Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Rozinka Mihály
Iskolaigazgató,
Ajak
Generációk óta Ajakhoz kötődik Rozinka Mihály és családja élete. Az általános művelődési központ igazgatójaként – ide tartozik az általános iskola, a művelődési ház, a könyvtár és a konyha – 2002. augusztus elsejétől igazgatóként nyílik rálátása a lehetőségekre, és irányítja a település legnagyobb intézményének munkáját.
Rozinka Mihály 1972. november 23-án született Kisvárdán, Takács Margit körzeti ápolónő édesanya és Rozinka Mihály MÁV-dolgozó családjában. Testvérei közül Attila településmérnök Szekszárdon, Edit körzeti ápolónő Ajakon. Az élet úgy hozta, hogy a mama a lányának adja át az ápolónői teendőket. Felesége, Koi Csilla, tanítónő a helyi iskolában. Ádám fiuk másfél éves, és most várják második gyereküket.
Rozinka Mihály az egri Neumann János Közgazdasági Szakközépiskolában érettségizett, ahol egyidejűleg képesített könyvelői és középfokú programozói végzettséget is szerzett. A Bessenyei György Tanárképző Főiskola matematika–számítástechnikai szakán vette át oklevelét 1996-ban. Rögtön a szülőfalu iskolájában kapott állást.
Amikor kinevezték igazgatónak, a gyerekek alapfokú oktatásának, nevelésének igyekezett nagyobb hangot adni a fiatal vezető. Valószínűleg a számítástechnikai szak is formálta a világnézetét, és ma már meggyőződése, hogy korszerű ismeretátadással lehet még nagyobb eredményeket elérni. Az a tapasztalat, hogy évről évre egyre több családban vásárolnak számítógépet. Két éve még a gyerekek 60, ma 80 százaléka komputerezik otthon. Az iskolában a felső tagozaton kezdik oktatni a számítástechnikát, de rövidtávú céljuk, hogy alsóban is hozzáférhetővé tegyék. Pentium II és Pentium III-as gépekkel, számítástechnikai szaktanteremmel a komputerek világa a tanulóknak megismerhető. Emellett igen nagy hangsúlyt helyeznek az idegen nyelvek oktatására. Németül és angolul tanulhatnak a gyerekek már negyedik osztálytól.
Újdonságnak számít, hogy a 2003–2004-es tanévtől a kisvárdai zeneiskola kihelyezett csoportot működtet Ajakon. Zenét és szolfézst tanulhatnak helyben azok a növendékek is, akik nem jutnának be Kisvárdára.
A művészeti oktatás keretében három csoport ismerkedik a népi tánccal, még középiskolások is szervezetten tanulják a koreográfiát. A népi táncra a hagyományőrzés miatt is nagy figyelmet fordítanak, s itt jól ötvöződik az általános művelődési központ több profilja, hisz az iskolások adnak műsort a községi ünnepségeken, a művelődési rendezvényeken.
Az ÁMK-ba igyekeznek behozni a középiskolásokat is, számukra egy ifjúsági ház létesítése társaságot, elfoglaltságot, programokat jelentene. Ehhez kapcsolódik az, hogy az ifjúsági ház 6 darab számítógépet nyert egy pályázaton, és itt az internet-hozzáférést is most kötik be.
Vajon itt maradnak-e a diplomások a faluban az egyetem, a főiskola befejezése után? Talán költői a kérdés, hisz Ajakon is ugyanaz rá a válasz, mint az ország bármely pontján: ha lesznek olyan munkahelyek és perspektívát kínáló állások, amelyek megfelelnek a pályakezdő értelmiségieknek, akkor valószínűleg maradnak. Ha nem, akkor kénytelenek búcsút inteni a szülőfalunak, és valószínűleg már soha nem jönnek vissza.
Az általános művelődési központ ideális feltételeket teremt az oktatás, a nevelés, a művelődés feladatainak megoldásához. 2000-ben emelet ráépítésével bővítették az iskolát, és így most a három épületben huszonnyolc tanteremben oktatnak. Az ÁMK hetvenhat dolgozója közül negyvenöt a pedagógus. Mint Rozinka Mihály elmondta: a Felső-szabolcsi Iskolaszövetség bázisintézményeként harminchat iskola társaságában a kartársaknak lehetőségük nyílik a szakmai és a társadalmi tevékenységek összehangolására. Tanfolyamokat, tanulmányi versenyeket, továbbképzéseket szerveznek az iskolaszövetség keretein belül. Kiemelt figyelmet szentelnek a drogprevenciónak, tanfolyamokon, előadásokon szólnak az érintettekhez.
Újdonság, hogy az intézményi dolgozók számára informatikai tanfolyamot szerveznek. Ha nem is alkalmazási feltétel, de legalábbis kommunikációs minimum, hogy a hivatal dolgozói, a tanárok és az óvodapedagógusok tudjanak bánni a komputerrel.
Az a ritka helyzet állt elő, hogy a számítógépek már megvannak, most a szaktudás megszerzése a cél. Két év alatt összesen nyolcvan számítógépet hoztak a nagyközségbe.
Rozinka Mihály másfajta közéletiséget is gyakorol, hiszen a helybeliek megválasztották önkormányzati képviselőnek. A fiatal igazgatót foglalkoztatja a gondolat, hogy lehetne még több lehetőséget tárni a községben élők elé. Korábban a mezőgazdaság volt a meghatározó, ma az Európai Unióhoz közeledve a mezőgazdaság mellett hangsúlyt kap az oktatás és a szolgáltatás is. A magukban erőt és tehetséget érző szakemberek e célok megvalósításán is fáradoznak. Az 503 általános iskolásból talán egyre többnek nyílik lehetősége színvonalas munkavégzésre a faluban.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése