Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Bajkán Lászlóné
Iskolaigazgató
Nyírbéltek
A határ menti település általános iskolájának igazgatói irodájában minden nap sokáig ég a villany, mert a pedagógus közösség, élükön az igazgató asszonnyal, Bajkán Lászlónéval, a napot lezáró rövid megbeszélését tartja.
A hajdúböszörményi születésű, önmagával és környezetével szemben igényes tanítónő, leánykori nevén Asztalos Klára, 1949. április 28-án látta meg a napvilágot. Szülei, a ma már néhai Kovács Margit és Asztalos Mihály egyszerű, kétkezi munkásemberek voltak. Hat testvére között van, aki karitatív munkát végzett, van, aki pedagógusként dolgozott, vannak, akik növénytermesztéssel foglalkoztak, s volt egy, Éva, aki orvosként korai haláláig gyógyította a betegeket. Férje, Bajkán László kertészmérnök. Ma nyugdíjasként a saját kertjükben hasznosítja tudását. Gyermekeik közül László angol–matematika szakos tanár. Debrecenben él feleségével és két gyermekükkel, Dominikkal és Boglárkával. Leányuk, Diána, a sárospataki Comenius Tanítóképző Főiskola 2. évfolyamos hallgatója óvodapedagógus szakon.
Asztalos Klára 1967-ben tette le érettségi vizsgáit szülővárosa híres középiskolájában, a Bocskai István Gimnáziumban. Ezt követte a képesítés nélküli tanítóskodás, és levelező úton a diplomaszerzés. A debreceni diplomával a kezében, 1971-ben, az akkori nevén, a Bethlen Gábor Utcai Általános Iskolában kezdett alsósokat tanítani, amit 23 éven át töretlen lendülettel, az új keresésének és befogadásának igényével végzett.
1993 májusában kezdi meg munkáját a nyírbélteki Szent László Általános Iskolában, mai munkahelyén. Itt is hajtotta a bizonyítás kényszere, az, hogy a kartársak érdemesnek tartsák arra, hogy befogadják maguk közé. Az iskola vezetésével, kollégáival hamar megtalálta a közös nevezőt, s így nem volt nehéz a dolga a rábízott gyermekek szüleivel sem.
Jó érzékkel látta meg a kis tanítványok szemében azt a fényt, aminek látása oly sokszor, teszi akaratlanul is boldoggá a tanítót. S, aki ekkor mindent, de mindent, ami bántó, ami rossz volt, hajlamos azonnal elfelejteni. Ezt teszi a kezdő, a gyakorlott, de a pályája végén lévő bármelyik olyan pedagógus is, akinek ez a munka az élete, a hivatása: mindene…
Az igazgató asszony nevetve mondja el, hogy véletlenül lett igazgató több évig tartó helyettesség után. Röviden legyen mondva, főnökasszonya kapott egy olyan ajánlatot, amit életében az ember csak egyszer kap, s nem mulasztotta el azt elfogadni. Így, az addig végzett munkája egyfajta elismeréseként, a községi önkormányzat képviselő-testülete a 2003/2004-es tanév végéig megbízta őt az iskola vezetésével.
A továbbiakban Bajkán Lászlóné említést tesz az iskola szép hagyományairól, a minden évben megrendezett Fenyő-ünnepről, a Mikulás-napról, a farsangi és a gyermeknapi, sok-sok mosollyal kísért rendezvényeikről. Szól a szavaló, a mesemondó versenyeikről, amikre minden évben meghívják a környékbeli társiskolákat is. Néhány éve már annak, hogy megosztják a szervezési és az anyagi terheket az érdekelt iskolák között, így ma már, minden egyes rendezvényért más-más iskola közössége a felelős.
Az igazgató asszony az előzőekhez kapcsolódóan mondja el, hogy a farsangi bál teljes bevételét a mindenkori 8. osztályosok kapják, akik ebből gazdálkodják ki a budapesti kirándulásuk és a ballagási költségeik túlnyomó részét. A tanulmányi versenyekre térve hangzik el, hogy minden ilyen rendezvényen, erejükhöz mérten igyekeznek részt venni. A térségben méltán híres Nyírbátori Matematikai és a Tudás Világa összetett tudást igénylő versenyeken sikereik folyamatosak és szépek. Minden évben hoznak el dobogós és dobogó közeli helyeket az iskola kis versenyzői.
A Szent László Általános Iskola nevelőtestülete 30 embert számlál, akik közel ötszáz tanulóval együtt igyekeznek feltárni a diákjaik számára ismeretlen világot. Teszik ezt olyan szigorú rendszerben, mint a Comenius-I. minőségbiztosítási rendszer, amit 2002-ben kapott meg az iskola és annak kollektívája. Saját pedagógiai programjukat a helyi adottságoknak és körülményeknek a figyelembe vételével alakították ki. Jelmondatuk: A gyermek abból tanul, amit lát. Az iskolában a felzárkóztatás mellett a tehetséggondozás is működik. Kiemelt óraszámban oktatják az angol és a német nyelvet, valamint a számítástechnikát és az informatikát. A nyári szünetekben, igény szerint, a testnevelő tanár úszásoktatást végez. Így, aki időt és energiát fordít rá, hamar megtanulhat úszni.
A művészeti képzés keretén belül zajlik a társastáncoktatás is. A számtalan szakkörben és a szakirányú előkészítő foglalkozásokon a középiskolákba való felvétel esélyeiket javíthatják a tanulók, aki élnek is a lehetőségekkel, hiszen a továbbtanulási arány 100 százalékos az iskolában.
Az igazgató asszony tervezi a korábban megsemmisült nyelvi labor újjáépítését, pályázati pénzekből a számítástechnikai szaktanterem bővítését. Szabad idejében szívesen olvas, férje mellett kertészkedik, s néha rejtvényt fejt.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 16. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése