Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Szabó József
Iskolaigazgató,
Géberjén
Mondj három okot, miért érdemes pedagógusnak lenni? Június, július, augusztus. Bizonyára sokan ismerik a viccet. Minden bizonnyal a tanárok nyarai sem olyan zavartalanok, mint ahogy a vicc sejteti, de az iskolaigazgatók mindenképpen meghazudtolják ezt a tréfát. Az ő munkájuk a vakáció beköszöntével sem szűnik meg, s hogy ez mennyire igaz, annak a minap magam is tanúja voltam.
A nyári szünet kellős közepén érkezem a géberjéni általános iskolába, ahol Szabó József igazgató fogad. Bár megbeszéltük a találkozót, nem csak az előzetes egyeztetés miatt találom az intézményben. A nyári karbantartási munkák folynak, ahol néha elkel a vezetői segítség, s a következő tanévtől gyarapodó testület tagjainak meghallgatása is ilyenkor történik. A felvételt alapos mérlegelés előzi meg, mert nem mindegy, milyen pedagógusok keze alatt nő fel az iskola másfélszáz tanulója. A helybeli diákok mellett a fülpösdaróci gyermekek is a két önkormányzat által közösen fenntartott intézményben tanulnak, de néhány győrteleki szülő is a géberjéni iskolát választotta gyermeke oktatási intézményéül. Nem csoda, már az iskola környezete is igen megnyerő. A hatalmas platánfákkal, gyönyörű parkkal körülvett, egykori Jékey-kúria ad otthont az iskolának, s az azzal közös irányítású óvodának. A tanórán kívüli tevékenység is igen széles lehetőségeket kínál a diákságnak.
A tantárgyi szakkörök mellett nagy hangsúlyt fektet az iskolavezetés a számítástechnika oktatására. A hetedik, nyolcadik osztályos tanulók órarendbe építve ismerkednek az informatika alapjaival, de szakköri keretek között az alsóbb osztályosok is részesei lehetnek a számítástechnika oktatásnak. Egy nyíregyházi székhelyű művészeti iskola tanárainak bevonásával zongora, társastánc és képzőművészeti foglalkozásokon is részt vehetnek a tanulók. Jelenleg mintegy ötven diák él a lehetőséggel.
Az intézmény tárgyi, dologi feltételrendszere jelentősen fejlődött az utóbbi években. Új járdával látták el a bejárati részt, folyamatosan javítják az épület állapotát, s kialakították a hiányzó vizes blokkokat. Új helyre került a gyakorlókert, amelyet pályázaton nyert pénzből sikerült elkeríteni. Polcrendszerek készültek a szertárakba, tantermekbe, s több millió forint értékben fejlesztették az intézmény tárgyi felszerelését. A sportoktatás feltételrendszere is korszerűsödött. Az Egészségügyi Minisztériumtól pályázati úton nyert pénzből kondicionáló gépeket szereztek be. A tanulók és pedagógusok segítségével helytörténeti kiállító termet rendeztek be, s újraindították a könyvtárat.
A fejlesztés azonban még nem fejeződött be. A legsürgetőbb feladatok között említi az igazgató a számítógépes szaktanterem kialakítását, mert jelenleg egy szertárban szolgálják a diákokat a pályázati úton szerzett gépek. A tervek között szerepel egy tankonyha létrehozása is, ahol a háztartási alapismereteket sajátíthatnák el a tanulók.
Az iskola vezetését ezerkilencszázkilencvenöt óta látja el Szabó József, akinek a géberjéni és fülpösdaróci önkormányzat tavaly újabb tíz évre bizalmat szavazott.
Szabó József ezerkilencszázötvenhétben született Csengerújfaluban. Az általános iskolát szülőfalujában végezte, majd a csengeri Ady Endre Gimnáziumban szerzett érettségit ezerkilencszázhetvenötben. A nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanító szakán kapta meg első diplomáját, miközben pedagógia és rajz szakkollégiumi képesítést szerzett. Később a technika szakot is elvégezte a főiskolán, természetesen levelező tagozaton, s részt vett több szakmai tanfolyamon. Számítástechnikai szoftverüzemeltető OKJ-s képesítést szerzett, s 2001-ben vette kézbe a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakán szerzett diplomáját.
Pályakezdő pedagógusként az ököritófülpösi általános iskolában helyezkedett el, majd házasságkötése után, ezerkilencszáznyolcvanháromban pedagógus feleségével együtt a géberjéni iskolában kapott állást. A tanórán kívüli tevékenység során évekig vezetett diáksportkört és számítástechnika szakkört, 1984 és 1995 között a diákönkormányzat vezetője volt. A gyerekszervezetben kiemelt szerepet kapott a turisztika, számos kirándulást szervezett, s jó eredménnyel szerepeltek diákjai a járási és megyei versenyeken. Szaktanárként és a sportkör vezetőjeként is versenyen való részvételre ösztönözte diákjait, akik országos helyezésekkel is büszkélkedhettek. Nagy szakmai kihívást jelentett az iskola pedagógiai programjának kidolgozása, amelyet a tantestülettel közösen ezerkilencszázkilencvenhétben készítettek el.
Aktívan részt vesz a község társadalmi életében is. Alapító, s jelenleg is vezetőségi tagja a sportegyesületnek, a település képviselő-testületében 1990 és ’94 között, illetve ’98-tól napjainkig munkálkodott, munkálkodik.
Felesége ugyancsak pedagógus, a géberjéni iskola tanára, tízéves kisfia pedig a helyi iskola tanulója.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése