Ilus málnát, szamócát, medvehagymát árult a piacon, de Károly inkább a kezét kérte meg Ilus még akkor sem tudott örülni, mikor a postás meghozta az első nyugdíját. Minek? Éppen annyit... Tartalom megtekintése
Papp János
Iskolaigazgató,
Kállósemjén
Édesapja révén tősgyökeres kállósemjéninek vallja magát Papp János, az Általános Iskola és Diákotthon igazgatója. Generációk óta ezen a tájon keresik a boldogulás útját-módját. Az 1965. október 5-én Nyíregyházán született, a harmincas éveinek a végén kapta a lehetőséget, hogy a megye egyik legnagyobb létszámú iskolájának eredményeit befolyásolja.
Lőrincz Mária háztartásbeli anyuka és Papp János tápboltvezető családjában született, s szinte a maga erejéből lett elsőgenerációs értelmiségi. Nővére, Mária, női szabó szakmát tanult. Feleséget már pedagóguskörből választott, Pappné Kereskényi Gabriella biológiát és kémiát tanít a helyi iskolában.
Papp János a nyíregyházi Bánki Donát Ipari Szakközépiskolában 1984-ben tett érettségi után gyermekfelügyelőként kezdett dolgozni a diákotthonban. 1987 és ’89 között a katonaság jelentette az életét, majd a leszerelés után csoportvezetőként folytatta a diákotthoni tevékenységet. 1990-ben a nyíregyházi tanárképző főiskolán tanítói oklevelet szerzett, majd 1995-ben magyar nyelv és irodalom szakos tanári diplomáját is átvehette. Dolgozott napközis nevelőként, majd az élet egy izgalmas lehetőséget ígért: megpályázta és elnyerte az intézmény igazgatói posztját 2002. augusztus elsejétől. Új fejezet kezdődött az életében, hisz beosztott pedagógusként vagy az intézmény igazgatójaként másfajta felelősség hárult rá.
– A sokféle beosztás lehetővé tette számomra, hogy körülnézzek az intézményben és annak falain kívül is – fogalmaz a fiatal igazgató. – Igyekeztem meghonosítani olyan programokat, amelyeket magyartanárként vagy osztályfőnökként én is szívesen láttam volna. Így például 2002 őszén elkezdődhetett az alapfokú művészeti oktatás, amelynek keretén belül népi táncot, furulyát, zongorán, képzőművészetet és színjátszást tanulhatnak a résztvevők. Az iskola 413 tanulója közül kétszázan vesznek részt az alapfokú művészeti oktatásban. Spisák Krisztina és Teremi László népi táncos házaspár különösen megnyeri a gyerekek szívét, korábban nem is gondoltuk volna, hogy a mai számítógépes, videós világban a népi tánc a maga hagyományőrző világával ennyire népszerű lehet.
Egyébként is fontosnak tartja és az igazgatói pályázatában is kiemelte Papp János a hagyományápolást – ennek szép megjelenése a művészeti oktatásban nyomon követhető –, valamint az esztétikai nevelésre igyekszik ráirányítani a figyelmet. Meggyőződése, hogy rendezett udvaron, modern épületek, gondozott pázsit mellett nem dobják el a szemetet a gyerekek. E cél érdekében, az önkormányzattal közösen, hozzákezdtek az első épület felújításának előkészítéséhez. Kb. 30–35 millió forintból modernizálhatják az intézmény első épületét, s a XXI. század szellemében alakíthatják át. A belső burkolatokat, a nyílászárókat, a vizesblokkot, a tetőszerkezetet kicserélik és a tervek szerint 2004 őszén már ebben folytathatják a tanítást.
Az IKT-nak elkeresztelt információs kommunikációs technológia fontosságát régen felismerték az iskolákban. Kállósemjénben már negyedik osztálytól heti két órában tanítják a számítástechnikát és ez arra elég, hogy nyolcadik osztály végén a szövegszerkesztő programot használják, tudnak készíteni számítógépen táblázatot, meghívót. A tanulóik a megyei versenyekről is szép eredményekkel térnek haza.
A továbbtanulás mindig barométerként jelzi az intézmény minőségét. Természetes, hogy mindenki valamilyen iskolában folytatja a tanulmányait, amire viszont Papp János büszke, hogy a végzősök 70 százaléka gimnáziumban és szakközépiskolában kezdi el az új tanévet. Nem is akárhogy, még a híres Zrínyi-, Krúdy-, Kölcsey-, Vasvári-gimnáziumokban is megállják a helyüket. A 33 pedagógus munkáját dicséri, hogy a tanulók olyan alapokkal fejezik be az általánost, amelyre lehet építeni. Ezt a cél szolgálta a diákotthon, amelyben 20 éve még 200, zömében tanyasi diákot szállásoltak el. Ma már 25-en laknak itt, különböző okok miatt. Egyrészt Császárszálláson felépült egy új iskola – zömében innen jöttek a gyerekek –, másrészt a tanyákról beköltöztek a szülők Kállósemjénbe és már nem kell a gyerekeiknek kollégiumot kérni. A demográfiai hullám is rontja a helyzetet, míg most három nyolcadik osztály ballag, jövőre két első osztály indul.
A hátrányos helyzetű községben a helybeliek számos gonddal küzdenek, kezdve a 20 százalék feletti munkanélküliségtől a mezőgazdaság, azon belül is a dohánytermesztés visszaeséséig. Ennek ellenére azt szeretné az igazgató elérni, hogy alapfokú vizsgát tegyen minél több tanuló angolból és számítástechnikából a nyolcadik osztály befejezéséig. Az idén hárman készülnek ilyen vizsgára.
Papp János lokálpatriótaként szereti a szülőföldjét, és értelmiségiként azon munkálkodik, hogy a helybeliek a nagy elődök – a Kállay-család néhány tagja sokat tett a településért, sírjaik az iskolakertben emlékeztetik az utódokat – életútját megismerve, legyenek büszkék arra, hogy kállósemjéninek vallhatják magukat.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 17. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2004.)
Hasonló
Égi áldás az özvegyasszony házasságára
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése