Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Pataki József
Osztályvezető,
Nyíregyháza
Pataki József, a Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Önkormányzat művelődési osztályának vezetője, szerencsés embernek vallja magát, hisz vezetőként élhette meg és tevékeny részese ma is hazánk gazdasági, politikai változásaiból következő oktatási és közművelődési átalakulásnak. Kevesen mondhatják el magukról, hogy a közigazgatásban megélt 33 esztendő túlnyomó részében első számú vezetőként irányíthatta a rábízott munkatársakat és intézményeket. Megélte a kemény és a puha diktatúra éveit, átélte a liberalizmus térnyerését és a rendszerváltozás nagy horderejű változásait.
Vasmegyeren született 1944-ben, édesanyja, Botrágyi Julianna, a kereskedelemben dolgozott, édesapja, Pataki István, a gabonatrösztnél vállalt munkát. Hat testvér egyikeként nevelkedett a családban. Felesége, lánynevén Bogdán Mária, biológia–mezőgazdasági gyakorlatok szakos tanár, a gyermekvédelmi intézetben eltöltött másfél évtized után nemrég vonult nyugdíjba. Két gyermekük született, Anita és Noémi. Lakatosné dr. Pataki Anita jogász, a férje, dr. Lakatos László agrometeorológus. Lívia lányuk 11, Lóránd fiuk 9 éves. Noémi vegyész lett, a férje Papp Miklós, lányuk, Laura Katinka 2 éves.
Pataki József a nyíregyházi Kossuth Lajos Gimnáziumban érettségizett ’62-ben, majd a Nyíregyházi Tanítóképző Főiskolán szerzett szaktanítói oklevelet. Pedagógusi pályafutását Tákoson kezdte. Munka közben fejezte be tanulmányait, és biológia–mezőgazdasági gyakorlatok szakon szerzett diplomát.
1968 októberében nevezték ki a vásárosnaményi járási tanács művelődési gazdasági felügyelőjévé, majd 1970-ben a járás művelődési osztályvezetőjévé. Ebben a beosztásban szervezte és irányította a járás oktatási és kulturális életét. 28 község, 650 pedagógus és 5–6 ezer általános iskolás tartozott hozzá. A 70-es évek elején – egyik tevékeny közreműködőként – vált szervezetté a közművelődés. Erre az időszakra esik a Röpülj páva népdalkörök és versenyek elindulása, a citerazenekarok megalakulása. Ekkor hozták létre Vásárosnaményban a Liszt Ferenc-kórust és a Beregi Múzeumot. Pezsgő kulturális élet jellemezte a várost és a járást.
A kimagasló eredmények láttán Pataki Józsefet 1973-ban kinevezték a Szabolcs-Szatmár Megyei Művelődési Osztályra osztályvezető-helyettesnek. Fő feladatként az oktatásirányítást kapta. A járási művelődési osztályok fokozatos megszűnésével ez a tevékenység az egész megyére kiterjedt. Akkoriban 365 általános iskola 86 ezer tanulója, 42 középiskola 24 ezer diákja, a fogyatékos gyermekek, valamint a 12 gyermekvédelmi intézetben nevelkedő 3 ezer gyermek életét határozta meg közvetve az osztályvezető-helyettes tevékenysége.
Képezte magát tovább, és a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetem pedagógia szakán szerzett diplomát. Az akkoriban rendkívül rangos Társadalomtudományi Akadémián Moszkvában is átvehette oklevelét. Ekkor, 1985 őszén nevezték ki a megyei művelődési osztály vezetőjének, ezt a tisztséget tölti be ma is. Kollégái közül Pataki József látja el leghosszabb ideje az osztályvezetői posztot.
A tanügyi és a művelődésigazgatásban elöltött eddigi több mint 30 év alatt részese volt az iskolarendszer többszöri átszervezésének. Az igazgatók vezetői feladatai bővültek, ezért újfajta felkészítési rendszert kellett kidolgozni, a szakfelügyeleti rendszer helyett a szaktanácsadói hálózatot alakítottak ki. Ugyancsak átalakításra került a közművelődés. Új irányzat jellemzi a pedagógiai szakmai szolgáltatás mindennapjait.
A korábbi központosított irányítást mára felváltotta az oktatásban a koordináció, partneri viszonyban állnak a nemrégiben még alá-fölérendeltségi struktúrában dolgozó szereplők. Az oktatásban végbemenő reformfolyamatban a pedagógus minden eddiginél önállóbb lett, viszont gyakorta szenved információhiányban. Nemcsak a beosztott tanárt, hanem az iskola igazgatóját is hátrányosan érinti ez a tény. Pataki József felvetette egy iskolákat támogató rendszer létrehozását, és Pusztai József, Takács Mihály kollégáival együtt kidolgozták az azóta igen sikeresen működő bázisintézmények hálózatát.
Ezt a megyei közoktatási közalapítvány is támogatja.
Az utóbbi évek felismerése, hogy a magatartási és tanulási zavarokkal küzdő gyermekekkel teljesen másképp kell bánni. Sikeresebbé tette ezeknek a gyerekeknek az általános iskola elvégzését és társadalmi beilleszkedését.
Pataki József részese a közművelődés teljes átalakításának. Mint mondja, a civil szféra még nem elég tőkeerős, ezért a klasszikus intézményrendszert is pénzelni kell. Az amatőr művészeti mozgalom, a kis közösségek ma is éltető elemei a községek közéletének.
Szabadidejében történelmi regényeket olvas, tanít a BME közoktatás-vezetői szakán.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 13. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2002.)
Hasonló
Péter László és neje, Dr. J...
Dr. Sztányi István
Lakatos Dénes
Dr. Szikora Lászlóné
Dr. Balogh Zoltán
Poroszka Norbert
Dr. Szerdahelyi Zita
Dr. Szerdahelyi Szabolcs
Seszták Oszkár
Dr. Szabó Sarolta PhD
Hargitai István
Dr. Tisza László
Dajka István
Giliga Ferencné
Gyetván Magdolna
Csizmadia Valéria
Fodor László
Fábián Gonzáles
Bodnár Zoltán
Hargitai István
Az út
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése
Csend a sziklák tövében
Biszák László alkotása 35x60cm. Lüktető világunk tele van meglepetéssel, olyannyira, hogy belefér bármilyen szokatlan torz, pszicho, sci fi, csak rettentsen! Nehéz elhatárolódni, nehéz kimaradni, így azután egyszer... Tartalom megtekintése
Rekviem-féle egy pót-nagyapához, és az ő Erdélye egy évszázadához
Tata nyáron mindig a garázs tetején ült. Ült és nézett le az utcára, élvezte a nyarat, az árnyékos szőlőlugasban, ami teljesen befutotta a garázs lapos tetejét, árnyas kuckót formálva. Ha... Tartalom megtekintése