Szamos István

Igazgató,

Nyíregyháza

Szamos István szszb 27 tgy.jpgSzamos István, a Magyar Közút NZrt. Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Igazgatóságának igazgatója, a „közutas” szakma egyik elismert képviselője, nemcsak megyei szinten. Az augusztus 20-án a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztje polgári tagozat kitüntetésben részesített szaktekintély szerényen fogalmaz életpályájáról: „1976-ban a Közút lett az első munkahelyem, hűséges típus vagyok, szeretem a hivatásomat.” Az önvallomás mögött 35 esztendő korábban Széchenyi és a „Közlekedésért” Emlékéremmel is elismert munkássága van.

1952-ben született Nyíregyházán. Középiskolásként a matematika és fizika vonzotta, így a Vasvári Pál Gimnázium tagozatosaként kezdett, majd osztályával együtt átkerült az akkor induló Krúdyba, ahol érettségizett. Az abban az időben szokásos „előfelvételis”, szentesi, természetesen műszaki alakulatnál eltöltött katonaidő után a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán kezdte tanulmányait. Még a kezdetben ellenszenves műszaki rajzot is megkedvelte, mire 1976-ban átvette közlekedésépítő-mérnöki oklevelét. 1976. szeptember 1-jén került a Magyar Közút NZrt. jogelődjéhez, a nyíregyházi KPM Közúti Igazgatósághoz, és tervezőként kezdett dolgozni. A szakmai életút innen kezdve akár egy mondatban is leírható a munkaköröket tekintve, mely ugyanannál, a közben többször nevet változtató cégnél zajlott, három-négy évnyi váltásokkal. A tervezőmérnökből tervezési csoportvezető, majd létesítményi főmérnök lett, később a forgalomszabályozási, majd az üzemeltetési és fenntartási osztályt vezette, 1994-től igazgatóhelyettes főmérnök, 12 év múlva területi főmérnök, végül vállalkozási osztályvezető lett, mielőtt 2007-ben kinevezték megyei igazgatóvá.

Miközben emelkedett a ranglétrán, szakmai tanulmányokat is folytatott. A BME újabb gazdasági mérnök oklevele mellé út- és hídépítési műszaki ellenőri végzettség is társul, majd az idők szavának megfelelően részt vett közbeszerzési referensi képzésen is. Ezek azonban csupán szikár tények, melyből látható, hogy a szakma szinte minden területén tapasztalatot szerzett, és már igazgatóhelyettesként 350 fő munkájának műszaki irányítása, és a minőségirányítási igazgatói feladatok ellátása is munkája része volt. És mai szóval élve mennyi „projekt”!

Főmérnökként néhány fontosabb munkája a teljesség igénye nélkül: vásárosnaményi Tisza-híd; Kisvárda, Csillag utca; Nyíregyháza, a Rákóczi utca átépítése; 4. sz. főközlekedési út korszerűsítése; a tiborszállási Kraszna-híd megvalósítása. Később több nagy beruházás eredményes megvalósítását koordinálta, például a záhonyi közúti határhíd ukrán féllel közösen megvalósított kapacitásbővítő rekonstrukcióját, és jelentős szerepe volt a 2001. évi beregi árvíz sújtotta területek úthálózatának helyreállításában.

Korábban, tervezőmérnökként jellemzően burkolatmegerősítési és -szélesítési terveket készített, de egyes munkái, mint pl. a nyírbátori vasútállomáshoz vezető út, településformáló jelentőségűek voltak. Mint mondja: egy szépen megtervezett út a lakosoknak, használóknak is büszkeség, nemcsak a létrehozóknak.

Kiváló szakemberként nemcsak az építkezésig lát, hanem az üzemeltetési szempontokat is figyelembe veszi a tervezésnél. A megye közel 2100 kilométeres úthálózatának szinte minden méterét megismerte, és az utóbbi évtizedekben közvetve vagy közvetlenül minden komolyabb beruházáshoz köze volt, a felújításoktól az autópálya-építésekkel bezárólag. Szívesen látná már az M3-as és a majdani M49-es utakat az országhatárig kanyarogni… De azt még inkább, hogy az alapvetően célforgalom jellegű és országos viszonylatban az átlagostól jobb állapotú úthálózaton mindenki a lehető legrövidebb idő alatt elérjen ezekhez és a többi főütőérhez.

Fiatal kollégája kérdezte nemrégiben egy belvárosi útrekonstrukció során, hogy mi számukra a siker. Szamos István válasza: ha a lakosság visszajelzések nélkül „eltűri” az építkezést, és elfogadja, szívesen használja a művet. Pontosan tudja, hogy akár egyetlen közlekedési táblának is óriási társadalmi hatása lehet.

Mint igazgató sem ül „üvegkalitkában”: a szakmai koordináció és a források megszerzése, sok esetben kiharcolása mellett igazi közszolgaként szívesen meghallgatja az ügyfelek problémáit is a gyors döntést szem előtt tartva.

Szamos István igyekszik családjának és hobbijának is szentelni az idejéből. Felesége, dr. Kassai Judit szemész szakorvos, fiuk, Márton jogászként dolgozik Budapesten. Vonzzák a művészetek, s amikor csak teheti, színházban, kiállításokon van, műtermekbe jár, és keresi az igényes olvasni- és néznivalót. Legutóbbi kitüntetésének indoklása pedig mindennél többet mond: elismerés illeti a hazai országos közúthálózat fejlesztése érdekében végzett magas szintű munkásságáért, illetve vezetői tevékenységéért.

(Északkeleti Almanach 27. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2011.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése