Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Kátai János
Egyetemi tanár,
Debrecen
A Debreceni Egyetem Agrártudományi Centrum Mezőgazdaságtudományi Kar dékánja. Debrecenben született, a Böszörményi úton nőtt fel, közel mai munkahelyéhez. Édesapja kántortanító, később általános és középiskolai tanár, édesanyja tanítónő. A szülők nagy gondot fordítottak gyermekeik nevelésére. Különórában tanultak zenét és nyelvet. Már általános iskolás korában vonzotta a biológia, a kémia. Otthon kis szertára volt, a növényeket és az állatokat a kertészkedés során ismerte és szerette meg.
Azt ugyan nem tudta, hogy tanár, orvos, agrárszakember lesz-e, de azt igen, hogy az emberi, állati, növényi élettani folyamatok tanulmányozásának fogja az életét szentelni. Biológia–kémia szakos középiskolai osztályba járt, a Tóth Árpád Gimnáziumban érettségizett 1968-ban. Mint előfelvételis „lehúzott” 11 hónapot a honvédségnél. 1969-ben kezdte tanulmányait a Kossuth Lajos Tudományegyetem Természettudományi Karának biológia–kémia szakán. Két év múlva biológia–hidrobiológia szakra jelentkezett át, tanulmányai végeztével 1974-ben okleveles biológia szakos középiskolai tanár és hidrobiológus lett. Ez utóbbit azért választotta, mert úgy vélte, hogy az új tudományos terület sok új lehetőséget kínál. Csaknem két évet dolgozott Dévai György, a hidrobiológia professzora mellett, a szitakötők rovarcsoportjával foglalkozott. Ebből készítette diplomadolgozatát, s a mai napig ez a hobbija. Később a talaj biológiai kérdései váltak kutatásai fő témájává. Időközben több kedvező meghívást utasított el, például Szolnokról, Tihanyból, mert ragaszkodott a szüleihez és Debrecenhez. 1976-ban Helmeczi Balázs professzor hívására, pályázat útján került az akkori Talajtani és Mikrobiológiai Tanszékre. A másik tanítómesterének Filep György professzort vallja. Tanársegédként kezdte, végigjárta a tanári lépcsőfokokat, 1994-ben docens, 2000-től professzor. Kandidátusi disszertációját 1993-ban védte meg, habilitált 1998-ban, 1997-től a Talajtani és Mikrobiológiai Tanszék, illetve a Talajtani Tanszék vezetője.
1997-től kezdődött oktatásszervezői tevékenysége, hét évig volt oktatási dékánhelyettes, 2004. augusztus 1-jétől dékán. Az agráregyetemen a víz és tápanyag hatását tanulmányozta a talajban előforduló mikroszkopikus gombák előfordulására, mennyiségi változására, majd az agrotechnikai eljárások (a műtrágyázás, az öntözés, a növényvédő szerek, a talajművelés) hatását vizsgálta, kiterjesztve nem csupán a mikroszkopikus gombák előfordulására, hanem a talajban élő baktériumok mennyiségi viszonyaira, ill. a talaj mikrobiológiai aktivitására. A disszertációját is ebből a témakörből írta, részben a különböző talajtípusoknak a mikrobiológiai folyamatait hasonlította össze, részben pedig a különböző agrotechnikai eljárások hatásait tanulmányozta az intézmény trágyázási tartam kísérleteiben. Munkássága során arra törekszik, hogy a talajban lejátszódó biológiai folyamatokat a talaj fizikai–kémiai tulajdonságaival komplexen értékelje. Tudományos közleményeinek száma meghaladja a 150-et, fele angol nyelvű.
Az elmúlt években végbement átalakulás a felsőoktatásban, a kétszintű képzés, a BSc- és MSc-szakok kialakítása a karra is számos új feladatot ró. Az ötéves képzés átalakul: a hároméves képzés után választható kétéves (master) képzés következik, aminek nyolc alapszakja indul. Nagy energiát kell fordítaniuk a beiskolázásra, a középiskolai tanárok és hallgatók tájékoztatására. Az agrárpálya a mai fiatalság körében kisebb népszerűségnek örvend, melynek többek között oka a mezőgazdaság mai helyzete, valamint az érettségizett tanulók létszámának látványos csökkenése.
A multifunkciós mezőgazdaság már nem a hagyományos nagyüzemi gazdálkodás, így a képzést is egy tágabb értelemben vett környezet figyelembe vételével kell megtervezni, amihez hozzátartozik az élelmiszer-alapanyag előállításán kívül annak feldolgozása és értékesítése, a környezet-, a természetvédelem, valamint a teljes infrastruktúra, globálisan szólva a vidékfejlesztés. Az erőfeszítések hatására – úgy tűnik – még van elég érdeklődő hallgató. Oktatás, tudomány, egyetemszervezés, szakmai-közéleti tevékenység, szervezeti tagság mindez együtt hatalmas elfoglaltság.
Az utóbbiak közül csak az MTA Talajtani és Agrokémiai Bizottságában viselt tagságot és az Agrokémia és Talajtan c. folyóirat számára végzett szerkesztői munkát említjük. Kátai János gyermekkorában megtanulta, hogy a munkának vannak örömei és nehézségei. Mivel hivatásának élhet, melyhez a nyugodt családi háttér is hozzásegíti, szívesen vállalja a kihívásokat is. Elfoglaltsága ellenére arra törekszik, hogy az előadásait megtartsa, a hallgatókkal a mindennapi tanár-diák kapcsolatot fenntartsa.
Felesége óvónő-tanítónő. Három gyermek édesapja, a legidősebb testnevelő tanár és dzsúdóedző Budapesten, fiatalabb fia és lánya a Mezőgazdaságtudományi Kar hallgatója.
(Hajdú-Bihari Almanach 5. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2005.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése