Tóth László

Iskolaigazgató,

Kisvárda

szszb_10-150_toth_laszlo.jpgOlyan esetet említ Tóth László, a kisvárdai Vári Emil Általános Iskola igazgatója, mint a mesében vagy az amerikai sikertörténetekben. Vass Teréz, az özvegy postásasszony lánya őstehetség a táncművészetben, akire először a debreceni Ady-gimnázium drámatagozata figyelt fel az iskolában működő Csöpi Színházban nyújtott teljesítménye alapján, majd ezt követően a filmgyár válogatott Debrecenben, és így került az „Egyszer élünk” című filmbe. A film után hívták meg a József Attila Színházba játszani.

Természetesen nem az a cél, hogy színházművészeti oktatást szervezzenek a Váriban, hanem az, hogy a művészeteket ismerő, szerető és esetleg valamely ágát művelő gyerekek hagyják el az iskola falait. A táncoktatás és a drámajáték megszervezése, a művészeti oktatás kiterjesztése volt a legfontosabb eleme Tóth László igazgatói pályázatának, amely alapján kinevezték.

Kisvárdán született 1955. március 9-én. Édesapja, néhai Tóth Sándor, a MÁV-nál dolgozott. Csakúgy a testvére, Sándor, mozdonyirányító. Édesanyja, Proghi Mária, szintén a vasúttól ment nyugdíjba. Felesége, Mucsi Eleonóra, a kisvárdai zeneiskolában szolfézst tanít. Négy gyermekük született, Anna a legkisebb, két és fél éves, Eszter 6, Máté 16 és Gergő 22 évesen latin–történelem szakos a budapesti Eötvös Lóránt Tudományegyetemen, középkori egyházi irodalommal foglalkozik. A Bessenyei-gimnáziumban ’73-ban érettségizett Tóth László. Egy évig a MÁV-nál dolgozott, majd Egerben szerzett népművelés–pedagógia szakos diplomát.

Az első diplomája után Záhonyban népművelőként dolgozott a Vasutas Művelődési Házban, majd egy év múlva ugyanott igazgató lett. Időközben történelem szakos diplomát is szerzett Debrecenben, az idén végez informatikán és tervezi a közoktatás-vezetőit is. 1985-ben nevezték ki igazgatóhelyettesnek, 1992-től pedig ő tölti be az igazgatói tisztet a Vári Emil Általános Iskolában.

A Vári Emil Általános Iskolába jelenleg 695 gyermek jár, a tantestületet 48 pedagógus alkotja. A technikai és az adminisztratív feladatokat 28-an látják el. Az intézmény a Sulinet bázisiskolájának számít. Az internetet ingyen használhatják, és mire ezek a gyerekek kikerülnek 14 évesen, gyakorlottan mozognak majd a világhálón.

A művészeti programjuk pedig egyedülálló. 1992-ben vezették be a drámajáték és a tánc oktatását. Létrehoztak egy tűzzománcégető műhelyt. A művészeti program teljesítésében részt vállal a szomszédos zeneiskola is. Művészeti osztályokat indítanak. Négy színjátszó közösséget tartanak számon, a Csöpi Színházat az igazgató úr vezeti. A két versenytánc csoportjukban 25–25 gyermek ismerkedik a hagyományos és a modern táncokkal. Az ország hat legjobb iskolája közé emelkedtek az itt folyó művészeti tevékenységgel. Az igazgató is megszerezte a drámaoktatói képesítést, és még két kolléga végzett ilyen szakon.

Rendszeresen fellépnek a kisvárdai városi rendezvényeken, és természetesen résztvevői a szakmai programoknak is. Igen jó kapcsolatot alakítottak ki a Mandala Dalszínházzal.

Az iskola másik fő profilja a matematika tagozat. A tanulók közül hetvenöten kifejezetten azért járnak ide, mert a Váriban a matematikát speciális szinten sajátíthatják el.

A sportra is igen nagy hangsúlyt helyeznek. Olyan tornacsarnokot építettek az iskolában, amelyben szabályos kézilabda pálya is helyet kapott. Tovább szeretnék erősíteni a testnevelést. Az igazgató szerint a tömegsportnak is bázisa kell, hogy legyen az iskola. Nem véletlen a törekvés, az elméleti matematikai tudás mellett a művészeti jártasság és a testedzés játszik fontos szerepet. Gyakoriak a sportversenyek az iskolában, és csapataik is képviselik az intézményt a különböző vetélkedőkön.

–Mi a személyiségformálást tartjuk igen lényegesnek – fogalmaz Tóth László. A hozzánk bekerülő hatéves gyermeknek még nincsenek kialakult képességei. A pedagóguson múlik, hogy felkeltse az érdeklődését a világ dolgai iránt. S ismét csak a pedagógus felelőssége, hogy észrevegye a gyermekben a kibontakoztatható tehetséget. Mi itt arra törekszünk, hogy minden irányban tájékozódjon a tanuló, soha ne mondhassa azt, hogy ő még nem tanulhatott meg valamit az iskolában. Innen kitekintés nyílik a világra, nemcsak az internet révén, hanem a táncprogramban résztvevő 220 gyermek és a drámajátékok szereplői is felléphetnek más városokban. A sport pedig mindig is magában hordozta az utazás lehetőségét.

Tóth László annyira megszerette a gyermekszínjátszást, hogy nyaranta ír egy darabot, bővítve ezzel a műsorra tűzhető produkciók repertoárját. Négy gyermeküket is abban a szellemben nevelik, hogy ismerjenek meg a lehetőségek szerint minél több dolgot, hogy utána kényelmesen tudjanak választani maguknak szakmát, hivatást, hobbit.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése