Balogh Andrea

Iskolaigazgató,

Kisléta

szszb_11-108_balogh_andrea.jpgVibráló, színes egyéniség Balogh Andrea, a kislétai dr. Jósa István Általános Iskola igazgatója. Tele van ötlettel, számos elképzelését vitte sikerre már beosztott pedagógusként. Mint iskolaigazgató-helyettesnek, 1994 és 2000. június 15-e között rálátása nyílt az intézményi irányításra. Az iskola szépen fejlődött, rangot szerzett magának a környéken és a Báthori Iskolaszövetségen belül is. S amikor meghirdették az igazgatói pályázatot, jól jellemzi a kollégák valóságismeretét és a döntés várható kimenetelét, hogy senki más nem szállt ringbe a posztért, amint kiderült, hogy Balogh Andrea is pályázik. Még nem töltötte be a harmincadik évét, amikor jó féléve kinevezték.

Szülőföldje az erdők karéjától körülölelt Terem, ahol gyermekként a barátnőivel csatangolhatott, télen szánkózhatott a domboldalon. Az ősláp megannyi látnivalót kínált, ritka növényekkel ismertette meg. Nagyon szép gyermekkor adta az útravalót Andreának. Nyírbátorban született 1970. július 29-én, az Oroszlán jegyében. Irányításra termett, a környezetében meghatározó szerepet játszó, vezető egyéniség. Édesanyja, Bokor Julianna, pedagógus és szintén itt tanít a kislétai iskolában. Nem mindennapi párhuzam, az anyának a tulajdon lánya a főnöke… Édesapja, Balogh István, hőkezelő csoportvezetőként vonult nyugdíjba.

Andrea Nyírbátorban, a Báthori István Gimnáziumban 1988-ban érettségizett, majd a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskolán szerzett diplomát matematika–kémia szakon. Rögtön idekerült Kislétára tanítani.

Talán nem véletlen, hogy az intézmény szakmai profilja a környezetvédelem. Szakkört indítottak, nyaranta táboroztatják a tanulókat. Versenyeket és programokat szerveznek a Föld napján. Nagyon büszke arra, hogy a Curie-versenyen a területi döntőt mind az alsósok, mind a felsősök csapata megnyerte, és az külön elismerést érdemel, hogy a kicsik csapata az országos döntőben második lett. Országos megméretésben Kecskeméten a 7–8. osztályosok az első helyen végeztek.

Egyedi lehetőségként értékelik, hogy Kislétán egészségügyi gyermekotthon található. A megye által is támogatott, jól felszerelt intézménnyel már csak azért is célszerű szorosabb kapcsolatot kialakítani, mert az iskolások olyan technikai eszközök használatához juthatnak, amelyekre nekik nem jut pénz. Balogh Andrea elképzelése az, hogy az idősekkel is szervezzenek közös programot. A múlt évezred utolsó karácsonya előtt meghívták az idősek klubjának tagjait – több mint ötvenen jöttek el – a karácsonyi ünnepségre. Gyermeknapon folytatják a hagyománynak tervezett együttműködést. Például az öregek olyasmikre taníthatják meg a gyerekeket, mint a kosárfonás, a hímzés és így tovább. A generációk kapcsolatának nemcsak a nemzedékek egymás iránt megnyilvánuló kölcsönös tisztelete lehet a célja, hanem praktikus ismeretszerzés, a népi hagyományok ébren tartása és még egy sor más haszon is származhat belőle.

Az iskola szakmai programjában és az igazgatónő pedagógiai programjában hangsúlyos szerep jut az idegen nyelvek oktatásának. Jelenleg németül tanulnak a gyerekek, szakköri szinten oroszul és a tervek szerint franciát is tanítanak a közeljövőben. Ugyancsak indítják a népi táncot, karatézni már lehet. A későbbiekben a jelenleg 20 százalékot adó cigány gyermekeknek speciális, felzárkóztató programokat és az általuk választandó szakmákat is oktatják. Mint Balogh Andrea kiemelte: a kislétai cigányok tiszták, törekvőek, a kulturális hátterük értékteremtő és -megőrző, nem a periférián mozognak. Sok magyar családban nem tudják a szülők megteremteni ezt a hátteret.

Ugyancsak fontos az iskolavezetés szemében a számítástechnika. A jelenlegi tíz komputert modernebbekre cserélik. Beköttetik az ISDN vonalat, az internetet. Erre jó alap a jótékonysági bál közel hatszázezer forintos bevétele. Negyedik osztálytól már tantárgyi keretek közt oktatják a számítástechnikát.

Balogh Andrea nem csak az iskola ügyeit intézi maximális hatékonysággal. A falubeliek is észrevették benne a közösségért kiálló, felelősséget vállaló embert. Megválasztották a helyi önkormányzat tagjának, a pénzügyi bizottságban is tevékenykedik. Elvégezte a Magyar Nők Szövetsége által szervezett Nők Akadémiáját, valamint a BME közoktatás-vezetői kurzusát.

A Báthori Iskolaszövetséget úgy említi, mint az iskola fontos támaszát. Ugyanis tanulmányi versenyeket hirdetnek a szövetséghez tartozó mintegy húsz iskola tanulóinak. Kéthetente találkoznak az igazgatók, évente kétszer szakmai továbbképzést rendeznek a kartársaknak.

Választhatott volna más hivatást az igazgatónő, ám ő világéletében gyermekek között élt. Az iskolaudvaron együtt játszott a többiekkel, hisz az édesanyja mellett lehetett. Táborozni is magával vitte a mama már egészen kicsi korában. Ösztönösen vonzotta, és tudatosan választotta a pedagógus pályát.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése