Berencsi Attila

Légisport-egyesületi elnök,

Nyíregyháza

szszb_04-16_berencsi_attila.jpgKevés szakterület ért meg olyan nagyarányú változást, mint éppen a repülés. Berencsi Attila akkor ismerkedett meg ezzel a gyönyörű sporttal, amikor még az állam támogatására nyugodtan lehetett számítani, és országos szövetség, az MHSZ fogta össze a honvédelmi sportokat. A versenyzők tartoztak egy közösséghez, és, különösen a magyarok, igen jó eredményekkel hálálták meg a bizalmat.

Ma már ez a múlté, és nem biztos, hogy így kellett az átalakulásnak megtörténnie. A dombrádi születésű Berencsi Attila édesapja cipész volt, édesanyja, Baglyos Emma a háztartás és a gyermeknevelés gondjait vállalta magára. Három gyermek született a családban. Zoltán szivattyútelepi gépész Nagyhalász-Zugóban, Balázs autószerelő Tiszakanyáron és Attila Nyíregyházán telepedett le. Már egész apró gyermekkorától vonzódott a gépekhez, a technikához. Alig töltötte be a tizennegyedik évét, amikor saját kezűleg szerelt egy detektoros rádiót, és már nagy büszkén ő azt hallgatta. A debreceni Mechwart András Gépipari Technikumba járt, a híradás-technikai szakot választotta.

Nem egy vándormadár típus, mert élete első munkahelyén, a vízügyi igazgatóságon, ahová ’63-ban került, ’87-ig dolgozott. Sokféle munkakört bíztak rá, a műszaki, technikai, elektronikai érdeklődése mindig az újdonságok megismerésére sarkallta. Hírközlési részlegvezetőként fontos teendőket kellett megoldania. Az emlékezetes árvíz 1970-ben szintén felelősségteljes elfoglaltságot jelentett számára.

A nyíregyházi repülőtérre 1961-ben látogatott ki és ottragadt. Pedig gyermekkorában annyira elérhetetlennek tűnt számára a repülés világa. A szülei nemigen nézték jó szemmel fiuk effajta hobbiját, és csak jóval később törődtek bele a változtathatatlanba. Akkor már nem egyszer emelkedhetett a levegőbe vitorlázó gép fedélzetén, és rabul ejtette a látvány. Mennyivel más a magasból szemlélni a tájat! Élő térkép rajzolódott ki előtte, s valahogy a problémák és az örömök más hangsúlyt kaptak. Egy biztos: aki madártávlatból szemléli a világot, egészen másképp érzékeli a földközeli dolgokat is. Rájön, vannak fontos és lényegtelen események.

A csodálatos világot egy katonai behívó szakította meg, átmenetileg. Híradókiképző iskolán vett részt a fővárosban, majd különböző alakulatokhoz helyezték. Budaörsön fejezte be az angyalbőrben töltött pályafutást. Leszerelés után elkezdte a főiskolai szintű Puskás Tivadar felsőfokú technikumot. A szakmájában igen szépen haladt előre, olyannyira, hogy 1961 és ’75 között nem is repült. Természetesen nem lehet örökre búcsút inteni ennek a hobbinak, ha valaki egyszer már vonzalmat érzett iránta.

Támogatta a repülőklub működését az MHSZ-ben. Érdekelték a szövetségben megrendezett események. Azt látta, hogy minden országban létezik egy szervezet, amelyik a fiatalok honvédelmi felkészítését vállalja magára, és ezenkívül bázist ad a honvédelmi sportoknak is. Nyíregyházán és a megyében különösen nagy szerepet kapott a repülés, a rádió-iránymérés, a búvársport, a lövészet. Világbajnokokat és vb-helyezetteket neveltek ezekben a klubokban, s természetesen az sem a véletlen számlájára írható, hogy az eddig egyetlen magyar űrhajós megyénk szülötte. A repülőklub titkári tisztét ’90-ig töltötte be. Abban az évben szűnt meg az MHSZ, a klub dolgozóinak zömét elbocsátották. Berencsi Attila úgy döntött, hogy szerelők nélkül nem lehet repülni, viszont a klubtitkárra nincs olyan nagy szükség.

Megszűnt az állami támogatás, és elkezdődött az egyesületté alakult klub menedzselése. Szponzorokat kerestek, és időnként találtak a vitorlázó és a motoros repülő, a hőlégballon, a sárkány és az ejtőernyős szakosztály működéséhez. 1992-93-ra nyugvópontra jutott az átalakulás, letisztultak a folyamatok, és már látszott az alagút vége: igen komoly nehézségek ellenére, de azért fennmarad az egyesület.

Megmaradnak az eddigi szakosztályok, és már gondolkodnak a siklóernyőzés, a tandemernyőzés és a motoros siklóernyőzés meghonosításán. Az évi hárommillió forintos költségvetés pedig a létesítményekre és a legszükségesebb kiadásokra is kevés. Ma már a növendékeknek zsebbe kell nyúlni az oktatásért, egy repülési óra ezer forint. A vitorlázóknak legalább 40-50 óra kellene a sikeres felkészüléshez, különben nem biztonságos a tudásuk.

Berencsi Attila is a vitorlázást imádja a legjobban. Motor nélkül, a természeti jelenségeket felhasználva mutathatja meg a pilóta a rátermettségét. Egyszer 3500 méterre ment fel vitorlázó géppel, motorossal négyezerre emelkedett. Mindig is érdekelte a szakma, az Alkotó Ifjúság ágazati vetélkedőn második helyezést szerzett. Kitüntette a KISZ KB és aranykoszorús újító lett.

Imád vadászni, a családja már megszokta ezt a hobbit is. Felesége Toplenszki Erzsébet, Richárd fia 18, Dávid 12 éves. Szülői erőszak helyett szabadon engedte érdeklődésük kibontakozását.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 4. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 1996.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése