Szécsy István

Igazgató,

Miskolc

baz_01_58_szecsy_istvan.jpgA miskolci Renault SY-TA Kft. igazgatója, a cég társtulajdonosa ösztöndíjat alapított egykori iskolája, a Kilián, mai nevén a Diósgyőri Gimnázium matematikában és fizikában jeleskedő diákjai számára. Kérdésemre, hogyan jutott erre a gondolatra, a következőképpen válaszolt:

– Régi igazság, hogy bármely társadalom leghatékonyabb, bár nem a leggyorsabban megtérülő beruházása az az összeg, melyet az oktatásba fektet. A társadalmi célok megvalósításának egyik módja a magánkezdeményezés. Mindezeket összevetve a saját lehetőségeimmel döntöttem így.

– Kiket támogat, egyáltalán milyen alapokon történik a kiválasztás?

– Az ösztöndíjat az 1999/2000-es tanévben egy-egy tizenkettedik osztályos diák kapja: matematikából Márkus Szilárd, fizikából Szabó Orsolya. A támogatott diákokra a Diósgyőri Gimnázium illetékesei tettek javaslatot. Az pedig számomra magától értetődő volt, hogy ezt a gimnáziumot választottam, hiszen valamikor én is ennek a padjait koptattam. Ez az intézmény nemcsak arra vállalkozott, hogy a tananyagot oktassa, hanem erőteljes jellemalakító, emberformáló munkát is végzett. Hálával, köszönettel említem meg – a teljesség igénye nélkül – olyan kiváló tanáraim nevét, akik ebben is kimagaslót alkottak, mint dr. Peja Győző, Palumby Gyula, dr. Gaszner Lászlóné, Tóth Kálmán, Demeter Gyula, Bánk László és Kamarás István.

– Mit vár a Szécsy István Ösztöndíj alapításától?

– Azt remélem, hogy az ösztöndíj a kedvezményezetteket még jobb munkára készteti, ösztönzi, és azt is, hogy mielőbb követőkre találok.

– Bányamérnökként hogyan vált egy híres autó-márkakereskedés vezetőjévé, társtulajdonosává?

– Kezdjük az elején, 1943-ban születtem Diósgyőrben, ami akkor még önállóságot élvezett, később vált csak Miskolc részévé. Nagyapám 1936-ban épített házában láttam meg a napvilágot, ott élek a mai napig. A már említett Kilián Gimnáziumban érettségiztem 1962-ben és még abban az évben felvettek a Miskolci Műszaki Egyetem bányamérnöki karára, ahol annak rendje-módja szerint 1967-ben végeztem.

Innen egyenes út vezetett Szécsy István számára a Borsodi Szénbányákhoz, ahol bányamérnökként dolgozott különböző munkahelyeken, Alberttelepen, Rudolftelepen, Szuhakállón, majd Lyukóbányán. Aztán a vállalat központjában műszaki feladatokkal bízták meg, illetve norma ügyekkel. A fiatal mérnök életében gyökeres változást hozott, hogy 1980-ban az NSZK-ba küldték, akkor egy 30, majd egy 80 fős bányász csapattal. A Ruhrkohle cégnél földalatti vágathajtási, vágatfenntartási munkákat végeztek.

– Miután az ottani bányászat sokkal fejlettebb volt a borsodinál, rengeteg hasznos ismeretre tettem szert, hozzá mint kint dolgozó vezetőnek meg kellett ismernem a német gazdaság működését. Nyugodtan mondhatom, hogy ezzel a rendszerváltáskor itthon jelentős előnybe kerültem.

– Amikor a német munkaerő piacon megjelent a munkanélküli bányász is, 1983-ban a csapat hazatért.

– Akkor már alkalom adódott a nyugati munkavállalásra is, így hét és fél évig dolgoztam egy német cég vezető munkatársaként. Eközben 8-9 ország piacát, néhány fontos piaci szereplőjét sikerült megismerni. 1990-ben kerültem haza és akkor azt gondoltam magamról, hogy mindenhez jól értek, amire itt a rendszerváltás idején szükség lehet, hogy a korrekt, becsületes üzleti magatartás, amit kint megismertem, előnyömre válik. A SY-TA Kft. megalakításakor 1990-ben export-importtal, csapágy nagykereskedéssel foglalkoztam, illetve egy utazási irodát működtettünk. Egy év múlva a Renault kereskedőket keresett és feltételként kikötötte a vállalati profil tisztaságát. Így maradt nekem bányamérnökként a Renault értékesítés.

Kezdetben a családi ház pincéje volt az iroda, onnan, a föld alól nőtte ki magát a SY-TA Kft.

– Vásároltunk egy ingatlant, majd 1995-ben átadtuk a jelenlegi telepet, amelyik még a mai napig is adóssággal terhelt. Eközben az autókereskedelem egyre több nehézséggel kénytelen szembe nézni, folyamatosan élesedik a konkurencia harc. Minden kötelezettségünket igyekszünk teljesíteni, és így a tervek és az eredmények összevetéséből adódóan nagy vagyonok nem igen képződhetnek. Minden évben megrendezzünk az autókarnevált, melynek ötlete a nevemhez kötődik, és jó érzéssel nyugtázhatom, évről évre – immár harmadik alkalommal – igazi siker rendezvénynek számít.

Azt is sokan tudják, és nemcsak baráti körben, hogy szereti a humort, ezért megrendezte a viccmesélő versenyt eddig két alkalommal. Több intézményt részesít a kft. támogatásban rászorultsági alapon, óvodákat, egészségügyi intézeteket. Innen már csak egy lépés volt a Diósgyőri Gimnázium számára létesített ösztöndíj ötlete.

 (Borsod-Abaúj-Zempléni Almanach 1. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése