Göőz István

Iskolaigazgató,

Pátroha

szszn_12-156_gooz_istvan.jpgKisújszálláson, Szolnok megyében született Göőz István, a pátrohai Móricz Zsigmond Általános Iskola igazgatója, de ma már teljes mértékben szabolcsinak vallja magát. Édesanyja, Balogh Margit, háztartásbeli, édesapja, Göőz Ignác, műszerész a MÁV-nál. A gyermekkori családjában három fiú nevelkedett, István a legidősebb, az öccse, Zoltán közlekedési mérnök a szolnoki vasútállomáson, Tibor biológia–testnevelés szakos tanár Törökszentmiklóson. A felesége, Váradi Erzsébet, matematika– kémia szakos pedagógus, ebben az iskolában tanít. Lányuk, Tímea, vegyészmérnöknek készül a Budapesti Műszaki Egyetemen.

Érdekes egybeesés Göőz István életében, hogy szülővárosában is Móricz Zsigmondról nevezték el a gimnáziumot, ahol ezerkilencszázhatvannyolcban leérettségizett. Utána a nyíregyházi tanárképzőre jelentkezett, matematika–kémia szakra. Időközben rabul ejtette a számítástechnika, később elvégezte a fizika szakot. Ötvenévesen, huszonöt éves iskolairányítói tapasztalattal a háta mögött, sikerrel diplomázott a BME közoktatás-vezetői szakán.

Csoporttársát vezette oltár elé, s olyan iskolát kerestek, ahol mindketten kaphatnak állást. Nyírbéltekre esett a választásuk, ahol 1972 és ’75 között tanítottak. A felesége eredményesen vett részt matematikai kísérletekben. Göőz István teljes idejét és figyelmét a munkának szentelte. Az általános mellett tanított a dolgozók iskolájában is, óraadónak is felkérték, levelező tagozatos kémia szakos hallgatókkal konzultált a nyíregyházi tanárképzőn.

Ezerkilencszázhetvenötben a berkeszi otthon iskolavezetője lett. Kémia szakfelügyeletre kérték fel, a kisvárdai és a vásárosnaményi járás minden szép községébe eljutott. Megismerte, megszerette megyénket, megkedvelte az emberek mentalitását. Ezerkilencszáznyolcvanháromban jött felesége szülőfalujába, Pátrohára.

Ezerkilencszáznyolcvanhéttől előbb megbízással, majd kinevezés után lett a pátrohai iskola igazgatója. A háromszázhetvenkilenc tanulót oktató, nevelő intézményben a létszám csupán az utóbbi időben csökkent valamelyest. Az igazgató úr szerint a fluktuáció a megélhetéssel függ össze. A gyerekek huszonhárom százaléka cigány, de jól kezelhetők, elfogadják a beilleszkedési szabályokat. A felzárkóztatásukra kidolgozott programot „pátrohai modellnek” nevezik. Ebben a modellben praktikus ismereteket, magyart és matematikát oktatnak intenzívebben. Különböző romaprogramjaikat, a Soros Alapítvány, és a cigány kisebbségi önkormányzatok is támogatják. Az iskola tagja a „Kedves Ház” hálózatnak.

A számítástechnika iránti olthatatlan kíváncsiság és érdeklődés eredményeként a pátrohai iskola megtalálható az interneten – www.axelero. hu/patrohai címen. A kartársak is alapfokú számítástechnikai tanfolyamot végeztek, szövegszerkesztést és táblázatkezelést tanultak. A nyelvi labor is informatikai alapon működik. Angolt, németet, nyolcadikban pedig oroszt oktatnak.

A huszonhárom tantermes új iskola – 2000 decemberében adták át, száznegyvenmillió forintos beruházásból – lehetővé tette, hogy felszámolják az eddigi hat helyet, és most már csak a központi iskolában tanítsanak. Tornaterem, konyha, étterem és egy tizenötezer kötetes könyvtár szolgálja az oktatás hagyományos módozatait. A községi és iskolai könyvtárnak kétszázhetven beiratkozott tanuló a rendszeres olvasója!

A huszonnyolc tanárból álló tantestületben csak szakos pedagógusok foglalkoznak a tanulókkal. Nagy szerepük van abban, hogy számos program színesíti a nevelő-oktató munkát a pátrohai iskolában. A névadóra emlékeznek a Móricz-hét keretében, verses mesemondó és prózamondó és életrajzi csapatversenynek is a házigazdái. Ellátogatott hozzájuk Móricz Imre és Móricz Virág is. Változatos programjaikat kiegészíti az alapfokú művészeti magánoktatás és nyelviskola. A Pátrohai Gyermekekért Alapítvány, a szülők bálja, a sokféle kirándulás összekovácsolta a szülőket, a gyermekeket és az iskolát – ez igazi team munka. Nemes gesztus, hogy az Aranykatedra díjjal kitüntetett Szabó Lászlóné kartársuk díjat alapított, és férjéről, Szabó Lászlóról nevezte el. A pénz kamataiból támogatják a bajorhegytanyai gyermekek továbbtanulását.

– Én úgy gondolom, ma már nem szabad különbséget tenni aközött, hogy városon vagy falun tanul a gyerek. Kőhajításnyira esik Kisvárda, Dombrád, és Nyíregyháza sincs messze, a helyi önkormányzat állandóan fejleszti az iskolát, ezért a szülők a helyit választják. A gyerekek a kartársak által nyújtott megalapozott tudással, modern számítástechnikai és nyelvi ismeretekkel pályázhatnak a középiskolákba. Én úgy gondolom, a mi felelősségünk, hogy a hozzánk járó gyerekek a kor színvonalán tanuljanak.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése

Csend a sziklák tövében

Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető  világunk   tele  van  meglepetéssel,  olyannyira,  hogy  belefér  bármilyen  szokatlan  torz,  pszicho,  sci fi,  csak  rettentsen! Nehéz  elhatárolódni,  nehéz kimaradni,  így  azután     egyszer... Tartalom megtekintése