Gyermán László

Igazgató,

Nyírbátor

szszb_10-188_gyerman_laszlo.jpgElitnek mondható az a nyírbátori iskola, amelyiknek igazgatója Gyermán László. Az igazgató a könyvrészletben így mutatta be a jó hírű intézményt:

„A Nyírbátori Oktatási Centrum a jelenlegi formájában – bölcsőde, óvoda, általános iskola – mint egy kis iskolaváros az 1978/79-es tanév óta működik. Iskolánk egy jól tanító, széles kínálatú intézmény, amely figyelembe veszi a szülők elvárásait, tekintettel van a tanulók egyéniségére, érdeklődési körére, figyel a tanulási nehézségekkel küzdők felzárkóztatására és nagy gondot fordít a tehetséges tanulók versenyeztetésére is. Ugyanakkor fontos feladatunk, hogy sikeres és boldog gyermekkort biztosítsunk gyermekeinknek, hogy a tanulás nem mint kötelező teher jelenjen meg számukra. Ehhez nyújt segítséget az iskola azzal, hogy sokféle lehetőséget kínál fel számukra.”

– Melyek ezek?

– Barátságos, egészséges, tiszta, gyerekközpontú környezet megteremtése. Olyan személyi feltételek biztosítása, pedagógusok alkalmazása, akik mély hivatástudattal adják a tanulóknak a tudást. Szakos ellátottságuk száz százalékos. A kor igényeihez alkalmazkodó informatikai eszközállomány biztosítása, fejlesztése. Internetes csatlakozás biztosítása, hogy gyermekeink ezen a területen is jártasságot szerezzenek. Az idegen nyelv ismerete ma már alapvető követelmény, amely továbbtanuláshoz, a világban való eligazodáshoz elengedhetetlenül szükséges. Iskolánkban az angol, a német és a francia nyelvet választhatják tanulóink. Az angolt és a németet órakeretben tanítási órákon tanítják, a francia nyelvet szakkörös foglalkozásokon. A nyelvvel való ismerkedés már óvodás korban, játékos formában kezdődik, a 4. osztálytól kötelező jelleggel oktatjuk. Iskolánknak régebben fő profilja volt a sport, testnevelés tagozatos iskolaként működtünk. A sport ma is fő területe iskolánknak. A sportversenyeken elért kimagasló eredmények igazolják, hogy a testmozgás a legkedveltebb szabadidős tevékenységekhez tartozik.

Az 1999/2000-es tanévben sikerült egy olyan iskolai könyvtárat kialakítanunk, amely megjelenésében már a XXI. századot idézi. Folyamatosan töltjük fel a könyvállományt a legújabb szótárakkal, lexikonokkal, hogy a tanulók ismereteiket bővíthessék. Terveink közt szerepel egy „házimozi” kialakítása, ahol igényes, az oktatás színvonalát emelő filmek megtekintésére, elemzésére kerülhet sor.

Csatlakoztunk a holland CED minőségbiztosítási rendszerhez, cél: a hátrányos helyzetű gyerekek felzárkóztatása és gondozása. Nem olyan régen Hollandiában tapasztalatszerzésen vettem részt több nevelő társammal, a hollandok ez év őszén jönnek ide.

– Intézményünkben 1991-ben létrehoztuk a Gyermekeink Jövőjéért Alapítványt, amelynek célja a tehetséges gyerekek menedzselése. Tanulóink szinte valamennyi tantárgyból részt vesznek különböző szaktárgyi versenyeken és jelentős sikereket érnek el. Megyei és országos versenyeken képviselik iskolánkat matematika, fizika, kémia, földrajz, rajz, magyar nyelv és irodalom tantárgyból, angol és német nyelvből. Alsósaink is kiválóan szerepelnek a matematika, az olvasás, mesemondás és helyesírási versenyeken. A céltudatos munka eredménye, hogy a nyolcadik osztályos tanulóink 90 százalékát az első helyen megjelölt intézményben vették fel a megyei, sőt az országos beiskolázású középiskolákba.

– Sokéves tapasztalat, hogy a tanulóink mindenütt megállják a helyüket, tanulmányi eredményük kimagasló, bizonyítva, hogy jó alapokat szereztek. Intézményünk tehát a kor igénye szerint megpróbál minél szélesebb skálát felkínálni, hogy a tanulóink képességüknek, érdeklődési körüknek megfelelően választhassanak a kínálatból. Törekvéseinket legszebben de Saint Exuperie szavai fejezik ki: „Ha hajót szeretnél építeni, ne a szögekkel és a fával törődj, hanem keltsd fel az embereidben a vágyat a messzi tengerek iránt!”

– Intézményünk sajátosságából adódóan a gyerekeknek nem jelent törést az átmenet a bölcsődéből az óvodába, az óvodából az iskolába. Nálunk csak ajtók választják el ezeket az intézményeket. Minden óvodás gyermek ismeri a leendő tanítóit, játékos formában velük együtt készülnek az iskolára. Az intézményi integráció sok-sok szakmai tartalékot rejt. A nagy intézmény nagyobb mozgásteret biztosít szakmailag és gazdaságilag is. Dolgozóink létszáma 117, a gyerekek létszáma 900. A 2000/2001-es tanévtől a Comenius 2000 minőségbiztosítási rendszer kidolgozásával újabb korszak kezdődik intézményünkben. Munkánkhoz segítséget kapunk az önkormányzattól, a szülőktől és a szponzoroktól.

Gyermán László ’54-ben Gebén született. A nyíregyházi főiskolán diplomázott, majd a Debreceni Egyetem pedagógiai szakán szerzett oklevelet, a Budapesti Műszaki Egyetemen közoktatás-szervező oklevelet vehetett át. Kevés szabadidejében horgászik, számítógépezik. Felesége sikeres matematika tanár. Péter fiuk műszaki főiskolára jár, Erika lányuk a híres Zrínyi Ilona Gimnázium tanulója.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése