Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Aros Józsefné
Általános iskola és óvoda igazgató,
Anarcs
A határozott megjelenésével párosult közvetlenséggel fogadja kétszemélyes küldöttségünket az impozáns létesítmény-komplexum vezetője, Aros Józsefné, a Czóbel Minka Általános Iskola és Óvoda igazgatója. Édesanyja, Szilvási Mária, már az emberi lét égi távolából, de a nyolcvanhárom évesen is, minden nap friss gondolatokkal ébredő édesapa, Csizmadia István sokszoros újító, személyesen köszönti gyermekét. Julianna testvére Mária, ma már nyugdíjas tanítónő, aki családjával együtt a községben él. A népművelő–könyvtár szakon végzett nővére, Erzsébet, Miskolcon igyekszik boldogulni. Családja életét erejéhez mérten jobbá tenni. Az egy szem fiú, István, vállalkozó, aki Kisvárdán élve próbál meg eligazodni az élet útvesztői között, segítve ezzel szeretteit.
Aros Józsefné férje kereskedőként tesz meg mindent a család jobb életéért, anyagi boldogulásáért. Elsőszülött gyermekük, Tamás, harmincéves. Öccsével együtt, aki öt évvel fiatalabb nála, a fővárosban dolgozik, marketing-kereskedelmi területen. Újító, más megoldásokat kereső őseik vérét örökölve elmondható róluk: nem reménytelenek.
Julianna ezerkilencszázhatvannyolcban, a Császy László Gimnáziumban tette le érettségi vizsgáit, amik után sikeresen felvételizett a nyíregyházi tanárképző főiskola matematika–fizika szakára. Tanári diplomáját négy évvel később, ezerkilencszázhetvenkettőben kapta meg. Pálya- és kortársaihoz hasonlóan ő is tanított a negyedik évben, így a végzést követő első munkahelyén, Petneházán már nem sütötte a katedra padlója a talpát.
Széles látóköréből, újító szelleméből eredően mindig nagy gondot fordított a gyengébb képességű gyerekek felzárkóztatására, emellett a tehetségesebbek felkutatására. Mindenki mástól értőbb kézzel találta meg azokat, akik – igaz, több tanulás árán – a különböző versenyekre érettekké váltak, s mint ilyenek, minden területen öregbítették az alma materük hírnevét.
Julika idetartozóan mondja el, hogy az általa kiszemeltek közül Girán Anikó, Kalinák József és Jerkus Szeverián ért el eddig kimagasló eredményeket az országos matematikai és fizikai tanulmányi versenyeken. A kívülálló mindezekből egyenesen következtethet arra, hogy az igazgató asszony tehetségkiválasztási-és gondozási érzéke kiemelkedően fejlett. Módszereiről csak annyit árul el, hogy többletterheléssel igyekszik kielégíteni a tehetséges tanulók szellemi energiának igényeit.
Mosolyogva szól arról, hogy az általa kiválasztott gyerekek zöme a sportban is kiemelkedő teljesítményt produkál, s emiatt néha fel kell cserélnie a jól bevált tanítási sorrendet. A tehetségesnek ítélt tanulókkal majd minden nap foglalkozik, mert ítélete szerint csak a folyamatos és kitartó munka az, ami később gyümölcsözni fog. Az iskola hírének növelése érdekében sikerorientált, motivált gyerekeket keres, s csak olyanokkal foglalkozik, nem nézve azt, hogy mikor van a munkaidő vége.
A tizenhét fős tantestület minden tagjában fellelhető ez a törekvés, hisz a matematika–fizika mellett az asztalitenisz-csapat – hála Nagy Attila testnevelő tanár úr munkájának – minden évben szállítja a már-már megszokott érmes helyezéseket. De nem szabad elhallgatni azt sem, hogy a biológiai tanulmányi versenyeken, országos szinten, két-két tanuló vett részt eredményesen. Az ő teljesítményük Tamásné Balogh Beáta munkáját dicséri.
Aros Józsefné iskolaigazgató elismeréssel szól arról a gyümölcsöző kapcsolatról, ami az iskolát és az azt működtető önkormányzatot jellemzi. Ennek lett eredménye az is, hogy tavasszal, a hetedik osztályosok közül tizennégy gyerek mehetett el kéthetes angol nyelvi táborba. A költségek egy részét a megyei közoktatási közalapítvány biztosította számukra. Ez a lehetőség a fehér holló előfordulásának gyakoriságával azonos, mert nem minden nap hallható olyan hír, amiben arról beszélnek, hogy általános iskolás diákok a tanév közepén táboroznak. Bizonyára nem a véletlen műve az, hogy a csapatban ott találjuk Jerkus Szeveriánt és – mint reményteljes tehetséget – Ács Imrét is.
A határ közeli község kellemes látványossága az általános iskola és óvoda épületének együttese. A központban található közintézmények a külső szemlélő számára is impozánsak és megnyerők. A közös irányítás javára szól az a tény, hogy tervezhető a következő tanévi első osztályosok száma, ami nem mindegy sem az iskolának, sem az azt működtető önkormányzatnak. Az igazgató asszony mindennapi munkája a tehetséggondozás mellett a gyengébb képességű tanulók folyamatos felzárkóztatása. Az, amit kollégáival nap nap után végez, kizár minden olyan tényezőt, ami a hatékonyságot valamiben is akadályozná.
Aros Józsefné – miután az iskolával szemben álló családi házában él – szabad idejében kedvére foglalkozik a tehetségek felkutatásával, a reményteljes gyerekekkel. Céltudatos, ugyanakkor lelkében hivatásával és sorsával elégedett ember.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 18. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Takács Károly
Kalinák József János
Korcsmáros János
Dr. Kovács Géza
Vargáné Markos Ágnes
Jenei Erzsébet
Ignéczi Zoltán
Dr. Molnár Sándor
Dr. Mezey Károly
Zubály Bertalan
Takács Károly
Lakatos István
Takács Miklós
Soós Béla
Gyüre István
Hugyina Zoltánné
Gubikné Virga Margit
Kiss-Szabó Ferenc
Toroczkai Árpádné
Szőllősi Ferenc
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése