Dr. Nyilasné Medveczky Annamária

Iskolaigazgató,

Nyíregyháza

szszb_09-60_dr_nyilasne_medveczky_annamaria.jpgTöbb mint negyedszázada neveli, oktatja a gyerekeket a nyíregyházi Vécsey Károly Általános Iskolában dr. Nyilasné Medveczky Annamária. Három éve ő vezeti az intézményt.

Demecserben született 1952. március elsején. Édesapja, Medveczky László, vízügyi mérnök volt, sajnos, már nem lehet szerettei között. Édesanyja, lánykori nevén Fekete Mária, szintén pedagógus, alsó tagozatos tanítónőként nevelt generációkat a tisztességes, becsületes életre. Húga, Rita, szintén a tanári pályát választotta, földrajzot és rajzot tanít a nyíregyházi Kazinczy Ferenc Általános Iskolában. Férjét a tanárképző főiskolán még hallgatóként ismerte meg: dr. Nyilas Károly biológiát oktat, az állattani tanszéken. Még az első évfolyam elvégzése után összeházasodtak, két gyermekük született: Orsolya a Városi Művelődési Központban művelődésszervező, Kornél másodéves joghallgató Szegeden.

Az általános iskolát Tiszabercelen és Demecserben végezte, a demecseri gimnáziumban érettségizett 1970-ben. Ezután sikerrel felvételizett a Bessenyei György Tanárképző Főiskola biológia-rajz szakára. 1974-ben vette át diplomáját.

Napközis nevelőként kezdte a tanári pályát Nyilasné, az orosi iskolában. Egy év múlva az akkor még 12-es számot viselő intézménybe került. Ma már igen kevesen állnak a katedrán a régi kartársak közül. Viszont annak örül, hogy senkit nem kellett elküldeni a legnagyobb leépítési hullám idején sem. Ma hatszázhatvankét gyerek jár az iskolába, ötvennyolc pedagógus és huszonöt oktatást segítő személy gondoskodik a zavartalan tanításról. Három éve folyamatosan növekszik a létszám. Ez egyrészt annak tudható be, hogy a megszüntetett 6-os iskola körzetét átvették. Ugyanakkor távolabbi tanyákról, Felsősimáról, Mandabokorból, Császárszállásról, Butykáról hordja be az iskolabusz reggelente a gyerekeket. A napokban teadélutánra hívták a mostani elsős, náluk végzett diákokat. Sokan jobb jegyeket kapnak a középiskolában, mint az általánosban. Jól megállják a helyüket, s ez is bizonyítja az intézményben folyó szakmai munka magas színvonalát.

Emelt szinten tanítják a matematikát. A nyelvtagozat a másik népszerű tantárgycsoport, angolt, németet és a városban egyedül itt választhatnak oroszt a gyerekek. A tanárképző főiskola kihelyezett bázisiskolájának számít a Vécsey. Az A osztályokban az idegen nyelvet, a B osztályokban a matematikát oktatják nagyobb óraszámban, míg a C osztályokat azért hozták létre, hogy a gyengébb teljesítményt produkáló gyerekek tanulási képességeit speciális módszerekkel fejlesszék. Nyilasné osztályfőnökként valamennyi típusú osztályt megismerte, és tapasztalata szerint még a C osztályokból is vettek fel a közgazdasági szakközépiskolába.

Az igazgató asszony előtt korábban sem volt ismeretlen a vezetői tevékenység. Sokáig szakszervezeti főbizalmiként képviselte a szakmai érdekeket. Az osztályfőnöki munkaközösség irányítójaként a 3–8. osztályosok nevelőinek állítottak össze egységes nevelési programot.

– Szeretek váltani a szakmán belül, ha a rutin veszélye fenyeget – fogalmaz dr. Nyilasné. Éppen ezért végeztem el a környezetvédelmi szakot a tanárképző főiskolán. Annyit hallottam erről a témáról az utóbbi években, és nem igazán tudtam, mit kell érteni alatta. Szintén az érdeklődés vezetett, amikor a Budapesti Műszaki Egyetem közoktatás-vezetői szakára beiratkoztam, és sikerrel elvégeztem azt is. Annak viszont őszintén örülök, hogy ötödik éve a biológia szakvezetői feladatokkal megbíztak. A jövő pedagógusait a szakmára tanítani igazán vonzó dolog. A 7–8. osztályosoknak biológiából házi feladat munkafüzetet írtam.

A Vécsey Károly Általános Iskolára mindig figyelt Nyíregyháza közvéleménye. Az alapító igazgatóra, Fodor Gézára most is szeretettel gondolnak. A korábbi igazgató, Jaczkó Pál tagja volt a városi önkormányzatnak, őt Turi Nagy Lajosné váltotta a vezetői székben. Dr. Nyilasné Medveczky Annamária sikeres pedagógusként pályázta meg és nyerte el az igazgatói megbízatást.

– Arra törekszem, hogy az intézményünknek egyedi arculata alakuljon ki, és a szülők szívesen hozzák a gyerekeket ide. Az is fontos, hogy a diákok érezzék az alma mater szerepét. Ezt a későbbi találkozókkal – mint például az említett teadélután – szeretnénk hagyománnyá bővíteni. Természetesen az is jó lenne, ha a tehetséges gyerekek és a felzárkóztató programban részt vevők tudása némiképp közelítene egymáshoz. Úgy, hogy a jók adjanak mintát a többieknek. Számomra az is az elismerés jele, ha azt tapasztalom, hogy a kartársak jól érzik magukat a tantestületben és nem akarnak egy máshonnan érkező ajánlatra azonnal csapot-papot itt hagyni.

Annamária a szabadidejében általában tanul, de szereti a konyhai elfoglaltságot, süt-főz. Titkos álma, hogy nyugdíjas éveiben legyen ideje az ikonfestészetben elmélyedni.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése