Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Dr. Kálmán Anikó
Egyetemi adjunktus, igazgató,
Debrecen
Amikor a Debreceni Egyetem elfogadta az élethosszig történő tanulás és fejlődés koncepcióját és stratégiai programját az intézmény aktuális prioritásai közé emelte, dr. Kálmán Anikó, az előterjesztő, illetve immár a Lifelong Learning Központ igazgatója kérése volt, hogy még ne fordítsák magyarra a közvetlenül rektori hatáskör alá vont új szervezet nevét – hagyják a pontos megnevezést akkorra, amikorra kikristályosodik végleges karaktere.
Kálmán Anikó máig az élettől kapott ajándéknak tartja, hogy gyermekkorát, felnőtt létre készülődését meleg, szeretettel körülölelő, kiegyensúlyozott családi légkörben töltötte. Az építészdinasztia tagjai közül édesapján kívül –akinek nevéhez egyéb jelentős épületek mellett több debreceni templom építése és felújítása fűződik – anyai nagyapja, Soltész Béla nyíregyházi építész és cselekvő patrióta értékeket elültetni képes életszemlélete és mentalitása volt rá meghatározó hatással.
Édesanyja, akit két éve elvesztettek, református szellemiségben, az otthon magabiztos hátterét biztosítva óvta-egyengette gyermekei lépéseit. Bátyja felmenői foglakozását tovább örökítve a fővárosban él és tevékenykedik. Anikó a kis Kossuthban járta az általánost, majd angol tagozattal a KLTE gyakorló gimnáziuma következett. Közben az akkor NB II-es DVSC csapatában kosárlabdázott, és sok siker részese volt. A sportolást az egyetemen is folytatta – ekkor már az atletizálásban mérte meg magát.
A Kossuth Lajos Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kara történelem–pedagógia szakán szinte repültek az évek. Hallgatóként a szociológiát és a felnőttképzést tüntette ki figyelmével, miközben egyre inkább tudatosodott benne, hogy pályája előbb-utóbb összefonódik az egyetemi kutatással és szervezéssel.
Jeles diplomája átvétele után a felsőoktatásban tanított pedagógiai és andragógiai tárgyakat: tanársegéd a Bessenyei György Tanárképző Főiskola Neveléstudományi Tanszékén, majd a hajdúböszörményi óvóképző főiskolán. 1993-ban a KLTE-BTK Neveléstudományi Tanszékén bekapcsolódik a PhD-képzésbe, s fő figyelmét az oktatói munka folytatása mellett a foglalkozással összefüggő, iskolarendszeren kívüli felnőttoktatás jelene és jövője kötötte le. Ebben a témában kutatott, erről írta disszertációját, e köré a téma köré összpontosította szervező munkáját immár adjunktusként később a Művelődéstudományi és Felnőttnevelési Tanszéken, ahol a tanszéki felnőttképzési szekció vezetője is.
Mind a szakirodalomban, mind szakmai útjai és személyes kutatásai során egyre inkább figyelme középpontjába kerültek azok a nyugat-európai kísérletek és tapasztalatok, amelyek a felnőttképzés és a munkaerőpiac kapcsolatában a társadalmi gyakorlatban erőforrás-növelő módon hasznosultak. E kérdéskör jelentősége az Európai Unióhoz történő csatlakozásunk szándékával, a tudás alapú társadalom iránti igényünk elfogadottságával felértékelődött.
Egymás után kapcsolódott be és vállalt koordinátori, illetve vezető szerepet különböző európai projektekben (Leonardo, Socrates, LFA, Thenuce, Alpine), azok hazai elterjesztésében, fejlesztésében, amely erőfeszítések óriási kihívást jelentettek. Büszke rá, hogy Görögország után hazánkban sikerült először létrehozni egy olyan felsőoktatási hálózatot (amelynek főtitkára is), amely az élethosszig tartó tanulással foglalkozik, s amelyhez folyamatosan gyűlnek a felnőttoktatás módszertani kutatásainak eredményei is.
Miközben publikációk során dolgozik, ösztöndíjasként mélyítheti el tudását a nottinghami egyetemen, konferenciák tucatjain ad elő, részt vesz a hazai felnőttoktatási törvény előkészítésében, majd ennek tükrében az élethosszig tartó tanulás koncepciójának és az erről szóló országjelentés kidolgozásában. Az életen át tartó tanulás koncepcióját a hivatalos oktatáspolitika modell értékűnek minősíti, s ez Kálmán Anikónak egyben sikerélményt és újabb kihívásokat jelent.
Az életen át tartó tanulás lehetőséget és esélyt ad minden felnőtt munkavállalónak a munkaerőpiacon történő boldoguláshoz (immár nagyobb hangsúlyt helyezve a gyakorlatra), a munkaadóknak pedig tervezhetőséget és nagyobb mobilitást.
Ennek fejlesztésén dolgozik dr. Kálmán Anikó a központ igazgatójaként, az MTA, a DAB bizottságai tagjaként, három európai project és az EUCEN koordinátoraként, a MELLearN főtitkáraként, az ISCAE és még egy tucatnyi nemzetközi és hazai tudományos társaság tagjaként, szakértőként, miközben éppen habilitációjára készül. Bár tevékenységében jelentős részt töltenek ki a menedzseri feladatok, elsősorban szakmai vezetőnek és szakértőnek tartja magát.
Szeretne több időt tölteni gyermekeivel (Örs tizennyolc, Kinga tizenhárom éves), akiket egyedül nevel, nagyon hiányzik a szervezett mozgás, de a hite megmaradt, hogy egyszer ezekre is több lehetősége lesz.
(Hajdú-Bihari Almanach 3. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése