Markó Istvánné

Vezető óvónő,

Dombrád

szszb_14-94_marko_istvanne.jpgIgazi mesevár fogad a dombrádi Mesevár Óvodában, hisz a játékok egyelőre összerakva várják kis gazdáikat. Az utolsó simításokra kerül sor, és a patinás, régi épület új parkettát, ahol kell, csempét ölt, és kicsinosodva, megfiatalodva fogadja a gyerekeket. Kalauzom Markó Istvánné, született Balla Edit vezető óvónő, aki világéletében arra vállalkozott, hogy a 3–6 éveseket iskolaérett, fegyelmezett óvodásokká nevelje. S mindezt úgy, hogy közben élményekben gazdag gyermekkora legyen az idejáróknak.

Markóné dombrádi születésű, édesanyja, lánynevén Győri Etelka, szakácsként ment nyugdíjba. Édesapja néhai Balla Gyula. Egy húga van, Gyöngyi, aki szintén a pedagóguspályát választotta, Tiszavasváriban tanít. Férje, Markó István rádió-televíziószerelő. Házasságukból két lányuk született, Edit most végezte el a Külkereskedelmi Főiskolát, Budapesten él, úgy néz ki, a közelgő családalapítás után is ott telepszik le. Emese a Nyíregyházi Főiskolán 2002 őszén kezdi el tanulmányait a nemzetközi kapcsolatok szakon.

A kisvárdai Császy László Gimnázium és Szakközépiskolán tett érettségi után rövid ideig a dombrádi OTP-ben, majd a tiszakanyári óvodában dolgozott a fiatal lány. 1978. szeptember 15-étől a Mesevár Óvoda nevelőtestületének tagja, hosszú évek óta pedig vezetője. Két éve vették fel a Mesevár nevet, válaszul arra a társadalmi jelenségre, hogy a szülők egyre kevesebb szabadidő birtokában alig töltenek időt a gyermekeikkel. Szinte nem olvasnak nekik, inkább bekapcsolják a tévét, a videót. Épp ezért üdítőleg hat a kicsiknek az óvodában a naponta hallgatható mese, ezt megbeszélik, eljátsszák, értelmezik, tehát kimondatlanul is megtanulják a mese mondanivalóját.

Nem véletlenül alakította a szakmai programot az óvodavezetés úgy, hogy első helyen a mese, a dramatizálás szerepel a kiemelt programok sorában. Ennek keretében báboznak, sok verset, szerepet megtanulnak, és a városi ünnepségeken rendszeresen előadják ezeket. A saját szervezésű programokon pedig szinte mindenki kap valamilyen szerepet. Mint azt Markóné Edittől hallottuk: igen gazdag a választék a programokból. Így ősszel nagyszabású szüreti mulatságot és vásárt rendeznek. Kuriózum, hogy valódi mustot is préselnek, majd a vásár keretében a szülők, óvónők és saját maguk által készített apró tárgyakat eladják, a bevétel pedig az óvodai célok megvalósítását szolgálja. Két éve rendezik meg a Mesevár napokat, koszorút helyeznek el Kusztós Veronika egykori óvónő domborművénél, ugyancsak ellátogatnak a temetőbe: egy szál virágot helyeznek a már eltávozottak sírjára. Ezzel a cselekedettel akaratlanul is megtanulják az emlékek megőrzését, a holtak tiszteletét, a közösséghez tartozás erejét. Játszónap, Télapó, karácsony, farsang, Zöld napok, gyermeknap egészíti ki az éves programsort. Igen jól sikerült a Tisza-parti tábor, amely a környezetbarát életvitel kialakítását segítette elő. A gyerekek termést, kavicsot, szedret gyűjtöttek, iszapból építkeztek, barkácsoltak, jövőre hajókirándulást is terveznek a tábor keretében. Edit elmondta, a környezetbarát életvitel fontossága és kialakítása az egyik fő szempont a szakmai programban. A kézművesség, az ügyes kezek által készült tárgyak, a környezet dekorációja kapott kiemelt figyelmet náluk.

A felújítás alatt lévő óvodában a száz kisgyermeket hét óvónő oktatja, három dajka és egy szakács teszi teljessé az intézményt. A gyerekek 15–20 százaléka cigány származású. Mint azt Markónétól halljuk, igen eltérő kulturális környezetből érkeznek. Van, aki még vízcsapot sem látott soha, míg a másik ugyanolyan közösségi, műveltségi értékekkel érkezik, mint a többiek. Az a tapasztalat, hogy aki a három évet végigjárja az óvodában, ugyanolyan alapokkal megy iskolába, mint a nagy átlag. Ám nem mindennapi energia kell ahhoz, hogy a sokszoros hátrányt elszenvedett gyerekekből hasonló eredményt hozzon ki a pedagógus. Éppen ezért igen fontos szerepet tölt be a fejlesztő csoport. Ez arra hivatott, hogy a hozott hátrányt segítsen ledolgozni. Általában a tanulási rendellenességgel, beilleszkedési zavarral küzdő gyerekek kerülnek ebbe a csoportba. Nagy figyelmet, türelmet, szeretetet, gondosodást igényelnek a felnőttektől. Az ő eredményeik mögött a pedagógusnak jóval nagyobb munkája van a háttérben.

Mit jelent ma óvodát irányítani? Arról beszélgetünk, hogy a társadalom elvárása sokféleképpen megnyilvánul. Mivel a társadalom sokrétű, az elvárások is ennek megfelelően alakulnak. Van, aki azt szeretné, ha már írni is megtanítanák az óvodásokat, míg mások beérik a kérdéssel: mit ettél? Egy tény, közösségi, tanulásra kész, fegyelmezett gyermekeket vár az iskola tőlük. A fenntartó önkormányzat azt akarja, hogy rendesen ellássák a kicsiket, a szülők igényét pedig vegyék maximálisan figyelembe. A szülők szintén sokféle igényt fogalmaznak meg, elsősorban felkészült legyen a gyerekük a nagy igénybevételt jelentő iskolai oktatásra. Ma már napi aktualitás a minőségbiztosítás, hisz az óvoda is a társadalom, az intézményrendszer tagjaként azokkal a feladatokkal néz szembe, amelyek a XXI. században Európa közepén természetesek.

Markóné szabadidejében olvasással, komolyzene hallgatásával, rejtvényfejtéssel piheni ki fáradalmait.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése