Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Gyermán László
Igazgató,
Nyírbátor
Elitnek mondható az a nyírbátori iskola, amelyiknek igazgatója Gyermán László. Az igazgató a könyvrészletben így mutatta be a jó hírű intézményt:
„A Nyírbátori Oktatási Centrum a jelenlegi formájában – bölcsőde, óvoda, általános iskola – mint egy kis iskolaváros az 1978/79-es tanév óta működik. Iskolánk egy jól tanító, széles kínálatú intézmény, amely figyelembe veszi a szülők elvárásait, tekintettel van a tanulók egyéniségére, érdeklődési körére, figyel a tanulási nehézségekkel küzdők felzárkóztatására és nagy gondot fordít a tehetséges tanulók versenyeztetésére is. Ugyanakkor fontos feladatunk, hogy sikeres és boldog gyermekkort biztosítsunk gyermekeinknek, hogy a tanulás nem mint kötelező teher jelenjen meg számukra. Ehhez nyújt segítséget az iskola azzal, hogy sokféle lehetőséget kínál fel számukra.”
– Melyek ezek?
– Barátságos, egészséges, tiszta, gyerekközpontú környezet megteremtése. Olyan személyi feltételek biztosítása, pedagógusok alkalmazása, akik mély hivatástudattal adják a tanulóknak a tudást. Szakos ellátottságuk száz százalékos. A kor igényeihez alkalmazkodó informatikai eszközállomány biztosítása, fejlesztése. Internetes csatlakozás biztosítása, hogy gyermekeink ezen a területen is jártasságot szerezzenek. Az idegen nyelv ismerete ma már alapvető követelmény, amely továbbtanuláshoz, a világban való eligazodáshoz elengedhetetlenül szükséges. Iskolánkban az angol, a német és a francia nyelvet választhatják tanulóink. Az angolt és a németet órakeretben tanítási órákon tanítják, a francia nyelvet szakkörös foglalkozásokon. A nyelvvel való ismerkedés már óvodás korban, játékos formában kezdődik, a 4. osztálytól kötelező jelleggel oktatjuk. Iskolánknak régebben fő profilja volt a sport, testnevelés tagozatos iskolaként működtünk. A sport ma is fő területe iskolánknak. A sportversenyeken elért kimagasló eredmények igazolják, hogy a testmozgás a legkedveltebb szabadidős tevékenységekhez tartozik.
Az 1999/2000-es tanévben sikerült egy olyan iskolai könyvtárat kialakítanunk, amely megjelenésében már a XXI. századot idézi. Folyamatosan töltjük fel a könyvállományt a legújabb szótárakkal, lexikonokkal, hogy a tanulók ismereteiket bővíthessék. Terveink közt szerepel egy „házimozi” kialakítása, ahol igényes, az oktatás színvonalát emelő filmek megtekintésére, elemzésére kerülhet sor.
Csatlakoztunk a holland CED minőségbiztosítási rendszerhez, cél: a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása és gondozása. Nem olyan régen Hollandiában tapasztalatszerzésen vettem részt több nevelő társammal, a hollandok ez év őszén jönnek ide.
– Intézményünkben 1991-ben létrehoztuk a Gyermekeink Jövőjéért Alapítványt, amelynek célja a tehetséges gyerekek menedzselése. Tanulóink szinte valamennyi tantárgyból részt vesznek különböző szaktárgyi versenyeken és jelentős sikereket érnek el. Megyei és országos versenyeken képviselik iskolánkat matematika, fizika, kémia, földrajz, rajz, magyar nyelv és irodalom tantárgyból, angol és német nyelvből. Alsósaink is kiválóan szerepelnek a matematika, az olvasás, mesemondás és helyesírási versenyeken. A céltudatos munka eredménye, hogy a nyolcadik osztályos tanulóink 90 százalékát az első helyen megjelölt intézményben vették fel a megyei, sőt az országos beiskolázású középiskolákba.
– Sokéves tapasztalat, hogy a tanulóink mindenütt megállják a helyüket, tanulmányi eredményük kimagasló, bizonyítva, hogy jó alapokat szereztek. Intézményünk tehát a kor igénye szerint megpróbál minél szélesebb skálát felkínálni, hogy a tanulóink képességüknek, érdeklődési körüknek megfelelően választhassanak a kínálatból. Törekvéseinket legszebben de Saint Exuperie szavai fejezik ki: „Ha hajót szeretnél építeni, ne a szögekkel és a fával törődj, hanem keltsd fel az embereidben a vágyat a messzi tengerek iránt!”
– Intézményünk sajátosságából adódóan a gyerekeknek nem jelent törést az átmenet a bölcsődéből az óvodába, az óvodából az iskolába. Nálunk csak ajtók választják el ezeket az intézményeket. Minden óvodás gyermek ismeri a leendő tanítóit, játékos formában velük együtt készülnek az iskolára. Az intézményi integráció sok-sok szakmai tartalékot rejt. A nagy intézmény nagyobb mozgásteret biztosít szakmailag és gazdaságilag is. Dolgozóink létszáma 117, a gyerekek létszáma 900. A 2000/2001-es tanévtől a Comenius 2000 minőségbiztosítási rendszer kidolgozásával újabb korszak kezdődik intézményünkben. Munkánkhoz segítséget kapunk az önkormányzattól, a szülőktől és a szponzoroktól.
Gyermán László ’54-ben Gebén született. A nyíregyházi főiskolán diplomázott, majd a Debreceni Egyetem pedagógiai szakán szerzett oklevelet, a Budapesti Műszaki Egyetemen közoktatás-szervező oklevelet vehetett át. Kevés szabadidejében horgászik, számítógépezik. Felesége sikeres matematika tanár. Péter fiuk műszaki főiskolára jár, Erika lányuk a híres Zrínyi Ilona Gimnázium tanulója.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Dr. Marozsán Károly és Maro...
Dr. Szabó Sándor
Jánvári Tibor
Tamás Ferenc
Kaliba András
Dr. Szabó Sándor
Dr. Balázsy László
Nagy Sándor
Balla Istvánné
Dr. Szabó Sarolta PhD
Horváth Ferenc
Nyitrai Lászlóné
Csillám Mária
Hamza Józsefné
Sipos Sándor
Dr. Szabó Éva
Csordás Ferenc
Gönczöl Mihály
Kertes Zoltánné
Németh Attila
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése