Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Szombathy Gézáné
Iskolaigazgató,
Mátészalka
A szoba falait gyermekrajzok, az asztalt száraz virágokból készített, gyönyörű kompozíció díszíti. Alig bírom levenni a szemem a virágkosárról, a látvány művészi alkotásokhoz hasonló élményt nyújt. Nem leplezett csodálatom láttán a velem szemben ülő, elegáns hölgy kérdés nélkül tájékoztat az asztali dísz eredetéről.
– A virágkötészeti foglalkozáson részt vevő diákok készítették, tőlük kaptam ajándékba.
A nem mindennapi szakkör része a komplex tehetséggondozó programnak, amelyet éppen tíz éve indított a mátészalkai Móricz Zsigmond Általános Iskola. A városban és a település környezetében meglehetősen népszerű alapfokú oktatási intézmény igazgatója, Szombathy Gézáné, beavat a program részleteibe.
– A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem pedagógiai-pszichológiai intézetének segítségével, ezerkilencszázkilencvenegyben indítottuk be a komplex tehetségfejlesztő programot a felső tagozatban, amelynek legfőbb célja a tanulók egyéni képességeinek, adottságainak felderítése, intellektuális képességeik minél magasabb szintre juttatása, illetve a tehetség kibontakoztatásához szükséges személyiségfejlesztés. A program a diákok személyiségének feltérképezésével indul, amelyet speciális módszerekkel vizsgálunk. Így a mindennapi pedagógiai tapasztalatok mellett mélyebb információt szerzünk a gyermekekről. A tanulók kiválasztása negyedik osztályban történik, pedagógiai, pszichológiai vizsgálatok, tantárgyi tesztek alapján, figyelembe véve a szaktanárok és az osztályfőnök véleményét is. A programban részt vevő húsz-huszonöt fős osztályok tanulóinak személyiségfejlesztése a délutáni komplex tantárgyi blokkokon történik, ahol matematikai, anyanyelvi, idegen nyelvi, informatikai, mozgáskultúrát fejlesztő és művészeti foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján bizton állítható, a programban részt vevő fiatalok látóköre kiszélesedik, ismerik saját képességeiket, tisztában vannak lehetőségeikkel. Mindez nagyban segíti és megkönnyíti a legmegfelelőbb középiskola kiválasztását a továbbtanulásnál, kamatozik később a pályaválasztásnál, de nem haszontalan a munkahelyen való helytállás során sem. Az intézmény a Kossuth Lajos Tudományegyetemen beindított tehetségfejlesztési szakértő képzéshez kapcsolódóan gyakorlóiskola lett. A Magyar és Kelet-magyarországi Tehetséggondozó Társaság, valamint az ECHA (Európai Tehetségtanács) tagjaként számos hazai és külföldi konferencián is részt vesznek az iskola képviselői, ahol tehetségkutatókkal és szakemberekkel kicserélik tapasztalataikat, közös célokat, perspektívákat vázolnak fel.
A program mátészalkai beindítóját, az életét e nemes feladatnak, a gyermekek oktatásának áldozó iskolaigazgatót ismerhetik meg a következő sorok segítségével. Szombathy Gézáné Gufárt Évaként látta meg a napvilágot 1953. augusztus 31-én a magyar–román határ menti sváb településen, Vállajon. A szülőfaluban végzett általános iskola befejezése után a mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban folytatta tanulmányait. Gyermekkorában gyakran játszott tanítóst társaival, már akkor a pedagógusi pályáról álmodott. Az álom 1974-ben teljesedett be, amikor kézbe vehette a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanító szakán szerzett diplomáját.
Pályakezdőként szülőfalujában helyezkedett el, ahol a tanítás mellett a helyi könyvtár vezetésével is megbízták. Már akkor aktívan bekapcsolódott a közéleti feladatokba, munkája elismeréseként négy féle kitüntetésben részesült. 1983-ban a mátészalkai 4. számú általános iskolában kapott állást, majd 1987-ben, az akkor létesített 6. számú, ma Móricz Zsigmond Általános Iskolában folytatta a tanítást. Szerepet vállalt az iskola arculatának kialakításában, a gyermekközpontú programok, rendezvények meghonosításában.
Szakmai munkája során az igényesség mellett az innováció kap hangsúlyos szerepet. Munkája elismeréseként 1989-ben megkapta a „Kiváló Munkáért” kitüntetést, ’92-ben pedig főtanácsosi címet adományozott neki Mátészalka polgármestere.
Az intézmény irányítását 1991-ben bízta Szombathy Gézánéra a mátészalkai képviselő-testület. A minőségi munka feltétele a folyamatos önképzés, vallja az igazgatónő, aki 2002-ben szerezi meg negyedik diplomáját. 1980-ban egyéves vezetőképző tanfolyamot végzett, 1993-ban részt vett a KLTE Tehetségfejlesztés pszichológiai alapjai című intenzív kurzuson, 1996-ban közoktatás-vezetői diplomát szerzett, majd a KLTE posztgraduális képzése keretében végezte el a tehetségfejlesztő szakértő szakot, idén pedig tehetségfejlesztési szakvizsgát tesz a Debreceni Egyetemen. Alapító tagja az ECHA Diplomások Műhelyének, szakdolgozata a szervezet kiadványában megjelent.
Felelősségteljes munkájához a nyugodt, harmonikus családi hátteret férje, Szombathy Géza, biztosítja számára, aki a Sandra Form Bútoripari Kft. mintabolt vezetője.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Hiszi, hogy jó utat választ...
Péter László és neje, Dr. J...
Galambos Béláné
Tisza Sándor Rajmund
Dr. Zsonda László
Veres Péter
Berecz János
Nánásiné Szabolcsi Mónika
Dr. Pásztor Erzsébet
Dr. Sztányi István
Vargáné Markos Ágnes
Nagy Péter
Balogh Istvánné
M. Szlávik Tünde
Elek István
Kovács Szilárd
Kiss János
Kocsik László Csaba
Filep Sándor
Szántó Zsolt
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése