Ojtozi János

Ügyvezető igazgató,

Nyíregyháza

szszb_10-44_ojtozi_janos.jpgHajlott kora ellenére napjainkban is szervez, műszaki és gazdasági munkát végez. Hasznosítja tudását, gazdag élettapasztalatát és szakmai ismereteit. Ő Ojtozi János, a Kelet-Váll-Ber Közlekedésépítő, Vállalkozó, Beruházó, Szolgáltató Kft. ügyvezető igazgatója.

Sohasem tolongott a nyilvános szereplésért, sőt, nem szeret szerepelni. A közelmúltban nagy-nagy kérésre vállalta a bemutatkozást, és újságcikk jelent meg róla. Idézzük a cikket:

– „Osztrák gyártmányú vasúti berendezések érkeztek május 2-án a szerencsi állomásra, néhány hét múlva a nyíregyházi állomás váltóhálózatát is osztrák berendezésekkel teszik biztonságosabbá és környezetbarátabbá. Az új technológia bevezetését, elterjesztését a hetvenegy éves Ojtozi János és Kollár István közlekedésépítők irányítják. Borsod megyében Mester István műszaki ellenőr segíti munkájukat.

A jó szellemi és fizikai erőnek örvendő Ojtozi János Nyíregyházán él, de ismerik és tisztelik szerte a hazában. Nemcsak szakemberként, közéleti emberként is ismertté vált. Ő a Megyei Közlekedéstudományi Egyesület volt elnöke, most már tiszteletbeli elnöke, s tagja a megyei balesetmegelőző tanácsnak is. A következő hónapokban a szomszédos megyékben is gyakran látják majd őt, mivel PHARE-támogatással a nagyobb állomásokon beszerelik a görgős, olajozást nem igénylő berendezéseket.

Ezer szállal kötődik megyénk «érrendszeréhez». Az egyetem elvégzése után a Megyei Közúti Építő Vállalatnál művezetőként kezdett, aztán sok éven át igazgató volt. Újak épültek a megörökölt, siralmasan rossz utak helyére. Részt vett a tunyogmatolcsi közúti és vasúti Szamos-híd építésében. Záhony térségében a vasúthálózat és az átrakó körzet építéséből vette ki részét. Emberségesnek, de szigorúnak mondott igazgatói munkája nyomán kollektívája többször megkapta a Kiváló Vállalat kitüntetést. Vállalatánál szerveztek először országos nehézgépkezelői iskolát, kihelyezett általános iskola is volt a dolgozók részére. Egyéni kitüntetésként a szakminisztériumtól megkapta A Közlekedésért Szakmai Érmet. A MÁV Vezérigazgatósága pedig A Vasútért kitüntetést adományozta neki.

A munkát hétvégeken az uszodában, a szaunában piheni ki – és kényezteti a kis unokáját.”

Ojtozi János 1929-ben Pócspetriben született. Egyéves volt, amikor elköltöztek Aradványpusztára, ahol tíz gyermeket neveltek szülei. (Apja földműves volt és vadőr.) Alapismereteit az úgynevezett uradalmi általános iskolában szerezte. A középiskolát Debrecenben végezte. Érettségi után egy darabig erdész volt a szép és híres guti erdőben. Miskolcon a közlekedésépítő technikumot végezte el. Híd és víz szakon kezdte tanulmányait, majd útépítés szakon végezte. Levelező úton végzett a Közlekedésépítő Egyetem híd-víz tagozatán. Továbbképzésekre Budapestre járt, friss műszaki és gazdasági ismereteket szerzett. Később műszaki ismeretekből tanári oklevelet szerzett.

Nyíregyházán indult, és itt is vonult nyugdíjba. Művezetőként kezdte, aztán építésvezetőként folytatta a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közúti Építő Vállalatnál. Rövid kitérőként áthelyezték a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Közúti Igazgatósághoz. Itt tervezéssel, beruházással és műszaki ellenőrzéssel foglalkozott. Mérföldkő volt az életében 1962. Ekkor nevezték ki a Közúti Építő Vállalat élére igazgatónak. Hosszú ideig, 1987-ben történt nyugdíjazásáig, huszonöt éven át volt itt igazgató. Hazánkban kevés igazgató emlékezhet vissza negyed százados vezetői múltjára. A városi tanácsnak hosszú időn át volt tagja, ezért megkapta a Nyíregyháza Városért kitüntetést.

Örömmel emlékezik arra is, hogy mindvégig jó szakember gárdával volt körülvéve. Munkatársai közül többet az ország különböző területén kineveztek igazgatónak vagy főmérnöknek. A 60-as és 70-es években nagy feladatok vártak vállalatára. A Ferenc József idején épült rissz-rossz utak helyére kellett jó utakat építeni. Az 1970-es árvíz után is sok munkájuk volt. Vállalata évente átlagosan 80 km régi utat újított fel. Emellett 80 km új utat is építettek a mezőgazdasági és tanácsi úthálózaton. A vállalat évi 300 ezer tonna kapacitású saját aszfalt telepet hozott létre Oroson és Fehérgyarmaton. A nem teljes felsoroláshoz tartozik, hogy Nyíregyházán ők építették mind a két felüljárót és a megye közútjait keresztező hidakat is.

Már nyugdíjasként saját céget alapított, amely Tengizben vállalt munkát. Maga is többször elment a sivatagba. Tengizben ipari célokat szolgáló vasútállomást és szálláshelyeket építettek. Az itteni vállalkozásából nőtt ki a hazai Kelet-Váll-Ber Kft., amely vállalkozó, beruházó és közlekedésépítő feladatokat lát el, de tervezéssel is foglalkozik. Mint ügyvezető minden feladatra keres és talál jó szakembereket.

A felesége pénzügyi technikumot végzett, szintén nyugdíjas. A lányuk középiskolai tanár, az unokájuk általános iskolába jár. Lehet, hogy az útépítő előtt még mindig hosszú út áll.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése