Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Sum Ferenc
Iskolaigazgató,
Nyírbátor
A Debrecen felől Nyírbátorba érkező utas az út bal oldalán egy zöld területtől övezett épületegyüttest lát. Igényesen kialakított parkot, amely nem egyszerűen növények együttese, hanem egyfajta oázis a sívóhomok országában, egyfajta oázis az emberek világában. Hogy miért? Mert lehetőséget ad a megkapaszkodásra, segít gyökeret verni, megerősödni az olykor zord világban. Növénynek és embernek. Növénynek a gondozott park, embernek az itt lévő intézmény.
Az Éltes Mátyás Általános Iskola, Speciális Szakiskola, Kollégium és Pedagógiai Szakszolgálat közel negyed százada áll a megye gyógypedagógiai ellátásának szolgálatában. Az országban elsőként, 1990-ben, vették fel Éltes Mátyás nevét. Példáját követve tűzték ki célul egy modern, európai szellemiségű intézmény kialakítását. Magát a gyógypedagógiát és az intézményt is egyfajta misztikus köd ölelte körül. Hogy ezen változtassanak, nyitottak. Nyitottak kaput, nyitottak szellemet. Kihelyezett megyei, illetve városi tanács ülésének adtak otthont. A városba látogató különböző csoportoknak biztosítottak ebédelési lehetőséget. Megragadták az alkalmat, hogy bemutassák nekik az itt folyó életet. Elsők között alkalmazták a Tolnainé-féle módszert és a Szabad Tanulás – „Frei arbeit” – tanulásszervezési modellt.
A kifelé nyitás hatékony eszközének bizonyult a testvérgyerekek diákotthoni elhelyezése azért is, mivel a bölcsődés-, óvodás-, általánosiskolás-korú, és a város intézményeibe kijáró gyerekek barátai, osztálytársai az otthonban gyakran megfordultak. Újszerű gondoskodási formával próbálkoztak, amikor részben pályázaton nyert pénzből, részben önerőből öt családi házat vásárolt részükre 1998-ban a megyei önkormányzat. Ezek a lakásotthonok központi gazdálkodással az intézet keretein belül működtek, de a reggeli és a vacsora normájával a gyerekek önállóan gazdálkodnak. A teljes önállóság most kerül bevezetésre. Más is mutatja, hogy a gyógypedagógia átalakulásának korát éljük. Azon törekvés, hogy a gyerekek ne zárt körülmények között éljenek, új módszereket hozott életre. Ne a gyereket vigyük az intézménybe, hanem a gyógypedagógust a családokhoz, az iskolákba. Ne legyen stresszes a hétfő és a péntek, a szülőktől, családtól való elszakadás félelme és az újra találkozás várásának szorongása. Hanem legyen meg az érzelmi biztonság is. Majd felső tagozattól már járhat a kollégiumba a gyerek. Dán mintájú szakiskolában fejlődhet a személyiség.
Ennek a szellemiségnek a frontharcosa, kollégáival együtt eltökélt híve Sum Ferenc, az intézmény Éltes Mátyás-díjas igazgatója. Mert ez a fránya homok nem csak az őt megkötő növényeket marasztalta, de egy rakamazi születésű fiatalembert is magához láncolt.
Az ifjút 1977-ben jó szerencséje és az a cél vezérelte, hogy gyermekekhez közel legyen. Édesanyjával jött Nyírbátorba, megnézni leendő munkahelyét. A kisegítő iskola és nevelőotthon gyermekfelügyelője lett. A folyosókon, a tantermekben is futóhomokot, a szél hordta kvarcot termékenyítető mag módjára burjánzott el a szeretet és a gondoskodás a sivár gyermeklelkekben, az önzetlen nevelők, pedagógusok munkája nyomán. Sum Ferenc méltán büszke, hogy a kezdetektől jelen lehetett.
A gyerekek iránti szeretet és kíváncsisága a pedagógus pálya iránti vonzalommal párosult. Csillapíthatatlan tudásszomja meghozta gyümölcsét: egy év múlva felvételt nyert a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolára. Ezzel egyidőben képesítés nélküli nevelőtanár. Az agilis fiatal tanári diplomás otthonvezetői megbízást, majd 1984-ben kinevezést kap. Kihívást a gyermekek gondozási tevékenységének koordinálására, a szabadidős foglalkozás szervezésére, új szervezeti formák keresésére. Alig telik el egy fél évtized, már igazgatóhelyettesként az oktató-nevelő munka tartalmi irányítását végzi. Általános igazgatóhelyettes, amikor ötlete alapján kidolgozzák az „Együttélés a családdal” koncepciót.
Az ezerkilencszázkilencvenkettőtől igazgató munkája során az általa vezetett intézmény országos hírneve tovább nő. Mára már a gyógypedagógia egyik hazai fellegvára. Pedagógusi, vezetői munkája mellett még publikál a Gyógypedagógiai Szemle, a Köznevelés, a Pedagógiai Műhely hasábjain is.
Ars poeticáját feleségével igyekszik családja körében is megvalósítani. A nagyfiú Debrecenben készül az érettségire, a közgazdász pálya felé kacsintgat. Lánya szintén Debrecenbe jár gimnáziumba, most elsős. Kitűnő tanuló, három tárgyból dicséretes. Matematikából a Megyei Közalapítvány ösztöndíjasa. Pszichológus akar lenni. Az ötödikes öcs szintén kitűnően szerepel a matekversenyeken. Neki mindene a foci. A napfogyatkozáskor született másfél éves Csaba ugyanúgy helyet kér a tűznél, mint idősebb testvérei. S talán kicsit hízelgőbben is dicséri az apa által bográcsba varázsolt étel ízét.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Dr. Marozsán Károly és Maro...
Dr. Szabó Sándor
Jánvári Tibor
Tamás Ferenc
Kaliba András
Dr. Szabó Sándor
Dr. Balázsy László
Nagy Sándor
Balla Istvánné
Dr. Szabó Sarolta PhD
Horváth Ferenc
Nyitrai Lászlóné
Csillám Mária
Hamza Józsefné
Sipos Sándor
Dr. Szabó Éva
Csordás Ferenc
Gönczöl Mihály
Kertes Zoltánné
Németh Attila
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése