Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Dr. Szabó László
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza
Parányi tanyát, a Tiszavasvárihoz tartozó Szorgalmatost tartja szülőföldjének dr. Szabó László, a nyíregyházi Zelk Zoltán Általános Iskola igazgatója. Azon kevés vezetők egyike, akik harminc éve töltenek be igazgatói tisztséget.
Tiszalökön született 1942. október 8-án. Édesapja, Szabó József, az egyetlen szorgalmatosi kisbolt dolgozója. Édesanyja, Kiss Erzsébet, háztartásbeliként tevékenykedett. József fivére sajnos, már nincs köztük, Julianna a vendéglátásban dolgozott. Neje, Horváth Ildikó, szintén pedagógus, biológia-földrajz szakos tanárként ment nyugdíjba. Két gyermekük született. Rita építészmérnök, és közgazdasági egyetemet végzett, a MÁV-nál gazdasági vezető. Férje, Lipták István, gépészmérnök, informatikus a Taurusban. Dóra és Anett lánya a nagyapa kedvencei. A másik gyermekük László, vállalkozó, és Nyíregyházán él.
Az igazgató úr a hajdúnánási Kőrösi Csoma Sándor Gimnáziumban érettségizett 1960-ban. Ezután felvették az épp akkor induló tanárképző főiskola biológia szakára. Részállamvizsga után a testnevelés szakot Egerben végezte el, levelezőn. A tiszavasvári Pethe Ferenc Általános Iskolában állt először a katedrára. 1967-ig tanított ebben az oktatási intézményben, majd innen a nyíregyházi tanyai kollégiumba vezetett az útja. Előbb beosztott nevelő, majd igazgatóhelyettes lett. 1970-től Szabó Lászlót bízták meg az igazgatói teendők ellátásával. Öt éven keresztül töltötte be ezt a tisztséget az igazgató úr. A benkőbokori iskola is ide tartozott, és közös irányítással oldották meg a vezetést. Szabó László ekkor vetette fel: jó lenne a tanyai diákotthont Váci Mihályról elnevezni. Többször találkozott a költő édesanyjával és megtartották a névadó ünnepséget.
A Jókai Mór Általános Iskolát 1975 és ’80 között irányította. Közben feldolgozta az intézményben folyó iskolai nevelés történetét. Mindig is szerette a történelmet, a pedagógiát. Fellapozhatta a polgáriként kezdő, majd államosított iskola képzeletbeli történelemkönyvének lapjait. Érdekességként jegyzi meg, hogy ma visszatérnek a régi dolgok, például az első világháború előtt a matematikaoktatásban a mostanihoz hasonló elveket vallottak. Az 1980-as évek elejére elkészítette a doktori disszertációját, amelyet Szegeden védett meg.
Az akkor még 19-es számú iskola első igazgatója lehetett dr. Szabó László 1980-tól. Pár év múlva felvették Zelk Zoltán nevét. A költő özvegye általában személyesen részt vesz a náluk megrendezett országos szavalóversenyen. Rajtuk kívül egyetlen iskolát sem neveztek el Zelk Zoltánról.
Nyíregyháza második legnagyobb iskolájában most hétszázhuszonöt gyerek tanul, hatvankét pedagógus és huszonöt technikai alkalmazott gondoskodik a zavartalan működtetéstől. A szülők nagyon szívesen hozzák ide a gyerekeiket. Társadalmi szempontból három rétegből érkeznek a tanulók: megtalálhatók köztük a jól menő vállalkozók gyerekei, a középréteget a több mint száz pedagógusszülő jelenti, és járnak ide a tízemeletes panelgarzonban élő, igen szerény anyagiakkal rendelkező családokból is a hat–tizennégy évesek.
Az iskola profilját a két tannyelvű képzés fémjelzi. Már első osztályos kortól tanulhatnak magyar és német nyelven nemcsak irodalmat, hanem közismereti tantárgyakat is a gyerekek. Az elsősök heti öt órában foglalkoznak a német nyelvvel. Technikát, éneket, rajzot, környezetismeretet szintén idegen nyelven tanulnak. Az országismeretből és ezen belül a megye történelmi, földrajzi, biológiai adataiból saját tankönyvet szerkesztettek, szintén német nyelven. Most végeznek azok a nyolcadikosok, akik elsőtől járnak a két tannyelvű osztályba. Szintfelmérések tanúsítják, hogy igen jól beszélik a németet.
Az idegennyelv-tanítás mellett az informatika és a számítástechnika jelenti a másik profilt. Az A osztályokban a két tannyelvű oktatás folyik, a B jelűekben a Tolnai-módszer szerint az informatika, az angollal kombinálva, míg a C osztályokban a drámapedagógiára helyezik a hangsúlyt. Kiemelt sportág a tollaslabda. Nem véletlenül, hisz az igazgató úr hosszú évek óta az NYVSC tollaslabda szakosztályának az elnöke. Atlétikából is kiemelkedő teljesítményt nyújtott két tanulójuk az országos bajnokságon. Egykori válogatott sportoló, Bakosiné Senczi Erika irányítja a futó és az ugró atléták kiválasztását, felkészítését. Az országos tanulmányi versenyeken két diákjuk is az első tíz között végzett.
Közel négy éve Szabó úr vezeti az igazgatói munkaközösséget. Megpróbálnak egységes elvek szerint tevékenykedni akkor is, amikor az egyes intézmények gyakorta rivalizálnak egymással. Különösen az Európai Unióhoz csatlakozásra való felkészülés ad közös tennivalót. Új kihívás a minőségbiztosítás feltételeinek megteremtése. Mint az igazgató utal rá: igen nehéz mérni a nehezen összehasonlítható teljesítményt. Mindenesetre az a cél, hogy széleskörű ismeretekkel rendelkező, kreatív pedagógusok oktassák a gyerekeket. Az igazgatónak pedig menedzsernek kell lennie, hiszen a gazdálkodási feladatok soha nem tapasztalt hangsúlyt kaptak.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése