Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Polyák András
Iskolaigazgató,
Kállósemjén
A szeretet ünnepének közeledtével megdöbbentő jelenségről szól Polyák András, a kállósemjéni általános iskola és diákotthon igazgatója: van olyan gyermek, és nem is egy, akinek az a karácsonyi vacsora az egyetlen, kézzel fogható szimbóluma az ünnepnek, amit a szülők tálalnak fel a gyermekeknek a decemberi utolsó tanítási napon. Ezerkilencszázkilencvenkettő óta, mióta Polyák úr az igazgató, betlehemes játékkal, mennyezetig éri karácsonyfával és az említett vacsorával közösen köszöntik a kereszténység legnagyobb misztériumát. Nem véletlen az igazgatónak ez a hozzáállása, ő nagyon is családcentrikus ember, és szeretné, ha a felnövekvő gyermekek megéreznének valamit az ünnep külsőségeiből és a belső tartalmából egyaránt.
Polyák András Nagykállóban született 1950. november 19-én. Édesanyja, Szilágyi Piroska, háztartásbeliként a család összetartozását, a három fiú felnevelését és útnak indítását tartotta élete céljának. Édesapja, Polyák András, cipészként dolgozott. A testvérei közül Géza technikus, Nyíregyházán él, Zoltán könyvelő a Kalluxnál, Nagykállóban. Neje, Nagy Pálma Gyöngyi, nevelőtanár, a kállósemjéni iskolában. Két gyermekük született, András Sándor német–történelem szakra jár a Debreceni Egyetemre, Pálma hatodik osztályos.
A nagykállói Budai Nagy Antal Gimnáziumban ezerkilencszázhatvankilencben érettségizett, majd matematikát és műszaki ismereteket és gyakorlatokat tanult a Bessenyei György Tanárképző Főiskolán. A diplomáját ezerkilencszázhetvennégyben vette át.
Leveleken 2 évig tanított, majd örömmel fogadta a szülőföldjéhez még közelebbi település, Kállósemjén meghívását: 1975. augusztus elsejétől itt tanít. 1984 és ’92 között igazgatóhelyettesként tevékenykedett, majd ezerkilencszázkilencvenkettőtől őt bízták meg az igazgatói feladatok ellátásával. Második ciklus óta tölti be ezt a tisztséget.
– Elgondolkodtam, hogy a hagyományos iskolai feladatok, mint a tehetséggondozás vagy a felzárkóztatás tennivalói mellett milyen egyedi arculatot adjunk az intézménynek – idézi fel a nyolc évvel ezelőtti igazgatói indulását. Úgy gondoltam, nálunk is joguk van a gyermekeknek városi szintű tanulási feltételek közt kibontakoztatni képességeiket.
Első lépésként tizenhat személyes nyelvi labort hoztak létre az iskolában. A szülőknek és a gyerekeknek egyaránt tetszett, hogy az angol nyelvet a legmodernebb körülmények közt sajátíthatják el. 2000 szeptemberében újabb állomáshoz érkeztek a nyelvoktatásban, bár erről még érthetően nincsenek hasznosítható adatok. A kerettanterv lehetőséget ad arra, hogy a jó képességű tanulóknak napi 2 óra plusz angolt iktassanak be. Polyák András szerint így nem kell magántanárnál, drága pénzért bővíteni a nyelvismeretet, és a tervek szerint év végén egy alapfokú nyelvvizsgával fejezhetik be a tanévet az 5–8. osztályosok közül a legjobbak.
A számítástechnika már nem a jövő, hanem a jelen tudománya. Igen népszerű a számítástechnikai labor, ahol tizennégy komputeren gyakorolhatnak. Negyediktől nyolcadikig foglalkoznak vele rendszeresen, hetedik és nyolcadik osztályban tanórai keretek közt, csoportbontásban. Osztályozzák is a teljesítményeket. Ezerkilencszázkilencvenhéttől már, az elsők közt lehetővé tették az internet-hozzáférést.
A sport a hagyományos sikerágazatnak számít. A lány kézilabda és a fiú futball a legnépszerűbb. A lányok diákolimpiai, és megyei döntőig jutottak. A versenysportot, a minden intézményt sújtó gazdálkodási nehézségek ellenére, a jövőben is támogatni kívánják. Az önálló gazdálkodás erre jobban ad lehetőséget, mintha mindenben a helyi önkormányzattól függenének.
Polyák úr elismeréssel szól a 33 pedagógus alkotta tantestületről. Még a napköziben is kétdiplomás tanárok készítik fel a másnapi órákra a gyerekeket. A 412 tanulójuk közül 200-an veszik igénybe a napközit. A tanyai diákotthon színesíti az iskolai életet. Volt olyan esztendő, hogy 220-an kértek elhelyezést, ma csak 26-an laknak benne.
Érdekes az is, hogy az iskola lát el hagyományosan az önkormányzat hatáskörébe tartozó feladatokat. Nevezetesen arról van szó, hogy itt, a falu egyetlen konyháján főznek az idősek otthona lakóinak, az óvodásoknak, sőt innen hordják ki három tanyára is naponta a meleg ebédet. Az igazgató úr soha nem gondolkozott azon, hogy ez a szervezési forma másként is alakulhatott volna. Ezt fogadta el természetesnek, amikor megbízták az igazgatói feladatokkal.
Az iskola tagja a Dél-nyírségi Iskolaszövetségnek. Ez a szervezet gondoskodik a pedagógusok képzéséről, továbbképzéséről, valamint a tanulóknak a legkülönfélébb versenyeket állítják össze. Polyák Andrásnak a család a mindene, arra nevelte gyermekeit, hogy örüljenek az együtt tölthető időnek, mert a hátország támogatása nélkül nem indulhatnak el a „nagy betűs élet”-be. Az a tapasztalata, hogy fia és lánya is nagyra becsüli az általa fontosnak tartott értékeket.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 11. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2001.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése