Plósz Ferencné

Megbízott vezető óvónő,

Geszteréd

szszb_15-94_plosz_ferencne.jpgA gyermekek sokoldalú nevelését és harmonikus fejlesztését tűzte célul a geszterédi óvoda a helyi nevelési program megfogalmazásakor. Plósz Ferencné, született Kirimi Jolán megbízott vezető óvónő a program eddigi eredményeiről, céljairól, és a további tervekről beszél. Az öt gyerekes édesanya nemcsak megbecsült óvodapedagógus, hanem családi élete az elvek és a gyakorlat összehangolása okán őt bízták meg a közelmúltban az óvoda vezetésével, amíg pályázat útján ki nem nevezik a végleges irányítót.

Geszteréden született 1962. május 18-án. Édesanyja, Nagy Mária háztartásbeliként tartotta össze a családját. Édesapja, Kirimi József, sajnos már nem él. Testvérbátyja, József szintén meghalt.

Férje, Plósz Ferenc Géza, a mezőgazdaságban szerzett iskolai végzettséget, jelenleg őstermelő. Házasságukból öt gyermek született: Balázs húszéves, határrendészetet tanul, Rita Szolnokon külgazdasági szakra jár, Kinga elsős a görög katolikus középiskolában Hajdúdorogon, Jolán hatodikos és Ferenc elsős.

Plószné Újfehértón érettségizett 1980-ban, rövid ideig Tégláson, majd 1986-tól a geszterédi óvodában foglalkozik a kicsikkel. Jelenleg 68 óvodás jár a 75 személyes intézménybe. Velük 4 óvodapedagógus foglalkozik. A Nyírségi Óvodaszövetség tagjaiként a geszterédi óvodapedagógusok örömmel veszik a képzési lehetőségeket, a rendeletmagyarázatokat, az előadásokat, a szaktanácsadást. Plószné arról beszél, hogy rendszerszemléletet tanulhatnak az óvodaszövetség révén. A tanulás egyébként is az egyik legfontosabb elhatározásuk: Plószné Jolika például a hajdúböszörményi főiskolán végezte el az óvónői szakot. A legutóbbi időben a minőségbiztosítás elméletével és gyakorlatával ismerkednek.

Az óvoda nevelési programjában nagy hangsúlyt helyeznek az érzelmi nevelésre. Szeretetteljes, közvetlen, nyugodt légkört akarnak megteremteni az óvodában, amelyben sok a közös élmény, a tevékenység, és az együttesen végzett munka. Mindezek öröme olyan erkölcsi tulajdonságot erősít, mint az együttérzés, önfegyelem, pontosság, figyelmesség, segítőkészség, szorgalom, szabálytartás. Az óvodapedagógusok azt szeretnék elérni, hogy a gyermekek a környezetükben lévő emberi kapcsolatokban vegyék észre a jót és a rosszat. Fontos, hogy önmaguk és mások szeretetére, tiszteletére, megbecsülésére neveljék őket. Már ebben az életkorban érdemes kialakítani a kicsikben a szociális érzékenységet és a másság elfogadását.

Az érzelmi nevelés céljaként fogalmazták meg a programban, hogy a gyermekek biztonságérzetének megalapozásával segítsék a szocializálódást, és az önbizalom kifejlődését. Minden csoportnak van hagyománya, szokásvilága, játékrendszere. A beilleszkedést segítik elő az óvodához történő kötődés kialakításával. Ebben segítenek a fent említett hagyományok és szokások. A geszterédi óvodában osztott csoportok működnek, ezért több programot szerveznek a kicsik és a nagyok együttműködtetésére.

A társas kapcsolatoknak az irányítói természetesen az óvónők. Az óvónő, mint modell, személyes értékével hat a csoportszerveződés folyamatára, serkentője az egyéni fejlődésnek. Fontosnak tartják, hogy az óvónők a szülőkkel is jó kapcsolatot teremtsenek. A gyerekeket pedig abban segítik, hogy elfogadják eltérő képességű és tulajdonságú társaikat. Az óvodai tevékenységekhez nagy szabadságot biztosítanak, természetesen a pontos határok megjelölésével. Kialakítják a közösségi élet szabályait, segítik a gyermekbarátságok létrejöttét. Az óvodapedagógusok minden gyerek számára biztosítanak személyes perceket. Arra törekednek, hogy ezekben a beszélgetésekben megfogalmazódjanak a kicsik saját érzései, és társaik feltételezett érzési.

Úgy tapasztalják, hogy az igényes türelem, a követelés, a bizalom és az elismerés nemcsak az egyes gyermeket formálja, hanem az egész csoportot is. A kapcsolatok erősítését szolgálja a beszélőtárs megbecsülése, értékelése, a kölcsönös engedmény. Mellőzik a hibáztatást, bírálgatást, megbántást. Az óvodai program kiemeli: az az elvárás, hogy a pedagógiai munkát hassa át az odafigyelés, meghallgatás, saját és mások érzéseinek elmondása, elfogadása, és jelenjen meg a humor, amely oldja a feszültséget, a görcsösséget.

Az érzelmi nevelés mellett az értelmi fejlesztésre az érzékszervi és mozgásos tapasztalatok megszerzésére is nagy gondot fordítanak. Az anyanyelvi nevelés céljaként fogalmazták meg a kommunikáció formáinak alakítását, mégpedig helyes mintaadással. Alapoznak a gyermek természetes közlési vágyára. Ez és a kapcsolatteremtő képesség, a beszédkészség az oldott, derűs légkörben fejleszthető.

Plószné Jolika nevetve mondja, hogy ő már saját családjában megvalósította a minőségbiztosítást, minden gyereke tudja a dolgát, kiveszik a részüket az otthoni munkákból.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanch 15. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2003.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése

Emlék

Ősz Zoltán alkotása 25×30 cm, pasztell. 2024 “Jaj, a gyerekkor mily tündéri kor volt: egy ködbe olvadt álom és való, ha hullt a hó az égből, porcukor volt, s a... Tartalom megtekintése