Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Rusznák Miklósné
Iskolaigazgató,
Nyíregyháza-Oros
A környezetvédelem nemcsak a jövő, hanem a jelen útja – erről bizonyosodhat meg minden vendég, aki a nyíregyháza-orosi iskolába belép. A hallban üveg mögött mutatják be a madarak élőhelyeit, versenyekről tudósítanak, s a természet megóvása érdekében kifejtett tevékenységről olvashatunk friss híreket.
Ez nem véletlen, hiszen a Herman Ottó nevét viselő általános iskola egyik fő profilja a környezetvédelem. Rusznák Miklósné igazgató büszkén mutatja a tanítványok eredményeit, erőfeszítéseit a közös cél érdekében. Abban reménykednek, ha az iskolából úgy lépnek ki, hogy szeretik, védik, óvják a természetes és az épített környezetet, akkor a későbbiekben is megbecsülik a saját lakóhelyüket.
Rusznák Miklósné 1943. október 3-án, Debrecenben született, lánykori neve Darvas Ildikó. Édesapja, néhai Darvas Gyula, Hajdúsámsonban volt jegyző. Édesanyja, Székely Gizella, ma nyolcvanegy éves. Még egyedül látja el magát, bár tudja, egy szem lányára, Ildikóra mindig számíthat. A férjét Rusznák Miklósnak hívják, testnevelő tanár a nyíregyházi Wesselényi Iskolában. Zoltán fiuk orvosnak tanult, a DOTE Élettani Tanszékén tanít. Felesége, dr. Kovács Ilona, szintén orvos. Két kisgyermekük van. Péter tizenegy, Lilli másfél éves. A Rusznák házaspár másik gyermeke, Ildikó, jogász. A férje, Péter János, fizikus. Hároméves kislányukat, Dórát nevelik. Szegeden élnek. Így a szülők kerekednek fel, és látogatják Debrecenben és Szegeden élő gyermekeiket, unokáikat.
Darvas Ildikó a nyíregyházi Kölcsey Ferenc Gimnáziumban érettségizett 1961-ben. Mivel az édesapja akkor halt meg, nem mehetett pesti egyetemre, hanem itthon maradt megözvegyült édesanyjával. A felsőfokú tanítóképző intézetben szerzett oklevelet 1964-ben. Még abban az évben házasságot kötött, az egyik hallgatótársához ment férjhez. Pócspetriben kaptak közösen állást és szolgálati lakást, és négy éven át tanítottak itt.
1968-ban került be az asszony az akkor még önálló településnek számító Orosra. Egy idő múlva őt bízták meg a tanítói munkaközösség vezetésével, majd a körzeti munkaközösség vezetője lett. 1981-től nevezték ki az iskola igazgatóhelyettesének. ’91 újabb fontos állomás vezetői pályafutásában, ekkor bízták meg az igazgatói feladatok ellátásával. Már a második ciklus végén tart.
– A rendszerváltozás idején vettem át az iskola vezetését, és ez kétszeres terhet rótt rám – mesél a kezdetekről Rusznákné. Azzal a tervvel vágtam neki a kásahegynek látszó tennivalóknak, hogy a kertvárosban élő gyerekeket egy szintre hozzuk tudásban, alapműveltségben a városiakkal. Ezt a célt maximálisan megoldottuk. A továbbtanulási arány természetesen száz százalékos, bár azt mindenki tudja, hogy a tankötelezettség miatt ez így van rendjén. Az viszont nagy örömünkre szolgál, hogy a középiskolákban is megállják a helyüket az orosi gyerekek.
Az idejáró háromszázhúsz gyereknek a húsz százaléka sorolható a hátrányos helyzetűek közé. Az elvált szülők, a munkanélküliek, az állami gondozottak, az anyagi-szociális szempont miatt nehezebb helyzetben élők másfajta bánásmódot, törődést igényelnek. A harmincegy nevelő és a tizenhat technikai dolgozó azon munkálkodik, hogy az innen kikerülő tanulók ne érezzenek semmifajta hátrányt a város belső területein élőkhöz viszonyítva.
Az iskola fő profilja a környezetvédelem, a számítástechnika, és mindenekelőtt alapozó jellegű tudással kívánják felvértezni a tanulókat. Ehhez igazítják az osztályok szervezését. Az első, második és harmadik osztályokban iskolaotthonos oktatás folyik. Napközit a 4–6. osztályosok kérhetnek. Rendkívül szoros az együttműködés a lakókörzettel. Úgynevezett falunapot tartanak, már majdnem tíz éve Gálné Molnár Klára igazgatóhelyettes szervezésében, a tantestület aktív közreműködésével. Szórakoztató műsortól kezdve minden korosztály megtalálja a kedvére való elfoglaltságot ezeken a programokon. Nagy gondot fordítanak a hősök emlékének ápolására. A március 15-i forradalom ünnepén megkoszorúzzák a parkban lévő kopjafát. Az orosi temetőben a hősök sírját rendszeresen gondozzák a gyerekek. Ez egyfajta hazafias nevelésnek is minősül.
Még szorosabb kapcsolatot alakítanak ki a szülőkkel. Az E-misszió Természetvédelmi Egyesület, és a Sóstói Állatpark képviselői rendszeresen felkeresik az iskolát, és nemcsak a gyerekekkel, hanem a szülőkkel is találkoznak legalább egy félórás előadás erejéig.
Elfogadták a nyírteleki Herman Ottó Általános Iskola meghívását, valamint a fővárosban is tudnak egy hasonló nevű iskoláról. Neveljünk együtt! címmel rendeztek közös programot a szülőkkel, hol a tehetséggondozásról, hol a drog elleni küzdelemről cseréltek eszmét.
Rusznák Miklósné szabadidejében olvas, kirándul a a férjével. Annak örül, hogy egy innovatív tantestület élén valósíthatja meg pedagógiai elképzeléseit. A csoportmunkában látja továbbra is az elkövetkező évek eredményeinek lehetőségét.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 9. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése