Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Tóth László
Iskolaigazgató,
Kisvárda
Olyan esetet említ Tóth László, a kisvárdai Vári Emil Általános Iskola igazgatója, mint a mesében vagy az amerikai sikertörténetekben. Vass Teréz, az özvegy postásasszony lánya őstehetség a táncművészetben, akire először a debreceni Ady-gimnázium drámatagozata figyelt fel az iskolában működő Csöpi Színházban nyújtott teljesítménye alapján, majd ezt követően a filmgyár válogatott Debrecenben, és így került az „Egyszer élünk” című filmbe. A film után hívták meg a József Attila Színházba játszani.
Természetesen nem az a cél, hogy színházművészeti oktatást szervezzenek a Váriban, hanem az, hogy a művészeteket ismerő, szerető és esetleg valamely ágát művelő gyerekek hagyják el az iskola falait. A táncoktatás és a drámajáték megszervezése, a művészeti oktatás kiterjesztése volt a legfontosabb eleme Tóth László igazgatói pályázatának, amely alapján kinevezték.
Kisvárdán született 1955. március 9-én. Édesapja, néhai Tóth Sándor, a MÁV-nál dolgozott. Csakúgy a testvére, Sándor, mozdonyirányító. Édesanyja, Proghi Mária, szintén a vasúttól ment nyugdíjba. Felesége, Mucsi Eleonóra, a kisvárdai zeneiskolában szolfézst tanít. Négy gyermekük született, Anna a legkisebb, két és fél éves, Eszter 6, Máté 16 és Gergő 22 évesen latin–történelem szakos a budapesti Eötvös Lóránt Tudományegyetemen, középkori egyházi irodalommal foglalkozik. A Bessenyei-gimnáziumban ’73-ban érettségizett Tóth László. Egy évig a MÁV-nál dolgozott, majd Egerben szerzett népművelés–pedagógia szakos diplomát.
Az első diplomája után Záhonyban népművelőként dolgozott a Vasutas Művelődési Házban, majd egy év múlva ugyanott igazgató lett. Időközben történelem szakos diplomát is szerzett Debrecenben, az idén végez informatikán és tervezi a közoktatás-vezetőit is. 1985-ben nevezték ki igazgatóhelyettesnek, 1992-től pedig ő tölti be az igazgatói tisztet a Vári Emil Általános Iskolában.
A Vári Emil Általános Iskolába jelenleg 695 gyermek jár, a tantestületet 48 pedagógus alkotja. A technikai és az adminisztratív feladatokat 28-an látják el. Az intézmény a Sulinet bázisiskolájának számít. Az internetet ingyen használhatják, és mire ezek a gyerekek kikerülnek 14 évesen, gyakorlottan mozognak majd a világhálón.
A művészeti programjuk pedig egyedülálló. 1992-ben vezették be a drámajáték és a tánc oktatását. Létrehoztak egy tűzzománcégető műhelyt. A művészeti program teljesítésében részt vállal a szomszédos zeneiskola is. Művészeti osztályokat indítanak. Négy színjátszó közösséget tartanak számon, a Csöpi Színházat az igazgató úr vezeti. A két versenytánc csoportjukban 25–25 gyermek ismerkedik a hagyományos és a modern táncokkal. Az ország hat legjobb iskolája közé emelkedtek az itt folyó művészeti tevékenységgel. Az igazgató is megszerezte a drámaoktatói képesítést, és még két kolléga végzett ilyen szakon.
Rendszeresen fellépnek a kisvárdai városi rendezvényeken, és természetesen résztvevői a szakmai programoknak is. Igen jó kapcsolatot alakítottak ki a Mandala Dalszínházzal.
Az iskola másik fő profilja a matematika tagozat. A tanulók közül hetvenöten kifejezetten azért járnak ide, mert a Váriban a matematikát speciális szinten sajátíthatják el.
A sportra is igen nagy hangsúlyt helyeznek. Olyan tornacsarnokot építettek az iskolában, amelyben szabályos kézilabda pálya is helyet kapott. Tovább szeretnék erősíteni a testnevelést. Az igazgató szerint a tömegsportnak is bázisa kell, hogy legyen az iskola. Nem véletlen a törekvés, az elméleti matematikai tudás mellett a művészeti jártasság és a testedzés játszik fontos szerepet. Gyakoriak a sportversenyek az iskolában, és csapataik is képviselik az intézményt a különböző vetélkedőkön.
–Mi a személyiségformálást tartjuk igen lényegesnek – fogalmaz Tóth László. A hozzánk bekerülő hatéves gyermeknek még nincsenek kialakult képességei. A pedagóguson múlik, hogy felkeltse az érdeklődését a világ dolgai iránt. S ismét csak a pedagógus felelőssége, hogy észrevegye a gyermekben a kibontakoztatható tehetséget. Mi itt arra törekszünk, hogy minden irányban tájékozódjon a tanuló, soha ne mondhassa azt, hogy ő még nem tanulhatott meg valamit az iskolában. Innen kitekintés nyílik a világra, nemcsak az internet révén, hanem a táncprogramban résztvevő 220 gyermek és a drámajátékok szereplői is felléphetnek más városokban. A sport pedig mindig is magában hordozta az utazás lehetőségét.
Tóth László annyira megszerette a gyermekszínjátszást, hogy nyaranta ír egy darabot, bővítve ezzel a műsorra tűzhető produkciók repertoárját. Négy gyermeküket is abban a szellemben nevelik, hogy ismerjenek meg a lehetőségek szerint minél több dolgot, hogy utána kényelmesen tudjanak választani maguknak szakmát, hivatást, hobbit.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Hasonló
Ignéczi Zoltán
Dr. Molnár Sándor
Dr. Mezey Károly
Lakatos István
Gyüre István
Hugyina Zoltánné
Kiss-Szabó Ferenc
Toroczkai Árpádné
Szőllősi Ferenc
Dr. Láczay György
Dócs Attila
Dr. Szép Béla
Lénárt Andrásné
Nagypál Béla
Szendrei Józsefné
Vass József
Zsiros Imre
Hugyina Zoltán
Pataky László
Lázár Ferenc
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése