Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Molnár János
Iskolaigazgató,
Geszteréd
Aki szép és nehéz pályát választott, az pedagógus lett – mondja Molnár János, a Geszterédi Általános Iskola igazgatója. Hogy ez így van-e, vagy nem, nehéz lenne eldönteni. Az viszont tény, hogy nemcsak a korábbi évtizedekben érdemelte ki – joggal – a lámpás szerepet a tanító, hanem az újabb kor divatja szerint a civil szervezetekben, az önkormányzat bizottságaiban szintén sokféle feladat hárul rájuk.
Így tartotta ezt rendjén Molnár János, aki a geszterédi gazdálkodó Molnár János családjában második gyermekként született 1946. november 9-én. Édesanyja, lánykori nevén Halavács Julianna, aki a családi tűzhely ápolását, és a gyermekek felnevelését tartotta – divatos szóval élve – az önmegvalósítása eszközének. Az édesapa, Molnár János, gazdálkodóként teremtette elő a hattagú család mindennapi kenyerét. Négy fiú született, a legidősebb András, gépkocsivezető. János a második, Ferenc öccse belső ellenőrként ment nyugdíjba, László az egyik biztosítótársaság üzletkötője. Molnár János felesége, Dudás Magdolna, aki a közeli Hajdúsági Iparművekben dolgozott. Két fiú született a házasságukból. János mezőgazdasági gépész üzemmérnök, Tibor az apa nyomdokait követve, pedagógus lesz.
A patinás nagykállói Budai Nagy Antal Szakközépiskolában érettségizett ezerkilencszázhatvanötben. Akkoriban a fiatalemberek még két évet szolgáltak sorkatonaként. Leszerelés után felvételizett a Bessenyei György Tanárképző Főiskola orosz–testnevelés szakára. Diplomáját ezerkilencszázhetvenháromban vette át. Természetesnek tűnt számára, hogy a szűkebb szülőföldre jön haza tanítani. Két évig a Balkányhoz tartozó Béketelepen állt a katedrán, majd ezután, éppen harmincegy évvel ezelőtt lépte át a geszterédi iskola kapuját. Előbb beosztott pedagógusként dolgozott. Öt éven át vezette az úttörőcsapatot is. Rövid ideig igazgatóhelyettesként, ötödik éve pedig kinevezett igazgatóként látja el a feladatait.
Az a tapasztalata, hogy a vidéki iskolások sportból általában jobbak, mint a városi társaik. Az indulásnál mindenképpen ezt lehet észrevenni. Geszterédet például a Nemzeti Atlétikai Program bázisiskolájának nevezték ki. Évente bejutnak a legjobbak több sportág megyei döntőjébe, sőt három alkalommal az országos versenyre is eljutottak. Még ma is emlegetik azt a diákjukat, a Zakariás fiút, akinek a nyíregyházi stadion atlétikai pályája kicsinek bizonyult a kislabdadobásnál: a száznégy méteres eredménnyel kirepült a labda a stadionból… Évente a megyei döntőben szerepelnek mind a lányok, mind a fiúk kézilabdában. Az igazgató úr, mint testnevelő állítja, a legjobb edzői program is hatástalan lenne, ha a gyerekek nem akarnák maximálisan a sikert, és nem tennének meg mindent az eredményért. Náluk természetes mindennap a testnevelés, ebből három a hivatalos óra, a közbülső napokon pedig lehetőséget találnak a testedzésre.
Az eredmények mögé pillantva egyértelmű, hogy a nevelőtestület törekvése, az egészséges életmódra nevelés itt már mérhető. Molnár János meggyőződése, hogy kiemelkedő eredményt csak kiváló fizikai és lelki kondíció mellett lehet elérni.
Az iskola szakmai és pedagógiai programjának hangsúlyos eleme az alapkészségek fejlesztése mellett az angol nyelv és a számítástechnika oktatása. Mindig, minden erejével azon volt és van, hogy iskolájuk minél szebb, otthonosabb legyen, és benne tanulók, nevelők örömmel és eredményesen dolgozzanak. Az utóbbi öt évben eddig soha nem látott mértékű fejlesztés következett be. Taneszközeiket újakkal bővítették. Kiemelkedő például: számítógépeik száma kettőről húszra nőtt.
– Tantermeink száma hárommal bővült. Tartalmi munkánk lényegesen javult, a tantárgyak tanítási eredményessége megyei szinten hatvan–hetven százalékos. Nevelőtestületünk hetven– nyolcvan százalékban igazi hivatástudattal és nagy szakértelemmel dolgozik, a siker közös. Mint megszállott vezető, gondolatban éjjel-nappal az iskolában van – mondja Molnár János.
Az igazgató úr a személyes példamutatást tartja a legfontosabb pedagógiai módszernek. Kartársai előtt az önképzés szerepét hangsúlyozza azzal, hogy például 2000 decemberében szerezte meg a Budapesti Műszaki Egyetemen közoktatás-vezetői diplomáját. Hamarosan ismét újra iskolapadba ül, hogy egyetemi diplomát szerezzen a pedagógia valamelyik ágából.
– Az élet alapja a sok tanulás, az állandó munka és az alkalmazkodás – mint mondja. – A pedagógiai eredményesség a tehetséges gyerekek és a jó pedagógusok függvénye. A pedagógia a végtelen türelemről, a jóságról és a szeretetről szól. Munkánk legnagyobb fizetsége, elismerése, ha a gyerekek szeretnek bennünket. Az élet követelménye: minél magasabb szinten megfelelni az egyre növekvő társadalmi elvárásoknak. Célom mindig ez volt és ez is lesz.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Vitkovics Béla
Plósz Ferencné
Bujdosó László
Horváth Károly
Szűcs Gabriella
Jaczkó Sándor atya
Dr. Baran Zoltán
Dr. Balla Zsolt
Dr. Wischán Elek
Mező Sándor
Dr. Pollák Csaba
Pálosi László
Cseh Árpádné
Obsitos Sándor
Karóczkai Istvánné
Dr. Nánássy Elek
Virág Jánosné
Dr. Varga Csilla
Hadházy István
Pásztor Sándor
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése