Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Markó Istvánné
Vezető óvónő,
Dombrád
Igazi mesevár fogad a dombrádi Mesevár Óvodában, hisz a játékok egyelőre összerakva várják kis gazdáikat. Az utolsó simításokra kerül sor, és a patinás, régi épület új parkettát, ahol kell, csempét ölt, és kicsinosodva, megfiatalodva fogadja a gyerekeket. Kalauzom Markó Istvánné, született Balla Edit vezető óvónő, aki világéletében arra vállalkozott, hogy a 3–6 éveseket iskolaérett, fegyelmezett óvodásokká nevelje. S mindezt úgy, hogy közben élményekben gazdag gyermekkora legyen az idejáróknak.
Markóné dombrádi születésű, édesanyja, lánynevén Győri Etelka, szakácsként ment nyugdíjba. Édesapja néhai Balla Gyula. Egy húga van, Gyöngyi, aki szintén a pedagóguspályát választotta, Tiszavasváriban tanít. Férje, Markó István rádió-televíziószerelő. Házasságukból két lányuk született, Edit most végezte el a Külkereskedelmi Főiskolát, Budapesten él, úgy néz ki, a közelgő családalapítás után is ott telepszik le. Emese a Nyíregyházi Főiskolán 2002 őszén kezdi el tanulmányait a nemzetközi kapcsolatok szakon.
A kisvárdai Császy László Gimnázium és Szakközépiskolán tett érettségi után rövid ideig a dombrádi OTP-ben, majd a tiszakanyári óvodában dolgozott a fiatal lány. 1978. szeptember 15-étől a Mesevár Óvoda nevelőtestületének tagja, hosszú évek óta pedig vezetője. Két éve vették fel a Mesevár nevet, válaszul arra a társadalmi jelenségre, hogy a szülők egyre kevesebb szabadidő birtokában alig töltenek időt a gyermekeikkel. Szinte nem olvasnak nekik, inkább bekapcsolják a tévét, a videót. Épp ezért üdítőleg hat a kicsiknek az óvodában a naponta hallgatható mese, ezt megbeszélik, eljátsszák, értelmezik, tehát kimondatlanul is megtanulják a mese mondanivalóját.
Nem véletlenül alakította a szakmai programot az óvodavezetés úgy, hogy első helyen a mese, a dramatizálás szerepel a kiemelt programok sorában. Ennek keretében báboznak, sok verset, szerepet megtanulnak, és a városi ünnepségeken rendszeresen előadják ezeket. A saját szervezésű programokon pedig szinte mindenki kap valamilyen szerepet. Mint azt Markóné Edittől hallottuk: igen gazdag a választék a programokból. Így ősszel nagyszabású szüreti mulatságot és vásárt rendeznek. Kuriózum, hogy valódi mustot is préselnek, majd a vásár keretében a szülők, óvónők és saját maguk által készített apró tárgyakat eladják, a bevétel pedig az óvodai célok megvalósítását szolgálja. Két éve rendezik meg a Mesevár napokat, koszorút helyeznek el Kusztós Veronika egykori óvónő domborművénél, ugyancsak ellátogatnak a temetőbe: egy szál virágot helyeznek a már eltávozottak sírjára. Ezzel a cselekedettel akaratlanul is megtanulják az emlékek megőrzését, a holtak tiszteletét, a közösséghez tartozás erejét. Játszónap, Télapó, karácsony, farsang, Zöld napok, gyermeknap egészíti ki az éves programsort. Igen jól sikerült a Tisza-parti tábor, amely a környezetbarát életvitel kialakítását segítette elő. A gyerekek termést, kavicsot, szedret gyűjtöttek, iszapból építkeztek, barkácsoltak, jövőre hajókirándulást is terveznek a tábor keretében. Edit elmondta, a környezetbarát életvitel fontossága és kialakítása az egyik fő szempont a szakmai programban. A kézművesség, az ügyes kezek által készült tárgyak, a környezet dekorációja kapott kiemelt figyelmet náluk.
A felújítás alatt lévő óvodában a száz kisgyermeket hét óvónő oktatja, három dajka és egy szakács teszi teljessé az intézményt. A gyerekek 15–20 százaléka cigány származású. Mint azt Markónétól halljuk, igen eltérő kulturális környezetből érkeznek. Van, aki még vízcsapot sem látott soha, míg a másik ugyanolyan közösségi, műveltségi értékekkel érkezik, mint a többiek. Az a tapasztalat, hogy aki a három évet végigjárja az óvodában, ugyanolyan alapokkal megy iskolába, mint a nagy átlag. Ám nem mindennapi energia kell ahhoz, hogy a sokszoros hátrányt elszenvedett gyerekekből hasonló eredményt hozzon ki a pedagógus. Éppen ezért igen fontos szerepet tölt be a fejlesztő csoport. Ez arra hivatott, hogy a hozott hátrányt segítsen ledolgozni. Általában a tanulási rendellenességgel, beilleszkedési zavarral küzdő gyerekek kerülnek ebbe a csoportba. Nagy figyelmet, türelmet, szeretetet, gondosodást igényelnek a felnőttektől. Az ő eredményeik mögött a pedagógusnak jóval nagyobb munkája van a háttérben.
Mit jelent ma óvodát irányítani? Arról beszélgetünk, hogy a társadalom elvárása sokféleképpen megnyilvánul. Mivel a társadalom sokrétű, az elvárások is ennek megfelelően alakulnak. Van, aki azt szeretné, ha már írni is megtanítanák az óvodásokat, míg mások beérik a kérdéssel: mit ettél? Egy tény, közösségi, tanulásra kész, fegyelmezett gyermekeket vár az iskola tőlük. A fenntartó önkormányzat azt akarja, hogy rendesen ellássák a kicsiket, a szülők igényét pedig vegyék maximálisan figyelembe. A szülők szintén sokféle igényt fogalmaznak meg, elsősorban felkészült legyen a gyerekük a nagy igénybevételt jelentő iskolai oktatásra. Ma már napi aktualitás a minőségbiztosítás, hisz az óvoda is a társadalom, az intézményrendszer tagjaként azokkal a feladatokkal néz szembe, amelyek a XXI. században Európa közepén természetesek.
Markóné szabadidejében olvasással, komolyzene hallgatásával, rejtvényfejtéssel piheni ki fáradalmait.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 14. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése