Még az apostolokat is felülnézetben látom, és nem csak a tér oszlopcsarnokának körívét Szinte egész Rómát bejárja tekintetem. A rácsok mint egy térkép délkör vonalai, úgy osztják szeletekre előttem a... Tartalom megtekintése
Kerékgyártó Imre
Ügyvezető igazgató,
Debrecen
Életpályám egy gazdagnak nevezhető polgári családban, 1940. március 30-án kezdődött. Apám felmenői mindkét ágon híres malomtulajdonosok voltak előbb Hajdúböszörményben, majd Debrecenben. Anyai részről neves kereskedő família sarja vagyok, nagyanyám kezdetben a testvérével, majd egyedül birtokolt egy függöny- és szőnyegáruházat Debrecen főutcáján. Gyermekkoromat sajnos alaposan megzavarta a világháború, melynek végén a család – a parancsnak engedelmeskedő katona férfiakat követve – stráfszekéren menekült Bajorországig, ahonnan 1946 nyarán tértünk haza.
Azon a szeptemberen kezdtem tanulmányaimat a Füvészkert utcai iskolában, ahol az otthonról vitt neveltetés és a keresztyéni vonások beépülésével valószínűleg elnyertem végső jellememet. Időközben a politikai szűklátókörűség családomat nincstelenné, földönfutóvá tette, engem pedig sokáig az osztályidegen bélyeggel különböztettek meg. Ez nehezítette 1954-ben a továbbtanulásomat is. Végül sikerült bejutnom a debreceni Állami Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium orosz nyelvi tagozatára.
Miután érettségit is tettem belőle társalgási szintig jutottam, akárcsak az angolból, de gyakorlat híján később nagyon sokat felejtettem. Nem így a németet, amit családi unszolásra – dédnagyapám német származású volt – magánórákon sajátítottam el, s ennek máig hasznát veszem a munkámban. Műszaki érdeklődéssel, valamint miniszteri dicsérettel letett érettségivel a tarsolyomban a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemre jelentkeztem, de a politikai megbélyegzés oda is elkísért.
Végül minden képzési lehetőségből kimaradva segédmunkás besorolással a MÁV Debreceni Járműjavító Üzemébe kerültem 1958. október 20-án. Még abban az évben megindultam felfelé a ranglétrán, hiszen gépmunkás lettem. Akkortájt vezették be a társadalmi tanulmányi ösztöndíjat, aminek segítségével 1964 tavaszán vasútgépész mérnöki diplomát szereztem, az üzem egyik legfrekventáltabb részlegének lettem a vezetője, több mint hetven ember főnöke.
Öt évvel később kötöttem házasságot Szalai Klárával, aki becsületes, neves iparos családból származik. Ez azonban neki is hátrányt jelentett az egyetemi felvételinél, így maradt számára a közgazdasági technikusi, illetve az erősáramú villamosipari technikusi és a felsőfokú energetikusi végzettség. Előbb a Kossuth Lajos Tudományegyetemen, majd a Debreceni Konzervgyárban dolgozott, ma már nyugdíjas.
Itt illik megjegyeznem, hogy egyik legfontosabb tulajdonságom a hűség. Nemcsak iskolát, munkahelyet, feleséget, sportegyesületet, lakóhelyet nem cseréltem, de ha lehet, ragaszkodom a megszokott fodrászhoz és fogorvoshoz is. A sportnak sokat köszönhetek. A DVSC-ben kosárlabdáztam, s így sikerült rátalálnom arra a cégre, ahol már 43 évet eltöltöttem. A járműjavító összeforrott a szülővárosommal, több mint fél évszázadon át a Tiszántúl legnagyobb ipari centrumának számított, és már 1902-ben létrehozta sportegyesületét, a későbbi DVSC-t, és egyéb sport-, illetve kulturális létesítményt adott dolgozóinak, valamint a város lakosságának. Amíg igényelték, mi is támogattuk a debreceni sportot, s különösen a vasutas egyesületet, de ma már csak a kézilabdás lányokra igaz ez. Szomorúan kellett látnom, hogyan lett a sportból egy foglalkozási ág, a (fél)profizmus bevezetésével.
A sporthoz hasonlóan, mindig kötődtem az oktatáshoz, a fiatalok képzéséhez is. A hetvenes évek első felében óraadó voltam a Landler-szakközépiskolában, míg a 109-es szakmunkásképzőben három évtizeden át vizsgabizottsági elnökhelyettesi, illetve elnöki tisztet töltöttem be. A vasútgépészeti szak megszűnéséig a Landler utódjában, a Brassaiban egy évtizeden keresztül vizsgáztató voltam. A Debreceni Egyetemhez tartozó egykori Ybl műszaki főiskolán még ma is vizsgabizottsági elnökhelyettesként tevékenykedem.
Természetesen a saját képzésemet sem hanyagoltam el. Elvégeztem többek között a járműjavító szakmérnöki tanfolyamot, a számítógépekkel pedig folyamat- és rendszerszervezési szinten foglalkoztam. A ranglétrán folyamatosan haladtam előre, előbb technológiai és szerkesztési, majd termelésirányítási osztályvezető-helyettes lettem. Viszonylag fiatalon, 1978-ban neveztek ki az akkor még mindig kétezer-ötszáz dolgozót foglalkoztató üzem főmérnökének. Tíz év elteltével kerültem az igazgatói székbe.
A rendszerváltás után, 1992-ben a cég átalakult, és én ügyvezető igazgató lettem. Úgy érzem az eltelt negyvenhárom év alatt sikerült több tízezer munkatársam bizalmát kiérdemelni és megtartani, vezetőként pedig a szeretetüket, megbecsülésüket kivívni.
Kerékgyártó Imre ennek is köszönhetően 1998-ban megkapta a Pro Urbe díjat, a Közlekedéstudományi Egyesületben végzett munkájáért pedig előbb a Jáky József-emlékérmet, majd a Széchenyi-emlékplakettet. Jelenleg is vezetője az egyesület üzemi szakcsoportjának és tagja a DAB Közlekedési Albizottságának is.
(Hajdú-Bihari Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Dr. Simon József
Herdon István
Dr. Sinóros-Szabó Botond
Jancsó Gyula
Márkó Zoltán és családja
Bulátkó Kornél
Szemán Mihály
Dr. Cs. Tóth János
Dr. habil. Góth László
Dr. Szabó Péter
Kollár István
Aba-Horváth István
Kérdő Zsuzsa
Katona László
Czapp József
Dr. Bölcskei Gusztáv
Petis János
Dr. Orosz János
Lukács Balázs
Földesi Gyuláné
A Szent Péter bazilika kupolájának a tetején
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése