Kerékgyártó Imre

Ügyvezető igazgató,

Debrecen

hb_01-34_kerekgyarto_imre.jpgÉletpályám egy gazdagnak nevezhető polgári családban, 1940. március 30-án kezdődött. Apám felmenői mindkét ágon híres malomtulajdonosok voltak előbb Hajdúböszörményben, majd Debrecenben. Anyai részről neves kereskedő família sarja vagyok, nagyanyám kezdetben a testvérével, majd egyedül birtokolt egy függöny- és szőnyegáruházat Debrecen főutcáján. Gyermekkoromat sajnos alaposan megzavarta a világháború, melynek végén a család – a parancsnak engedelmeskedő katona férfiakat követve – stráfszekéren menekült Bajorországig, ahonnan 1946 nyarán tértünk haza.

Azon a szeptemberen kezdtem tanulmányaimat a Füvészkert utcai iskolában, ahol az otthonról vitt neveltetés és a keresztyéni vonások beépülésével valószínűleg elnyertem végső jellememet. Időközben a politikai szűklátókörűség családomat nincstelenné, földönfutóvá tette, engem pedig sokáig az osztályidegen bélyeggel különböztettek meg. Ez nehezítette 1954-ben a továbbtanulásomat is. Végül sikerült bejutnom a debreceni Állami Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium orosz nyelvi tagozatára.

Miután érettségit is tettem belőle társalgási szintig jutottam, akárcsak az angolból, de gyakorlat híján később nagyon sokat felejtettem. Nem így a németet, amit családi unszolásra – dédnagyapám német származású volt – magánórákon sajátítottam el, s ennek máig hasznát veszem a munkámban. Műszaki érdeklődéssel, valamint miniszteri dicsérettel letett érettségivel a tarsolyomban a Miskolci Nehézipari Műszaki Egyetemre jelentkeztem, de a politikai megbélyegzés oda is elkísért.

Végül minden képzési lehetőségből kimaradva segédmunkás besorolással a MÁV Debreceni Járműjavító Üzemébe kerültem 1958. október 20-án. Még abban az évben megindultam felfelé a ranglétrán, hiszen gépmunkás lettem. Akkortájt vezették be a társadalmi tanulmányi ösztöndíjat, aminek segítségével 1964 tavaszán vasútgépész mérnöki diplomát szereztem, az üzem egyik legfrekventáltabb részlegének lettem a vezetője, több mint hetven ember főnöke.

Öt évvel később kötöttem házasságot Szalai Klárával, aki becsületes, neves iparos családból származik. Ez azonban neki is hátrányt jelentett az egyetemi felvételinél, így maradt számára a közgazdasági technikusi, illetve az erősáramú villamosipari technikusi és a felsőfokú energetikusi végzettség. Előbb a Kossuth Lajos Tudományegyetemen, majd a Debreceni Konzervgyárban dolgozott, ma már nyugdíjas.

Itt illik megjegyeznem, hogy egyik legfontosabb tulajdonságom a hűség. Nemcsak iskolát, munkahelyet, feleséget, sportegyesületet, lakóhelyet nem cseréltem, de ha lehet, ragaszkodom a megszokott fodrászhoz és fogorvoshoz is. A sportnak sokat köszönhetek. A DVSC-ben kosárlabdáztam, s így sikerült rátalálnom arra a cégre, ahol már 43 évet eltöltöttem. A járműjavító összeforrott a szülővárosommal, több mint fél évszázadon át a Tiszántúl legnagyobb ipari centrumának számított, és már 1902-ben létrehozta sportegyesületét, a későbbi DVSC-t, és egyéb sport-, illetve kulturális létesítményt adott dolgozóinak, valamint a város lakosságának. Amíg igényelték, mi is támogattuk a debreceni sportot, s különösen a vasutas egyesületet, de ma már csak a kézilabdás lányokra igaz ez. Szomorúan kellett látnom, hogyan lett a sportból egy foglalkozási ág, a (fél)profizmus bevezetésével.

A sporthoz hasonlóan, mindig kötődtem az oktatáshoz, a fiatalok képzéséhez is. A hetvenes évek első felében óraadó voltam a Landler-szakközépiskolában, míg a 109-es szakmunkásképzőben három évtizeden át vizsgabizottsági elnökhelyettesi, illetve elnöki tisztet töltöttem be. A vasútgépészeti szak megszűnéséig a Landler utódjában, a Brassaiban egy évtizeden keresztül vizsgáztató voltam. A Debreceni Egyetemhez tartozó egykori Ybl műszaki főiskolán még ma is vizsgabizottsági elnökhelyettesként tevékenykedem.

Természetesen a saját képzésemet sem hanyagoltam el. Elvégeztem többek között a járműjavító szakmérnöki tanfolyamot, a számítógépekkel pedig folyamat- és rendszerszervezési szinten foglalkoztam. A ranglétrán folyamatosan haladtam előre, előbb technológiai és szerkesztési, majd termelésirányítási osztályvezető-helyettes lettem. Viszonylag fiatalon, 1978-ban neveztek ki az akkor még mindig kétezer-ötszáz dolgozót foglalkoztató üzem főmérnökének. Tíz év elteltével kerültem az igazgatói székbe.

A rendszerváltás után, 1992-ben a cég átalakult, és én ügyvezető igazgató lettem. Úgy érzem az eltelt negyvenhárom év alatt sikerült több tízezer munkatársam bizalmát kiérdemelni és megtartani, vezetőként pedig a szeretetüket, megbecsülésüket kivívni.

Kerékgyártó Imre ennek is köszönhetően 1998-ban megkapta a Pro Urbe díjat, a Közlekedéstudományi Egyesületben végzett munkájáért pedig előbb a Jáky József-emlékérmet, majd a Széchenyi-emlékplakettet. Jelenleg is vezetője az egyesület üzemi szakcsoportjának és tagja a DAB Közlekedési Albizottságának is.

 (Hajdú-Bihari Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése