Sum Ferenc

Iskolaigazgató,

Nyírbátor

szszn_12-118_sum_ferenc.jpgA Debrecen felől Nyírbátorba érkező utas az út bal oldalán egy zöld területtől övezett épületegyüttest lát. Igényesen kialakított parkot, amely nem egyszerűen növények együttese, hanem egyfajta oázis a sívóhomok országában, egyfajta oázis az emberek világában. Hogy miért? Mert lehetőséget ad a megkapaszkodásra, segít gyökeret verni, megerősödni az olykor zord világban. Növénynek és embernek. Növénynek a gondozott park, embernek az itt lévő intézmény.

Az Éltes Mátyás Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Pedagógiai Szakszolgálat közel negyed százada áll a megye gyógypedagógiai ellátásának szolgálatában. Az országban elsőként, 1990-ben, vették fel Éltes Mátyás nevét. Példáját követve tűzték ki célul egy modern, európai szellemiségű intézmény kialakítását. Magát a gyógypedagógiát és az intézményt is egyfajta misztikus köd ölelte körül. Hogy ezen változtassanak, nyitottak. Nyitottak kaput, nyitottak szellemet. Kihelyezett megyei, illetve városi tanács ülésének adtak otthont. A városba látogató különböző csoportoknak biztosítottak ebédelési lehetőséget. Megragadták az alkalmat, hogy bemutassák nekik az itt folyó életet. Elsők között alkalmazták a Tolnainé-féle módszert és a Szabad Tanulás – „Frei arbeit” – tanulásszervezési modellt.

A kifelé nyitás hatékony eszközének bizonyult a testvérgyerekek diákotthoni elhelyezése azért is, mivel a bölcsődés-, óvodás-, általánosiskolás-korú, és a város intézményeibe kijáró gyerekek barátai, osztálytársai az otthonban gyakran megfordultak. Újszerű gondoskodási formával próbálkoztak, amikor részben pályázaton nyert pénzből, részben önerőből öt családi házat vásárolt részükre 1998-ban a megyei önkormányzat. Ezek a lakásotthonok központi gazdálkodással az intézet keretein belül működtek, de a reggeli és a vacsora normájával a gyerekek önállóan gazdálkodnak. A teljes önállóság most kerül bevezetésre. Más is mutatja, hogy a gyógypedagógia átalakulásának korát éljük. Azon törekvés, hogy a gyerekek ne zárt körülmények között éljenek, új módszereket hozott életre. Ne a gyereket vigyük az intézménybe, hanem a gyógypedagógust a családokhoz, az iskolákba. Ne legyen stresszes a hétfő és a péntek, a szülőktől, családtól való elszakadás félelme és az újra találkozás várásának szorongása. Hanem legyen meg az érzelmi biztonság is. Majd felső tagozattól már járhat a kollégiumba a gyerek. Dán mintájú szakiskolában fejlődhet a személyiség.

Ennek a szellemiségnek a frontharcosa, kollégáival együtt eltökélt híve Sum Ferenc, az intézmény Éltes Mátyás-díjas igazgatója. Mert ez a fránya homok nem csak az őt megkötő növényeket marasztalta, de egy rakamazi születésű fiatalembert is magához láncolt.

Az ifjút 1977-ben jó szerencséje és az a cél vezérelte, hogy gyermekekhez közel legyen. Édesanyjával jött Nyírbátorba, megnézni leendő munkahelyét. A kisegítő iskola és nevelőotthon gyermekfelügyelője lett. A folyosókon, a tantermekben is futóhomokot, a szél hordta kvarcot termékenyítető mag módjára burjánzott el a szeretet és a gondoskodás a sivár gyermeklelkekben, az önzetlen nevelők, pedagógusok munkája nyomán. Sum Ferenc méltán büszke, hogy a kezdetektől jelen lehetett.

A gyerekek iránti szeretet és kíváncsisága a pedagógus pálya iránti vonzalommal párosult. Csillapíthatatlan tudásszomja meghozta gyümölcsét: egy év múlva felvételt nyert a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára. Ezzel egyidőben képesítés nélküli nevelőtanár. Az agilis fiatal tanári diplomás otthonvezetői megbízást, majd 1984-ben kinevezést kap. Kihívást a gyermekek gondozási tevékenységének koordinálására, a szabadidős foglalkozás szervezésére, új szervezeti formák keresésére. Alig telik el egy fél évtized, már igazgatóhelyettesként az oktató-nevelő munka tartalmi irányítását végzi. Általános igazgatóhelyettes, amikor ötlete alapján kidolgozzák az „Együttélés a családdal” koncepciót.

Az ezerkilencszázkilencvenkettőtől igazgató munkája során az általa vezetett intézmény országos hírneve tovább nő. Mára már a gyógypedagógia egyik hazai fellegvára. Pedagógusi, vezetői munkája mellett még publikál a Gyógypedagógiai Szemle, a Köznevelés, a Pedagógiai Műhely hasábjain is.

Ars poeticáját feleségével igyekszik családja körében is megvalósítani. A nagyfiú Debrecenben készül az érettségire, a közgazdász pálya felé kacsintgat. Lánya szintén Debrecenbe jár gimnáziumba, most elsős. Kitűnő tanuló, három tárgyból dicséretes. Matematikából a Megyei Közalapítvány ösztöndíjasa. Pszichológus akar lenni. Az ötödikes öcs szintén kitűnően szerepel a matekversenyeken. Neki mindene a foci. A napfogyatkozáskor született másfél éves Csaba ugyanúgy helyet kér a tűznél, mint idősebb testvérei. S talán kicsit hízelgőbben is dicséri az apa által bográcsba varázsolt étel ízét.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése