Somlai Sándor

Belkereskedelmi igazgató,

Nyíregyháza

szszb_19-92_somlai_sandor.jpgSomlai Sándor saját bevallása szerint is a kereskedelemre született. Adottságait a gumiabroncs-kereskedelem hazai zászlóshajójánál, a Marso Kft.-nél kamatoztatja mint belkereskedelmi igazgató, noha gyermekkorában igazából a természetközeli pályák vonzották. Másképp alakult, de egyáltalán nem bánja.

Ezerkilencszázötvenhatban született Rakamazon. Szülei még a hadifogságban ismerkedtek meg. Erdélyi sváb származású édesapja szabó kisiparos volt, s édesanyja, aki ma is Rakamazon él, segítette őt a szakmájában. Nővére tanárként dolgozik Nagycserkeszen. Az általános iskolát kitűnő eredménnyel végezte, s a kémia, valamint a reáltárgyak szeretete, és az érettségi melletti szakmaszerzés miatt a kazincbarcikai vegyipari technikumba került.

Ugyan a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemre nem vették fel vegyésznek, de a középiskolában olyan jó képzést kapott, hogy első munkahelyén, a nyíregyházi tanárképző főiskola laborjában szinte gyakorlatot vezetett a hallgatóknak. Egyéves szerződése lejártával a tokaji vízügynél helyezkedett el, ahol szakfiguráns volt fél évig. Egy, elmondása szerint, ellezserkedett s ezért sikertelen olajmérnöki felvételi után szakmájába, a nyíregyházi Taurushoz került. Itt fizikai munkásként kezdte, a csuklós buszok harmonika részét rakta össze. Egy év után már függetlenített csoportvezető lett, majd a második gyermeke születése miatt csupán nyolc hónapos katonaságot követően, főművezető.

Első érettségi találkozója adta újra az inspirációt a tanuláshoz. Egy év múlva beiratkozott a miskolci műszaki egyetem gépészmérnöki karára, ahol először négy év alatt üzemmérnöki, majd újabb két év elteltével okleveles gépészmérnöki diplomát szerzett vegyipari gépész szakon. A Taurusban ennek megfelelően 1984-től a konstrukciós osztályon dolgozott, ahol mezőgazdasági abroncsok fejlesztésével foglalkozott. Mint emlékszik, szép korszak volt, jó társasággal és túl azon, hogy hagyták őket alkotni, a műszaki értelmiséget anyagilag is megbecsülték.

Ezerkilencszáznyolcvankilenc tájékán, a nagy változások időszakában ő is kipróbált sok mindent. Projektek, teamek résztvevője volt, külön munkákat vállalt mellékes jövedelemért, sorra indultak akkoriban a gmk-k, kft.-k. Ő is kapcsolatban állt a Szovjetunió gyártóival, s javasolták a vezetésnek, hogy építsenek kereskedelmi kapcsolatot velük a változások ellenére. Mivel a Taurus erre nem volt hajlandó, tulajdonképpen ezen az alapon jött létre a Marso Kft. ezerkilencszázkilencvenben. Egy kinti kutatóintézettel közös ipari-tudományos vállalatot hoztak létre, s ők átalakították a termékválaszték arculatát, feliratozták a kintről érkezett gumikat. 5000 darab abroncsra 60 napos fizetési haladékot kaptak, valójában ez az áruhitel alapozta meg a céget.

A Taurus kivonult az importból, így vákuum keletkezett a piacon, s mivel a korabeli járműpark nagy része szovjet volt, piackutatás nélkül hozhatták be tömegesen a mezőgazdasági, személy- és teherabroncsokat. Mindezt segítette, hogy fejlesztő konstruktőrként szoros kapcsolatban állt a felhasználókkal, így ismerte az igényeket, rálátott a kereskedelemre.

Ma kilenc jelentős márka termékeit forgalmazzák Nyugat-Európa mellett belföldön is. Utóbbiért, a marketingtevékenység mellett, ő a felelős a cégnél. A Marso Kft. ma az árbevétel s az eladott gumiabroncsok darabszáma alapján a legnagyobb gumiabroncs-kereskedelemmel foglalkozó vállalkozás Magyarországon, a multikat és a gyártókat nem számítva. Ezzel együtt folyamatos küzdelmet folytatnak a pozíció megtartásáért. A piac, valamint az EU-csatlakozás kihívásaira technikai, vállalatirányítási, humán erőforrás és egyéb típusú fejlesztésekkel, valamint szervizek, telephelyek nyitásával válaszolnak.

Somlai Sándor élete javarészét a Marso Kft.-nél tölti, de persze nemcsak a céggel kötött „házasságot”. 1976-ban fogadott örök hűséget feleségének, Margitnak, aki korábban a SZÜV-nél dolgozott. Két gyermekük közül az idősebb, huszonnyolc éves Gábor, részben követi édesapja nyomdokait, hiszen a miskolci műszaki egyetemen végzett, s jelenleg ő is a vállalatnál dolgozik mint informatikus. A huszonnégy éves Krisztina pedig a Budapesti Műszaki Egyetemre szavazott, s a terméktervező, ipari designer pálya vonzza.

A jelentős céges elfoglaltság mellett bőven szakít időt a családdal való együttlétre is. A természettel való kapcsolata hiányát a közös kirándulásokon pótolja. A kerékpározás, kenuzás és túrázás után egy új szenvedélyük is van: a hegymászás, persze nem alpinista, hanem bakancsos turista értelemben.

Feleségével eljutottak már a Himalájába, a Magas-Tátrába, s a Fogarasi Havasokba is. A szép tájak mellett a próbatétel és a friss levegő vonzza őket. Ha pedig erre nem adódik lehetőség, a mozgást sóstói kocogással és fallabdázással pótolja az elfoglalt és felelősségteljes munkát végző belkereskedelmi igazgató.

(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 19. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése