Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Zöld Zoltánné
Iskolaigazgató,
Kékcse
Sokféle feladatot old meg egy iskolaigazgató, de azt még talán senki sem tudja, hogy Zöld Zoltánné, született Soltész Julianna, a kékcsei általános iskola igazgatója a beázástól védte az elektromos hálózatot. A matematika–fizika szakos tanár sokoldalúságát mi sem bizonyítja jobban, mint az, hogy ha kell, akár villanyt is szerel. Mindenesetre azon ritka vezetők egyike, aki 33 éve igazgatja ugyanazt az intézményt.
Kisvárdán született 1945. február 16-án. Édesanyja néhai Róka Mária hivatalsegéd, édesapja Soltész András mezőgazdasági munkás. Három testvér osztozott a szülők szeretetén. András növényvédelemmel foglalkozik, István víz- és gázszerelő. A férje, Zöld Zoltán a kisvárdai Hajdú-Bét Rt. dolgozója. Két gyermekük született, Zoltán hivatásos katona, őrnagyi rendfokozatban, NATO-tiszti vizsgát tett. Neje, Zöldné Taky Erika, OTP-alkalmazott. Zoltán nagyobbik lánya, Nikolett 19 éves, közös gyermekük, Noémi 9 esztendős. Zöldék lánya, Tímea 25 éves, rendőr törzszászlós, a fővárosban.
Az igazgatónő 1963-ban Kisvárdán érettségizett, majd matematika–fizika szakos tanári diplomát szerzett a nyíregyházi tanárképző főiskolán. Először Nyírkarászon állt katedrára, majd a határ közeli Zsurkra került. Vonattal, kerékpárral járt be a munkahelyére. Mivel ’64-ben férjhez ment, olyan állást keresett, amely közelebb hozta szűkebb szülőföldjéhez. Kékcsén kapott állást, hozzá szolgálati lakást. Három évig igazgatóhelyettes, majd 1972-től a kékcsei iskola első számú vezetője.
Mint mondja, mindent a saját erejéből ért el. Azzal az elszántsággal tanult éjjel-nappal, hogy többre vigye, mint amire a származása beskatulyázta volna. Az akkori rendszerben ezt is meg is tehette, mert jószemű, bár szigorú munkatársakkal, közoktatási vezetőkkel dolgozhatott együtt. Már 30 éves korában megkapta az Oktatásügy Kiváló Dolgozója megtisztelő kitüntetést.
Amikor átvette a kékcsei iskola irányítását, három helyen tanítottak, két műszakban. Amikor 1979-ben bővítették az iskolát, megszüntették a délutáni tanítást. Zöldné irányításával, bontott anyagból, társadalmi munkával és nagy-nagy lelkesedéssel a szülők is besegítették az épület rendbetételébe. Érdekes paradoxon, hogy ma is három épületben folyik a tanítás, noha 1998-ban 53 millió forintos költséggel létesítették a héttantermes új iskolát. Az ebédlőben délelőtt tanítanak, délben tálalnak. Az intézményhez tartozik az 50 személyes óvoda, ahová jelenleg 72 kisgyermek jár. A 213 tanuló fele cigány. A gyermekek közül közel 40 enyhén értelmi fogyatékos. Ahogy Zöldné, Julika elemzi a szülők társadalmi, anyagi helyzetét, szinte törvényszerű, hogy melyik gyermek csúszik a perifériára. A szülőknek csak 46 százaléka rendelkezik állással, 26 százalékuk rokkant nyugdíjas, 28 százalék munkanélküli, 13 százalékuk a 8 általánost sem végezte el. Ha folytatjuk ezt a felsorolást a szülők végzettségét illetően, érthető lesz az igazgatónő és a tantestület átlagon felüli erőfeszítése. A szülők 43 százaléka csupán nyolc osztályról mutathat fel bizonyítványt, 29 százalék a szakmunkások aránya, 13 százalék érettségizett, és írd és mondd, 2 százaléka a szülőknek diplomás! Ezért a kisebb eredményekért is sokkal többet kell dolgozniuk.
A fejlesztési tervben szerepel, hogy a 2005–2006-os tanévben bővítik az óvodát, 2003-ban létesítenek egy két tantermes szárnyat, 2004-ben egy négy tantermes résszel és tornateremmel bővül a létesítmény. Amire az igazgatónő nagyon büszke: keze alatt felnőtt egy olyan pedagógusgárda, amelynek tagjai a környékbeli iskolák igazgatóiként is sikeresen megállják a helyüket. A mai 20 tagú tantestületből tízen ide jártak iskolába, és Zöldné még tanította őket, néhányuknak osztályfőnöke is volt.
Gondokat és örömöket sorol, amelyekből jutott bőven az elmúlt három évtized alatt. Kiemeli például a cigányok nagyobbik részének pozitív hozzáállását. Érdekes eset, hogy egy 15 éves, magántanuló cigánylány június elején még gyereket szült, de pár nappal később együtt ballagott az egykori osztálytársaival. Számára ez nagy megtiszteltetés és eredmény, hogy eljutott idáig. A millenniumi zászlóátadásra az iskola egy helytörténeti kiállítást nyitott, összegyűjtötték a faluból a népművészet és a hétköznapok használati tárgyait. A szakmai és a pedagógiai programban a személyiségfejlesztés fokozását jelölték meg. A nevelési, oktatási folyamat központja a gyermek, és az értékítélet tárgya a konkrét feladatmeghatározás.
Az iskolában az anyanyelv oktatása, a számítástechnika, valamint a két idegen nyelv, a német és az orosz tanítása a meghatározó. A hátrányos helyzetűek felzárkóztatására magyarból és matematikából szerveznek korrepetálást. Egy éve működik a táncszakkör.
A Felső-szabolcsi Iskolaszövetség vezetőségében Zöld Zoltánné minden rendezvényen érdemi munkát végez, vezeti a jegyzőkönyvet. Mint iskolaigazgató, minden önkormányzati ülésen jelen van, és véleményével, észrevételeivel segíti az általa rajongásig szeretett iskola fejlesztését. Kevés szabad ideje a családjáé. A hajnal már talpon találja, az ébresztőórát nem ismeri. Két végén égeti a gyertyát…
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Dr. Szabó László
Gergely Elemér
Dr. Kovács Tibor
Vargáné Markos Ágnes
Jenei Erzsébet
Ignéczi Zoltán
Dr. Molnár Sándor
Dr. Mezey Károly
Zubály Bertalan
Takács Károly
Lakatos István
Takács Miklós
Soós Béla
Gyüre István
Hugyina Zoltánné
Gubikné Virga Margit
Kiss-Szabó Ferenc
Toroczkai Árpádné
Szőllősi Ferenc
Dr. Láczay György
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése