Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Trefán Jánosné
Iskolaigazgató,
Encsencs
Valóban igaza van Trefán Jánosné, született Fülep Katalin, iskolaigazgatónak, amikor útba igazít: keresse a legszebb házat Encsencsen, az az iskolaépület… A hófehér falú, piros magas tetős, tetőtér-beépítéses iskola belülről is megújhodik, most festik, takarítják, hogy alig egy hónap múlva ismét birtokba vegye a közel háromszáz gyermek.
Mennyire igaz az, hogy a külső megjelenés és a belső tartalom szoros összefüggésben van, mutatja, hogy az encsencsi iskolából ugyanolyan eséllyel indulnak a gyerekek a gimnáziumba, szakközépiskolába, szakmunkásképzőbe, mint bármely városi intézményből.
Érdekes kérdést feszegetünk az igazgató asszonnyal, ő ugyanis encsencsi születésű és a mondás azt tartja: senki nem lehet próféta a saját hazájában. Márpedig alaposan rácáfol az állítólagos bölcsességre az ő esete, ugyanis éppen harminc éve lépte át az iskola kapuját. Volt beosztott pedagógus, 1976 és ’84 között igazgatóhelyettes, mígnem 1984-től ő igazgatja az iskolát. Mint mondja, soha nem törekedett vezető szerepre, ő csupán teszi a dolgát, ereje, elkötelezettsége alapján. Azt már én teszem hozzá, hogy a beszélgetés alatt is tudatosult bennem: maximális önállóságot biztosít a kartársainak, mindaddig, amíg egy irányba húz a csapat. Sikerült stabilizálnia – igaz, tíz év alatt – úgy a tantestületet, hogy ma csak szakos tanárok tanítanak, valamennyien közös célként fogalmazzák meg a szakmai és a pedagógiai programban leírtakat.
Kiemelten kezelik a sokoldalú személyiségfejlesztést, a pedagógusi példaadás fontosságára hívják fel a figyelmet, a jövőorientáltság az előrelépés záloga az ő felfogásuk szerint. Esélyegyenlőséget biztosítanak minden tanulónak, és az iskola egészének, valamint az egészséges lokálpatriotizmusra építve otthont, hazát és házat kínálnak – mint örök szimbólumot – az itt tanulóknak.
Az igazgatónő 1951. október 2-án született Encsencsen, Káposztássy Erzsébet háztartásbeli anyuka és Fülep Sándor mezőgazdász családjában. Ildikó nővérével, aki banki előadó és a gépésztechnikus Sándor öccsével hárman osztoztak a szülők szeretetén. Férje, Trefán János erdész, egy fiuk született, János Pál 1975-ben. Ő a negyedik generációt képviselő a János nevet tovább vivők sorában. Agrármérnök, felsőfokú német nyelvvizsgával a zsebében vadászati utakat szervez egy budapesti székhelyű cégnél.
A 2000-ben felújított, tetőtérrel beépített iskola jelenleg 15 tantermes, Trefánné véleménye szerint sokáig elég lesz a helybeli iskolásoknak. Mint történelem szakos tanár – a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szerzett orosz–történelem szakos diplomát – gyakran búvárkodott levéltárban, egyházi anyakönyvekben. Egyes vélemények szerint lenne reprezentáns névadója az iskolának, ám amíg nem sikerül bizonyítani a híres ember encsencsi születését, addig marad a helységnévvel jelzett iskola, az úgysem változik.
Noha szaktantermek hivatalosan nincsenek, ennek az az oka, hogy szertárak nem lévén, a tantermekben elhelyezett szekrényekben tartják a szemléltető eszközöket. A német és angol nyelv oktatása mellett nagy figyelmet fordítanak az informatikára. Modern számítógépek segítik a gyerekeknek az ismeretszerzést. Érdekes jelenségre figyeltek fel, hirtelen sok gyerek lett szemüveges. Megkérdezték, változtak-e a körülményeik, és mint kiderült, a legtöbben otthon is a villódzó monitor előtt ülnek… A gyerekek mintegy egyharmadának van otthon számítógépe. A községben igen nagy arányú a cigány származású népesség. A tanulók fele cigány. Az ő szüleik egy része viszont nem partner az iskolai célok megvalósításában, a társadalmi beilleszkedésük előmozdításában, a tanulásban, a végzettség megszerzésében. Sokan nem jutnak el a nyolcadik osztályig sem. Hiába országos ez a jelenség, Trefánné Katikát ez bántja. Így a felzárkóztatást és a tehetséggondozást egyszerre, egyforma hatékonysággal szeretnék megvalósítani.
Míg évtizedekkel ezelőtt a tantestület fele rendelkezett diplomával, régóta nem taníthat képesítés nélkül senki. Fizikából, kémiából, amelyet kevés óraszámban oktatnak, arra ösztönzi az igazgatónő a kartársait, hogy harmadik szakként ezt végezzék el a főiskolán.
Nehéz feladatot jelent az enyhén értelmi fogyatékos gyermekek tanítása, felzárkóztatása. Saját közösségükön belül igyekeznek őket tanítani, hogy sikerélményhez jussanak. Nagyon nehéz lenne nekik a gyorsabban tanulókkal lépést tartani, vagy pedig a lemaradás miatt az állandó kudarccal megbirkózni. Trefánné szerint nagyon szeretik az egyszerű, manuális munkát ezek a gyerekek. Felnőttkorukban olyan munkát vállalnak, amely nem követel kreatív megoldásokat, viszont megbízható, precíz részegységek kerülnek ki a kezük alól.
Az igazgatónő szabadidejében olvas, kirándul, színházba, moziba jár, a falu és a város közti kulturális különbséget saját erejéből hidalja át.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Szedlár János
Nagy László
Szedlár János
Zichar János
Őz Zoltán
Dr. Marozsán Károly és Maro...
Dr. Szabó Sándor
Jánvári Tibor
Papp Bertalan
Tamás Ferenc
Csoma Zoltán
Kaliba András
Dr. Szabó Sándor
Béres Gábor
Küzmös Mihályné
Bulátkó Kornél
Dr. Balázsy László
Nagy Sándor
Balla Istvánné
Dzsudzsák Balázs
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése