Kollár István

Osztályvezető, tanácsadó,

Nyíregyháza, Debrecen

szszb_21-42_kollar_istvan.jpgIgen gazdag szakmai tapasztalata van, és az alföldi megyéket úgy ismeri, mint a tenyerét. Sok éve sínpárok, vasúti kitérők vezetik életútját. Ő Kollár István, a MÁV debreceni beruházáslebonyolító osztályának vezetője, a Nyíregyházán bejegyzett Kelet-Váll-Ber Közlekedésépítő, Vállalkozó, Beruházó, Szolgáltató Kft. tanácsadója. Társadalmi munkában a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Mérnöki Kamara közlekedési szakcsoportját vezeti.

Magas, jó kiállású férfi. Sokan ismerik és tisztelik Szabolcs és Hajdú megyében, Budapesten vagy a dunántúli Érden is. Hosszú úton (pontosabban vasúton) érkezett a Nyíregyháza melletti Sóstóhegyre. Itt épített meleg otthont, itt eresztett gyökeret. Régóta szabolcsinak vallja magát. Bejárta kis hazánk szinte valamennyi égtáját.

A két alföldi megye határán lévő Öcsödön nőtt fel. Középiskolai tanulmányait Szegeden végezte. Az ország másik csücskében, a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola levelező tagozatán szerzett diplomát. Megtapasztalta, gyakorolta a sokrétű vasúti munka minden ágát-bogát. Egészen fiatal korában egy főpályamesteri szakaszon kisegítő fizikai dolgozóként kezdte. Később a Szentesi Építési Főnökségen építő-pályamester volt. Részt vett a dél-alföldi vasútvonalak átépítésében, az egyik Tisza-hídon átmenő vonalat is építette.

Korszakalkotó volt életében 1985. Ekkor, vagyis 20 éve Sóstóhegyre jött, itt telepedett le.
Szívesen emlékszik arra, hogy a két évtized alatt milyen jól fejlődött Sóstóhegy infrastruktúrája. Húsz évvel ezelőtt Nyíregyházán a pályafenntartási főnökségen lett pályamester. Főleg a Hajdúságig érő, Ohatpusztakócsra vezető vonal tartozott hozzá. 1987-től 90-ig a Debreceni Igazgatóság műszaki osztályának vonalbiztosa volt.

E kis kitérő után visszajött Nyíregyházára vezető mérnöknek. Három évvel később Záhonyba hívták, szintén vezető mérnöki beosztásba. Jó szakemberek társaságában dolgozott az „ország kapujában”, egy ideig a beruházási osztályvezető helyettese volt. Az ukrajnai Lembergbe is eljutott munkája során. 1998-tól Debrecenben osztályvezető. Bő hét éve naponta átjár a cívisvárosba. A sok beosztás és munka közben (vagy mellett) a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán üzemgazdász másoddiplomát szerzett. (Alapfokú angol nyelvvizsgája is van.)

Az említett nyíregyházi kft. ügyvezető igazgatója Ojtozi János. Jó emberi és üzleti kapcsolatokat alakított ki a vasút illetékeseivel. Sokat használt a vasútnak, ezért két magas kitüntetést is kapott.

Már nyugdíjasként alapította a cé­get, amely annak idején külföldön, Tengizben is vállalt munkát. E távoli területen ipari célokat szolgáló vasútállomást és szálláshelyeket építettek. Az ügyvezetőnek az átrakókörzetben is akadt tennivalója. Záhonyi munkája során ismerkedett meg Kollár Istvánnal. Hamarosan munkakapcsolat alakult ki közöttük.

A MÁV megbízásából osztrák gyártmányú görgőket szereltek fel a vasúti kitérőkre. Találmány volt ez akkor, korszakalkotó. Dolgoztak Záhony térségében és Miskolcon is. (Kerüljük a szakzsargont, a közérthetőség kedvéért írjuk: a görgők megkönnyítik a váltóállítást.) Magyarországon a vasúti talpfák gyártása nagyon visszaesett. A MÁV vezetői a vasúti talpfák beszerzésére tendereket írtak ki.

A nyíregyházi Kelet-Váll-Ber Közlekedésépítő, Vállalkozó, Beruházó, Szolgáltató Kft. négy tendert is megnyert. Azóta folyamatosan hozzák be a jó minőségű talpfákat Németországból és Franciaországból. Kitérők építésénél és nyíltvonali cseréknél használják ezeket a talpfákat. A külföldi talpfák a MÁV érdi telepére érkeznek, itt történik a diszponálás, az elosztás. Hazánk minden területére eljutnak ezek a fontos vasúti építőanyagok.

Elmondhatjuk: a kft. hiányt pótolt és pótol, hozzájárul ahhoz, hogy az ország „vérkeringése” zavarmentes legyen. Kollár István tanácsadó a kft.-ben.

Egy híradás így szólt: „Osztrák gyártmányú vasúti berendezések érkeztek a szerencsi állomásra, a terv szerint néhány hét múlva a nyíregyházi állomás váltóhálózatát is osztrák berendezésekkel teszik biztonságosabbá és környezetbarátabbá. Az új technológia bevezetését és elterjesztését Ojtozi János és Kollár István irányítja.”

A mérnöki kamarában az osztályvezető-tanácsadó úgy vezetheti a közlekedési csoportot, hogy korábban műszaki ellenőri vizsgát tett, hogy az előírt névjegyzékbe felvegyék. Nem csak a vasúti, a közúti közlekedés is a csoporthoz tartozik. Szabad idejéből sokat áldoz a mérnökök és megrendelőik érdekében. A kamara elnöksége minden hónapban ülést tart, az üléseken ő is részt vesz meghívottként.

Kollár Istvánnak a felesége védőnő. Tibor gyermekük vegyész, István szociológus. Gabriella lányuk másodikos orvostanhallgató. Érdekes és a társadalomnak nagyban hasznos ez a nagy család.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése