Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Dr. Nyilasné Medveczky Annamária
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza
Több mint negyedszázada neveli, oktatja a gyerekeket a nyíregyházi Vécsey Károly Általános Iskolában dr. Nyilasné Medveczky Annamária. Három éve ő vezeti az intézményt.
Demecserben született 1952. március elsején. Édesapja, Medveczky László, vízügyi mérnök volt, sajnos, már nem lehet szerettei között. Édesanyja, lánykori nevén Fekete Mária, szintén pedagógus, alsó tagozatos tanítónőként nevelt generációkat a tisztességes, becsületes életre. Húga, Rita, szintén a tanári pályát választotta, földrajzot és rajzot tanít a nyíregyházi Kazinczy Ferenc Általános Iskolában. Férjét a tanárképző főiskolán még hallgatóként ismerte meg: dr. Nyilas Károly biológiát oktat, az állattani tanszéken. Még az első évfolyam elvégzése után összeházasodtak, két gyermekük született: Orsolya a Városi Művelődési Központban művelődésszervező, Kornél másodéves joghallgató Szegeden.
Az általános iskolát Tiszabercelen és Demecserben végezte, a demecseri gimnáziumban érettségizett 1970-ben. Ezután sikerrel felvételizett a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia-rajz szakára. 1974-ben vette át diplomáját.
Napközis nevelőként kezdte a tanári pályát Nyilasné, az orosi iskolában. Egy év múlva az akkor még 12-es számot viselő intézménybe került. Ma már igen kevesen állnak a katedrán a régi kartársak közül. Viszont annak örül, hogy senkit nem kellett elküldeni a legnagyobb leépítési hullám idején sem. Ma hatszázhatvankét gyerek jár az iskolába, ötvennyolc pedagógus és huszonöt oktatást segítő személy gondoskodik a zavartalan tanításról. Három éve folyamatosan növekszik a létszám. Ez egyrészt annak tudható be, hogy a megszüntetett 6-os iskola körzetét átvették. Ugyanakkor távolabbi tanyákról, Felsősimáról, Mandabokorból, Császárszállásról, Butykáról hordja be az iskolabusz reggelente a gyerekeket. A napokban teadélutánra hívták a mostani elsős, náluk végzett diákokat. Sokan jobb jegyeket kapnak a középiskolában, mint az általánosban. Jól megállják a helyüket, s ez is bizonyítja az intézményben folyó szakmai munka magas színvonalát.
Emelt szinten tanítják a matematikát. A nyelvtagozat a másik népszerű tantárgycsoport, angolt, németet és a városban egyedül itt választhatnak oroszt a gyerekek. A tanárképző főiskola kihelyezett bázisiskolájának számít a Vécsey. Az A osztályokban az idegen nyelvet, a B osztályokban a matematikát oktatják nagyobb óraszámban, míg a C osztályokat azért hozták létre, hogy a gyengébb teljesítményt produkáló gyerekek tanulási képességeit speciális módszerekkel fejlesszék. Nyilasné osztályfőnökként valamennyi típusú osztályt megismerte, és tapasztalata szerint még a C osztályokból is vettek fel a közgazdasági szakközépiskolába.
Az igazgató asszony előtt korábban sem volt ismeretlen a vezetői tevékenység. Sokáig szakszervezeti főbizalmiként képviselte a szakmai érdekeket. Az osztályfőnöki munkaközösség irányítójaként a 3–8. osztályosok nevelőinek állítottak össze egységes nevelési programot.
– Szeretek váltani a szakmán belül, ha a rutin veszélye fenyeget – fogalmaz dr. Nyilasné. Éppen ezért végeztem el a környezetvédelmi szakot a tanárképző főiskolán. Annyit hallottam erről a témáról az utóbbi években, és nem igazán tudtam, mit kell érteni alatta. Szintén az érdeklődés vezetett, amikor a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakára beiratkoztam, és sikerrel elvégeztem azt is. Annak viszont őszintén örülök, hogy ötödik éve a biológia szakvezetői feladatokkal megbíztak. A jövő pedagógusait a szakmára tanítani igazán vonzó dolog. A 7–8. osztályosoknak biológiából házi feladat munkafüzetet írtam.
A Vécsey Károly Általános Iskolára mindig figyelt Nyíregyháza közvéleménye. Az alapító igazgatóra, Fodor Gézára most is szeretettel gondolnak. A korábbi igazgató, Jaczkó Pál tagja volt a városi önkormányzatnak, őt Turi Nagy Lajosné váltotta a vezetői székben. Dr. Nyilasné Medveczky Annamária sikeres pedagógusként pályázta meg és nyerte el az igazgatói megbízatást.
– Arra törekszem, hogy az intézményünknek egyedi arculata alakuljon ki, és a szülők szívesen hozzák a gyerekeket ide. Az is fontos, hogy a diákok érezzék az alma mater szerepét. Ezt a későbbi találkozókkal – mint például az említett teadélután – szeretnénk hagyománnyá bővíteni. Természetesen az is jó lenne, ha a tehetséges gyerekek és a felzárkóztató programban részt vevők tudása némiképp közelítene egymáshoz. Úgy, hogy a jók adjanak mintát a többieknek. Számomra az is az elismerés jele, ha azt tapasztalom, hogy a kartársak jól érzik magukat a tantestületben és nem akarnak egy máshonnan érkező ajánlatra azonnal csapot-papot itt hagyni.
Annamária a szabadidejében általában tanul, de szereti a konyhai elfoglaltságot, süt-főz. Titkos álma, hogy nyugdíjas éveiben legyen ideje az ikonfestészetben elmélyedni.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése