Madarász Gyula

Festőművész,

Debrecen, Zsáka

hb_01-50_madarasz_gyula.jpgMadarász Gyula festőművész 1935-ben született Zsákán. Gyermekéveit Bakonszegen élte, a gimnáziumot Berettyóújfaluban végezte. Egerben rajztanári diplomát szerzett, ebben a városban ismerte meg feleségét, Kathy Margitot is, akivel azóta is harmonikus házasságban él. Két gyermekük, Ildikó és Gyöngyi azóta öt unokával ajándékozta meg a boldog nagyszülőket. Sohasem szakadt el a szülőfalujától, pedig négyévesen el kellett költözniük az anyai nagyapához, mert 1939-ben elvesztette édesapját és tizennyolc éves bátyját is.

– Szegények voltunk, minden nyáron dolgoztam, hogy tanulhassak, hogy legyen mit enni – mereng el tágas debreceni műtermében az asztal mellett. Nekem nem kellett erőltetnem a sírást, mikor Nyilas Misit játszottam a színi előadáson. Elég volt csak az édesanyámra gondolni, és folyt a könnyem patakokban. Az őseim Zsákán éltek, nagyapám, dédapám, és a helyet, ahol állt a házunk, ma is Madarász-köznek emlegetik. Sárréti–bihari falvakban kezdtük a tanítást, aztán sok évet töltöttünk Hajdúnánáson is. Sok tehetséges tanítvány megfordult a szakkörünkben, és olyan eredményeket értek el, amelyre felfigyeltek mások is, mert a mi kis közösségünk volt a legeredményesebb vidéken.

Madarász Gyula 1975–1989 között a Debreceni Tanítóképző Főiskola művészeti tanszékén tanszékvezető főiskolai tanár volt, 1961-től rendszeresen kiállít hazai és külföldi galériákban. Tagja és alapító tagja a hajdúböszörményi Hajdúsági Nemzetközi Művésztelepnek, alapító tagja a Hortobágyi Alkotótábornak, és dolgozott a Tokaji, Vajai, Abádszalóki, valamint a Hajdúszoboszlói Cívis Művésztelepeken, de visszatérő tagja lengyelországi, erdélyi, bulgáriai, vajdasági, franciaországi művésztelepeknek is. Több mint ötven kiállítást rendeztek a műveiből, amelynek legfontosabb állomásai: a Műcsarnok, a Magyar Nemzeti Galéria, Ernszt Múzeum, a Vigadó Galéria, rangos hazai tárlatok, biennálék.

A határainkon túl Linzben, Salzburgban, Leodingban, Helsinkiben, és a franciaországi Morestelben és Caluireben mutatkozott be önállóan. Képeiről így vallott Bényei József költő néhány évvel ezelőtt: „Madarász emberi-alkotói szemléletének alapvető, leglényegesebb eleme a szeretve megtartó hűség, kapaszkodás a földbe, füvek hullámzásába, felvillanó fényekbe… Hűség ez az emberekhez, a hazájához, szülőföldjéhez.”

Több alkotásával nyert díjat a különböző kiállításokon a Hajdúsági Művésztelep Káplár Miklós-díját több alkalommal is megkapta, a bulgáriai Nemzetközi Akvarell szimpóziumon 1981-ben, illetve 1983-ban arany és ezüst plakettel ismerték el munkáját. A millennium évében a XVI. Országos Nyári Tárlaton, Debrecenben nívódíjat, és Kölcsey-emlékplakettet kapott. Elmondása szerint, állított ki a szülőfalujában nem is egyszer, és csak mosolygott a polgármester szavain, mikor a romos Rhédey-kastélyban kalauzolva azt mondta neki, hogy „Gyula bátyám, itt egy szép kis palota lesz és csinálunk benne neked is egy kis helyet!” Aztán jött a levél, hogy minden kész van, lehet jönni.

– Olyan hihetetlen volt az egész – meséli mosolyogva. – Bejártuk az épületet és kiválasztottuk a kisebbik szobát. Erkölcsi kötelességemnek éreztem, hogy ez az alkalom ne csak egy állandó kiállítás legyen, hanem egy ajándék a községnek, amelyet így fogalmaztam meg az adománylevélben:

„Szülőfalum nemes gesztusára – amely helyet biztosít képeim állandó kiállításához a Rhédey-kastélyban, bizonyítva ezzel azt, hogy a szülőföld számon tart – magam úgy tudom köszönetemet kifejezni, hogy harminc darab festményemet Zsáka községnek ajándékozom.”

De ez mégsem volt ilyen egyszerű. Mert ajándék képet ad itt-ott az ember, de én valami maradandót szerettem volna itt hagyni, ha már ilyen nagylelkű volt velem szemben a község. A feleségemmel vettük górcső alá a képeket, és a félre tett ötven darabot gondosan megválogattuk. Azt szerettem volna, hogy aki meglátogatja a kiállítást, átfogó képet kapjon az életműből. Ezért van az, hogy mindegyik képem itt látható, amelyet valaha díjaztak, és a vitrinben itt hagytam az elismerésekről szóló másolatokat, az ehhez kapcsolódó dokumentumokat.

A vendégkönyv tanúsága szerint a Rhédey-kastély megnyitása – ’98 március 14. – óta több ezren tekintették meg a Madarász-kiállítást. Valahányszor, ha szerét ejthetem újra és újra megnézem ezt a gazdag anyagot. Vitéz Ferenc költő-újságíró megnyitó gondolatai ma is érvényesek:

„Madarász Gyula művészetének mindig is meghatározója volt a szülőföld, amelyhez akarva-akaratlanul sok szállal kötődött. Témáiban jelen vannak a gyermekkori élmények… Az a tény pedig, hogy most egy csokorban adta át szülőfalujának ezeket az alkotásokat, nagyszerű emberi tartásról árulkodik, a szülőföld tiszteletéről és szeretetéről tanúskodik, tudván, érezvén azt, hogy a zsákaiak féltő gonddal őrzik Madarász Gyula műveit.”

 (Hajdú-Bihari Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése