmond Általános Iskola igazgatója. Nem túlzás, hogy nevét nemcsak a megyén belül, hanem országosan, sőt határainkon túl is ismerik. Köszönhető mindez a tehetségfejlesztés témakörében szerzett elméleti és gyakorlati jártasságának. Szombathyné megmutatta, hogy egy határ közeli kisvárosban legalább olyan jól fel lehet készíteni a gyerekeket a közép- és a felsőfokú képzésre, mint egy megyeszékhelyen. Tevékenységét ragyogóan felkészített gyermekek, és az eredményekre méltán büszke önkormányzat jelzi.
Az igazgatónő életútja jól példázza azt: ha megvan a törekvés, a szándék és a cselekvés, az ország bármely pontján ki lehet bontakoztatni a tehetséget. Ha az elmúlt évtizedek irodalmi alkotásait nézzük: Mátészalka jobbára a fekete vonatról volt híres és hírhedt. S akkor egy ambiciózus vezető megmutatja országnak, világnak, az itteni gyerekek pontosan annyira okosak, intelligensek, tehetségesek, mint az ország szerencsésebb felén született társaik.
Gufárt Éva Mérkvállajon született 1953. augusztus 31-én Eichlinger Mária és Gufárt Ferenc lányaként. Édesapja ÁFÉSZ-elnökként mozgalmi emberként élte az életét, édesanyja a család összetartását vállalta magára. A fivére, Ferenc, géplakatosnak tanult. Férje, Szombathy Géza, jelenleg a mátészalkai bútorgyártás fellegvárában, a Sandraform Kft. kereskedelmi részlegén dolgozik. Sváb származású felmenőitől a rendet, a pontosságot és a maximalizmust hozta örökségként magával. S amit ő hozzátett, az a tulajdonsága, hogy a dolgokat vagy jól, vagy sehogy ne csinálja. Amihez hozzákezdett, szinte arannyá vált a kezében. Nem a mesebeli királyfi segítségével, hanem köszönhetően a belefektetett munkának és a méltán elért eredményeknek.
A mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban, 1971-ben érettségizett, melyet a nyíregyházi tanítóképző követett, itt 1974-ben szerzett diplomát. Az ősök nyelvét, a németet hetedikben már különtanártól sajátította el, hisz akkor csak az orosz nyelv szerepelt a tantárgyak között. Kimagasló nyelvtehetség lévén az oroszt is plusz órában tanulta. Németből érettségizett, ám a sors érdekes epizódja, hogy jelenleg német nyelvtanfolyamra jár, csiszolni ismereteit.
Visszament szűkebb szülőföldjére, Vállajra tanítani, 1974 és 1982 közt állt itt a katedrán. 1982-ben bekerült Mátészalkára, a 4-es iskolába, ahol öt évet töltött. Időközben férjhez ment, még 1980-ban tartották meg az esküvőt Vállajon a rohodi születésű Szombathy Gézával. 1987-ben adták át a 6-os iskolát, ahová csapatvezetőnek hívták Szombathynét. A mozgalmi munkából is alaposan kivette a részét, nem véletlen, hogy ezirányú tevékenységéért, Gyermekekért Érdemérmet is kapott. S az akkori társadalmi formáció legjobbjainak járó többféle kitüntetésre is méltónak találtatott.
1991-ben nevezték ki igazgatónak, s azóta többször is ő nyerte el pályázatával az első számú vezetői posztot. 1996-ban összevontak több intézményt Mátészalkán, a Kossuth Lajos-tagiskola az akkor már Móricz Zsigmondról elnevezett iskola irányítása alá került. A szakmai és a pedagógiai programban megfogalmazott nagyszabású tervek folyamatos önképzésre sarkallták az igazgatónőt. Még az elsők közt elvégezte a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői tanfolyamát. 1991-ben választották az iskola fő profiljának a tehetségfejlesztést, az ezzel kapcsolatos intenzív tanfolyamot 1991-ben végezte el.
A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen tehetségfejlesztő szakértői diplomát szerzett 1999-ben, egy év múlva szakvizsgát tett a témából. Tanulmányainak megkoronázása az angol nyelven aláírt ECHA (Európai Tehetség Tanács) diploma, amelyet a Nijmigeni Egyetem professzora, dr. Frank Mönks írt alá. Ez már európai diploma. Mivel az intézmény tagja az Európai Tehetségtanácsnak, így kétévente külföldön egy nemzetközi konferencián adhat számot a gyakorlati eredményekről. A tehetség kiválasztása, idejében történő felismerése igazi pedagógusszemet és megérzést igényel. A könyvtárnyi szakirodalom legfeljebb fogódzót ad a szakembernek, azonban a gyakorlati eredmények azon múlnak, mennyire honosítják meg a mindennapokban a kiválóságra nevelő módszereket. A korábbi években délelőtt a tantermi oktatás dominált, délután a gazdagítás és a dúsítás következett. Második éve integrált tehetségfejlesztő program szerint dolgoznak, ez a délelőtti osztálykeret után délután fejlesztő foglalkozást jelent. Az általános iskola felső tagozatának végére egyértelmű, hogy a tehetséges diákok a humán, a reál vagy a művészetek terén nyújtanak-e kimagaslót.
A Debreceni Egyetem pszichológia tanszékével kialakított kapcsolat révén szinte gyakorlóbázisnak számítanak a tehetségfejlesztés területén. Még PhD-s hallgatók is jönnek hozzájuk tanulmányozni a műhelymunka titkait.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 19. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Hiszi, hogy jó utat választ...
Péter László és neje, Dr. J...
Galambos Béláné
Tisza Sándor Rajmund
Dr. Zsonda László
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Dr. Pásztor Erzsébet
Dr. Sztányi István
Vargáné Markos Ágnes
Nagy Péter
Balogh Istvánné
M. Szlávik Tünde
Elek István
Kovács Szilárd
Kiss János
Kocsik László Csaba
Filep Sándor
Szántó Zsolt
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése