Pálmaágakból lefektetett szőnyeg a Bazilika lépcsőin, olajágakkkal integető ünneplők Ilyen meghívót kap a vendég, ha a jó sorsa Rómában egy zarándokszállásra viszi. A Casa per ferie delle Suore Missionarie Pallottine néhány... Tartalom megtekintése
Plósz Ferencné
Megbízott vezető óvónő,
Geszteréd
A gyermekek sokoldalú nevelését és harmonikus fejlesztését tűzte célul a geszterédi óvoda a helyi nevelési program megfogalmazásakor. Plósz Ferencné, született Kirimi Jolán megbízott vezető óvónő a program eddigi eredményeiről, céljairól, és a további tervekről beszél. Az öt gyerekes édesanya nemcsak megbecsült óvodapedagógus, hanem családi élete az elvek és a gyakorlat összehangolása okán őt bízták meg a közelmúltban az óvoda vezetésével, amíg pályázat útján ki nem nevezik a végleges irányítót.
Geszteréden született 1962. május 18-án. Édesanyja, Nagy Mária háztartásbeliként tartotta össze a családját. Édesapja, Kirimi József, sajnos már nem él. Testvérbátyja, József szintén meghalt.
Férje, Plósz Ferenc Géza, a mezőgazdaságban szerzett iskolai végzettséget, jelenleg őstermelő. Házasságukból öt gyermek született: Balázs húszéves, határrendészetet tanul, Rita Szolnokon külgazdasági szakra jár, Kinga elsős a görög katolikus középiskolában Hajdúdorogon, Jolán hatodikos és Ferenc elsős.
Plószné Újfehértón érettségizett 1980-ban, rövid ideig Tégláson, majd 1986-tól a geszterédi óvodában foglalkozik a kicsikkel. Jelenleg 68 óvodás jár a 75 személyes intézménybe. Velük 4 óvodapedagógus foglalkozik. A Nyírségi Óvodaszövetség tagjaiként a geszterédi óvodapedagógusok örömmel veszik a képzési lehetőségeket, a rendeletmagyarázatokat, az előadásokat, a szaktanácsadást. Plószné arról beszél, hogy rendszerszemléletet tanulhatnak az óvodaszövetség révén. A tanulás egyébként is az egyik legfontosabb elhatározásuk: Plószné Jolika például a hajdúböszörményi főiskolán végezte el az óvónői szakot. A legutóbbi időben a minőségbiztosítás elméletével és gyakorlatával ismerkednek.
Az óvoda nevelési programjában nagy hangsúlyt helyeznek az érzelmi nevelésre. Szeretetteljes, közvetlen, nyugodt légkört akarnak megteremteni az óvodában, amelyben sok a közös élmény, a tevékenység, és az együttesen végzett munka. Mindezek öröme olyan erkölcsi tulajdonságot erősít, mint az együttérzés, önfegyelem, pontosság, figyelmesség, segítőkészség, szorgalom, szabálytartás. Az óvodapedagógusok azt szeretnék elérni, hogy a gyermekek a környezetükben lévő emberi kapcsolatokban vegyék észre a jót és a rosszat. Fontos, hogy önmaguk és mások szeretetére, tiszteletére, megbecsülésére neveljék őket. Már ebben az életkorban érdemes kialakítani a kicsikben a szociális érzékenységet és a másság elfogadását.
Az érzelmi nevelés céljaként fogalmazták meg a programban, hogy a gyermekek biztonságérzetének megalapozásával segítsék a szocializálódást, és az önbizalom kifejlődését. Minden csoportnak van hagyománya, szokásvilága, játékrendszere. A beilleszkedést segítik elő az óvodához történő kötődés kialakításával. Ebben segítenek a fent említett hagyományok és szokások. A geszterédi óvodában osztott csoportok működnek, ezért több programot szerveznek a kicsik és a nagyok együttműködtetésére.
A társas kapcsolatoknak az irányítói természetesen az óvónők. Az óvónő, mint modell, személyes értékével hat a csoportszerveződés folyamatára, serkentője az egyéni fejlődésnek. Fontosnak tartják, hogy az óvónők a szülőkkel is jó kapcsolatot teremtsenek. A gyerekeket pedig abban segítik, hogy elfogadják eltérő képességű és tulajdonságú társaikat. Az óvodai tevékenységekhez nagy szabadságot biztosítanak, természetesen a pontos határok megjelölésével. Kialakítják a közösségi élet szabályait, segítik a gyermekbarátságok létrejöttét. Az óvodapedagógusok minden gyerek számára biztosítanak személyes perceket. Arra törekednek, hogy ezekben a beszélgetésekben megfogalmazódjanak a kicsik saját érzései, és társaik feltételezett érzési.
Úgy tapasztalják, hogy az igényes türelem, a követelés, a bizalom és az elismerés nemcsak az egyes gyermeket formálja, hanem az egész csoportot is. A kapcsolatok erősítését szolgálja a beszélőtárs megbecsülése, értékelése, a kölcsönös engedmény. Mellőzik a hibáztatást, bírálgatást, megbántást. Az óvodai program kiemeli: az az elvárás, hogy a pedagógiai munkát hassa át az odafigyelés, meghallgatás, saját és mások érzéseinek elmondása, elfogadása, és jelenjen meg a humor, amely oldja a feszültséget, a görcsösséget.
Az érzelmi nevelés mellett az értelmi fejlesztésre az érzékszervi és mozgásos tapasztalatok megszerzésére is nagy gondot fordítanak. Az anyanyelvi nevelés céljaként fogalmazták meg a kommunikáció formáinak alakítását, mégpedig helyes mintaadással. Alapoznak a gyermek természetes közlési vágyára. Ez és a kapcsolatteremtő képesség, a beszédkészség az oldott, derűs légkörben fejleszthető.
Plószné Jolika nevetve mondja, hogy ő már saját családjában megvalósította a minőségbiztosítást, minden gyereke tudja a dolgát, kiveszik a részüket az otthoni munkákból.
(Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Hasonló
Vitkovics Béla
Molnár János
Bujdosó László
Horváth Károly
Szűcs Gabriella
Jaczkó Sándor atya
Dr. Baran Zoltán
Dr. Balla Zsolt
Dr. Wischán Elek
Mező Sándor
Dr. Pollák Csaba
Pálosi László
Cseh Árpádné
Obsitos Sándor
Karóczkai Istvánné
Dr. Nánássy Elek
Virág Jánosné
Dr. Varga Csilla
Hadházy István
Pásztor Sándor
Virágvasárnap Vatikánban a Szent Péter téren
Varázslat
Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta áll ez a nagyon régi épület, kicsit elvarázsolt szépségével kastély, kicsit bástya szerű repkénnyel befutott oldalával. Az idő ... Tartalom megtekintése
Az út
Tüttő József alkotása Szinte meggyötört arcok, holott egy életút harcosai a születéstől a végsőkig. Egyetlen ember akinek annyiszor változik az arca, ahány állomást tudhat maga mögött. Hogy sejthetnénk gyermekkorban, milyen ... Tartalom megtekintése
Hegyet hágék, lőtőt lépék, a sárkány farkán túráztam
Megtépett sziklák, leszakadt hegyormok, madeirai séta egy csángó ima ritmusára Légvonalban… Ha valahol tényleg látni is lehet, mit jelent ez a kifejezés, az a Ponta de São Lourenço, azaz a... Tartalom megtekintése
Pomaranski Luca portréja
Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban szabad beszélni, én mégis a portrézást találom a legizgalmasabb alkotói munkának. Huszár Boglárka ragyogó képet festett Lucáról, aki csak éppen bekukkantott a vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése
Győr Bécsi kapu tér. Egy csepp harmónia
Hargitai Beáta alkotása Győr talán legszebb tere a Bécsi kapu tér. Szinte minden épülete műemlék, barokk, copf, és kora klasszicista stílusú homlokzatokkal. (Wikipédia) A tér ragyogása, elegánsan hangolt épületei a ... Tartalom megtekintése
Egy kis nyelvészkedés a Piña Coladaval kapcsolatban
Szűrt ananászt jelent magyarul, szögezném le Móricka kedvéért… …akinek mint tudjuk, mindenről ugyanaz jut eszébe. Felhívnám továbbá a figyelmét az “ ñ ” betű kalapocskájára, ami által “ ny “-ne... Tartalom megtekintése
Történetek a füstölődő szalonnatáblák mellől
A régi házak padlásai mindig is kincseket rejtettek és rejtenek magukban Éreztem én ezt már gyerekkoromban, ugyanis állandóan azon siránkoztam, hogy mikor mehetek már fel én is a hijúba, ami... Tartalom megtekintése
Pince bejárat, Tokaj
Bíró Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően szomorkás időben vágyódva nézhetünk erre a Bíró Ernő által megpingált képre. Kirobbanó fényekben pompázik a pince tetején dúsan hajtó ... Tartalom megtekintése
Emlék
Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése