Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Kollár István
Osztályvezető, tanácsadó,
Nyíregyháza, Debrecen
Igen gazdag szakmai tapasztalata van, és az alföldi megyéket úgy ismeri, mint a tenyerét. Sok éve sínpárok, vasúti kitérők vezetik életútját. Ő Kollár István, a MÁV debreceni beruházáslebonyolító osztályának vezetője, a Nyíregyházán bejegyzett Kelet-Váll-Ber Közlekedésépítő, Vállalkozó, Beruházó, Szolgáltató Kft. tanácsadója. Társadalmi munkában a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Mérnöki Kamara közlekedési szakcsoportját vezeti.
Magas, jó kiállású férfi. Sokan ismerik és tisztelik Szabolcs és Hajdú megyében, Budapesten vagy a dunántúli Érden is. Hosszú úton (pontosabban vasúton) érkezett a Nyíregyháza melletti Sóstóhegyre. Itt épített meleg otthont, itt eresztett gyökeret. Régóta szabolcsinak vallja magát. Bejárta kis hazánk szinte valamennyi égtáját.
A két alföldi megye határán lévő Öcsödön nőtt fel. Középiskolai tanulmányait Szegeden végezte. Az ország másik csücskében, a győri Közlekedési és Távközlési Műszaki Főiskola levelező tagozatán szerzett diplomát. Megtapasztalta, gyakorolta a sokrétű vasúti munka minden ágát-bogát. Egészen fiatal korában egy főpályamesteri szakaszon kisegítő fizikai dolgozóként kezdte. Később a Szentesi Építési Főnökségen építő-pályamester volt. Részt vett a dél-alföldi vasútvonalak átépítésében, az egyik Tisza-hídon átmenő vonalat is építette.
Korszakalkotó volt életében 1985. Ekkor, vagyis 20 éve Sóstóhegyre jött, itt telepedett le.
Szívesen emlékszik arra, hogy a két évtized alatt milyen jól fejlődött Sóstóhegy infrastruktúrája. Húsz évvel ezelőtt Nyíregyházán a pályafenntartási főnökségen lett pályamester. Főleg a Hajdúságig érő, Ohatpusztakócsra vezető vonal tartozott hozzá. 1987-től 90-ig a Debreceni Igazgatóság műszaki osztályának vonalbiztosa volt.
E kis kitérő után visszajött Nyíregyházára vezető mérnöknek. Három évvel később Záhonyba hívták, szintén vezető mérnöki beosztásba. Jó szakemberek társaságában dolgozott az „ország kapujában”, egy ideig a beruházási osztályvezető helyettese volt. Az ukrajnai Lembergbe is eljutott munkája során. 1998-tól Debrecenben osztályvezető. Bő hét éve naponta átjár a cívisvárosba. A sok beosztás és munka közben (vagy mellett) a Pénzügyi és Számviteli Főiskolán üzemgazdász másoddiplomát szerzett. (Alapfokú angol nyelvvizsgája is van.)
Az említett nyíregyházi kft. ügyvezető igazgatója Ojtozi János. Jó emberi és üzleti kapcsolatokat alakított ki a vasút illetékeseivel. Sokat használt a vasútnak, ezért két magas kitüntetést is kapott.
Már nyugdíjasként alapította a céget, amely annak idején külföldön, Tengizben is vállalt munkát. E távoli területen ipari célokat szolgáló vasútállomást és szálláshelyeket építettek. Az ügyvezetőnek az átrakókörzetben is akadt tennivalója. Záhonyi munkája során ismerkedett meg Kollár Istvánnal. Hamarosan munkakapcsolat alakult ki közöttük.
A MÁV megbízásából osztrák gyártmányú görgőket szereltek fel a vasúti kitérőkre. Találmány volt ez akkor, korszakalkotó. Dolgoztak Záhony térségében és Miskolcon is. (Kerüljük a szakzsargont, a közérthetőség kedvéért írjuk: a görgők megkönnyítik a váltóállítást.) Magyarországon a vasúti talpfák gyártása nagyon visszaesett. A MÁV vezetői a vasúti talpfák beszerzésére tendereket írtak ki.
A nyíregyházi Kelet-Váll-Ber Közlekedésépítő, Vállalkozó, Beruházó, Szolgáltató Kft. négy tendert is megnyert. Azóta folyamatosan hozzák be a jó minőségű talpfákat Németországból és Franciaországból. Kitérők építésénél és nyíltvonali cseréknél használják ezeket a talpfákat. A külföldi talpfák a MÁV érdi telepére érkeznek, itt történik a diszponálás, az elosztás. Hazánk minden területére eljutnak ezek a fontos vasúti építőanyagok.
Elmondhatjuk: a kft. hiányt pótolt és pótol, hozzájárul ahhoz, hogy az ország „vérkeringése” zavarmentes legyen. Kollár István tanácsadó a kft.-ben.
Egy híradás így szólt: „Osztrák gyártmányú vasúti berendezések érkeztek a szerencsi állomásra, a terv szerint néhány hét múlva a nyíregyházi állomás váltóhálózatát is osztrák berendezésekkel teszik biztonságosabbá és környezetbarátabbá. Az új technológia bevezetését és elterjesztését Ojtozi János és Kollár István irányítja.”
A mérnöki kamarában az osztályvezető-tanácsadó úgy vezetheti a közlekedési csoportot, hogy korábban műszaki ellenőri vizsgát tett, hogy az előírt névjegyzékbe felvegyék. Nem csak a vasúti, a közúti közlekedés is a csoporthoz tartozik. Szabad idejéből sokat áldoz a mérnökök és megrendelőik érdekében. A kamara elnöksége minden hónapban ülést tart, az üléseken ő is részt vesz meghívottként.
Kollár Istvánnak a felesége védőnő. Tibor gyermekük vegyész, István szociológus. Gabriella lányuk másodikos orvostanhallgató. Érdekes és a társadalomnak nagyban hasznos ez a nagy család.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 21. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2006.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Vancsa Mária
Varázslat
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése