Szombathy Gézáné

Iskolaigazgató,

Mátészalka

szszn_12-100_szombathy_gezane.jpgA szoba falait gyermekrajzok, az asztalt száraz virágokból készített, gyönyörű kompozíció díszíti. Alig bírom levenni a szemem a virágkosárról, a látvány művészi alkotásokhoz hasonló élményt nyújt. Nem leplezett csodálatom láttán a velem szemben ülő, elegáns hölgy kérdés nélkül tájékoztat az asztali dísz eredetéről.

– A virágkötészeti foglalkozáson részt vevő diákok készítették, tőlük kaptam ajándékba.

A nem mindennapi szakkör része a komplex tehetséggondozó programnak, amelyet éppen tíz éve indított a mátészalkai Móricz Zsigmond Általános Iskola. A városban és a település környezetében meglehetősen népszerű alapfokú oktatási intézmény igazgatója, Szombathy Gézáné, beavat a program részleteibe.

– A debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem pedagógiai-pszichológiai intézetének segítségével, ezerkilencszázkilencvenegyben indítottuk be a komplex tehetségfejlesztő programot a felső tagozatban, amelynek legfőbb célja a tanulók egyéni képességeinek, adottságainak felderítése, intellektuális képességeik minél magasabb szintre juttatása, illetve a tehetség kibontakoztatásához szükséges személyiségfejlesztés. A program a diákok személyiségének feltérképezésével indul, amelyet speciális módszerekkel vizsgálunk. Így a mindennapi pedagógiai tapasztalatok mellett mélyebb információt szerzünk a gyermekekről. A tanulók kiválasztása negyedik osztályban történik, pedagógiai, pszichológiai vizsgálatok, tantárgyi tesztek alapján, figyelembe véve a szaktanárok és az osztályfőnök véleményét is. A programban részt vevő húsz-huszonöt fős osztályok tanulóinak személyiségfejlesztése a délutáni komplex tantárgyi blokkokon történik, ahol matematikai, anyanyelvi, idegen nyelvi, informatikai, mozgáskultúrát fejlesztő és művészeti foglalkozásokon vesznek részt a gyerekek. Az elmúlt évek tapasztalatai alapján bizton állítható, a programban részt vevő fiatalok látóköre kiszélesedik, ismerik saját képességeiket, tisztában vannak lehetőségeikkel. Mindez nagyban segíti és megkönnyíti a legmegfelelőbb középiskola kiválasztását a továbbtanulásnál, kamatozik később a pályaválasztásnál, de nem haszontalan a munkahelyen való helytállás során sem. Az intézmény a Kossuth Lajos Tudományegyetemen beindított tehetségfejlesztési szakértő képzéshez kapcsolódóan gyakorlóiskola lett. A Magyar és Kelet-magyarországi Tehetséggondozó Társaság, valamint az ECHA (Európai Tehetségtanács) tagjaként számos hazai és külföldi konferencián is részt vesznek az iskola képviselői, ahol tehetségkutatókkal és szakemberekkel kicserélik tapasztalataikat, közös célokat, perspektívákat vázolnak fel.

A program mátészalkai beindítóját, az életét e nemes feladatnak, a gyermekek oktatásának áldozó iskolaigazgatót ismerhetik meg a következő sorok segítségével. Szombathy Gézáné Gufárt Évaként látta meg a napvilágot 1953. augusztus 31-én a magyar–román határ menti sváb településen, Vállajon. A szülőfaluban végzett általános iskola befejezése után a mátészalkai Esze Tamás Gimnáziumban folytatta tanulmányait. Gyermekkorában gyakran játszott tanítóst társaival, már akkor a pedagógusi pályáról álmodott. Az álom 1974-ben teljesedett be, amikor kézbe vehette a nyíregyházi Bessenyei György Tanárképző Főiskola tanító szakán szerzett diplomáját.

Pályakezdőként szülőfalujában helyezkedett el, ahol a tanítás mellett a helyi könyvtár vezetésével is megbízták. Már akkor aktívan bekapcsolódott a közéleti feladatokba, munkája elismeréseként négy féle kitüntetésben részesült. 1983-ban a mátészalkai 4. számú általános iskolában kapott állást, majd 1987-ben, az akkor létesített 6. számú, ma Móricz Zsigmond Általános Iskolában folytatta a tanítást. Szerepet vállalt az iskola arculatának kialakításában, a gyermekközpontú programok, rendezvények meghonosításában.

Szakmai munkája során az igényesség mellett az innováció kap hangsúlyos szerepet. Munkája elismeréseként 1989-ben megkapta a „Kiváló Munkáért” kitüntetést, ’92-ben pedig főtanácsosi címet adományozott neki Mátészalka polgármestere.

Az intézmény irányítását 1991-ben bízta Szombathy Gézánéra a mátészalkai képviselő-testület. A minőségi munka feltétele a folyamatos önképzés, vallja az igazgatónő, aki 2002-ben szerezi meg negyedik diplomáját. 1980-ban egyéves vezetőképző tanfolyamot végzett, 1993-ban részt vett a KLTE Tehetségfejlesztés pszichológiai alapjai című intenzív kurzuson, 1996-ban közoktatás-vezetői diplomát szerzett, majd a KLTE posztgraduális képzése keretében végezte el a tehetségfejlesztő szakértő szakot, idén pedig tehetségfejlesztési szakvizsgát tesz a Debreceni Egyetemen. Alapító tagja az ECHA Diplomások Műhelyének, szakdolgozata a szervezet kiadványában megjelent.

Felelősségteljes munkájához a nyugodt, harmonikus családi hátteret férje, Szombathy Géza, biztosítja számára, aki a Sandra Form Bútoripari Kft. mintabolt vezetője.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 12. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése