Gurály László

Iskolaigazgató,

Napkor

szszb_10-178_guraly_laszlo.jpgMi számít igazi sikernek? – boncolgatjuk a kérdést Gurály Lászlóval, a napkori általános iskola igazgatójával. Négy évtizedes tapasztalattal rendelkezik a pedagógus pályán. Megélt örömet, bánatot, sikert és kudarcot, de ha számvetést akar készíteni, azokat az apró, de feledhetetlen pillanatokat őrzi meg emlékezetében, amikor a tanítványai a megyei és országos versenyek képzeletbeli dobogójára állhatnak. Csak ő tudja, hogy milyen megfeszített munka rejlik emögött.

Gurály László 1941. július 20-án született – a vallási hagyomány szerint Illés búcsúkor –Napkoron. Édesanyja, lánykori nevén Kéninger Julianna, aki az akkori szokások szerint nem helyezkedett el állásban – bár ipara nem volt, de 50 évig zörgette a varrógépet –, hanem a családi tűzhely melegét ápolta, és a gyermekek felnevelését tartotta élete céljának. Édesapja, Gurály József, földművelésből teremtette elő a megélhetéshez szükséges pénzt. Sajnos, már egyik szülő sincs közöttük. Testvérei közül Mária pedagógus, ma nyugdíjas éveit tölti. József fivére még sorkatonaként a Dunában lelte a halálát. Felesége, Jécsák Erzsébet, biológia–földrajz szakos tanár, itt tanít a napkori iskolában. Két gyermekük született. László tartósító-ipari mérnök. Az ő felesége, Kristóffy Szilvia, szintén hasonló mérnöki diplomát szerzett. Három gyermekük van, Barbara hét-, Lilla öt-, Balázs hároméves. Az igazgató úr családjában a másik gyermek Edina, aki földrajzból, település- és térségfejlesztésből szakgeográfusi, valamint szociológus diplomákat vehetett át a debreceni Kossuth Lajos Tudományegyetemen. Az ő férje, Hüse Lajos, a DOTE nyíregyházi egészségügyi főiskoláján tanít. Két gyermekük közül Szonja kétéves, Csongor öt hónapos.

1959-ben végezte el a tanítóképzőt, majd egyéves gyakorlat után kapta meg a tanítói oklevelet.

Legelőször a szatmári faluban, Kömörőn állt katedrára. Bevonulásáig, 1961. október 23-ig ott tanított. Akkoriban még két év volt a sorkatonai szolgálat. A leszerelés után idejött a napkori iskolába, és immár 37 éve, mondhatjuk, generációknak adta át a lexikális tudást, és ami ennél is többet jelent, a tisztességes, becsületes élethez nélkülözhetetlen emberi értékeket.

Olyan elődei segítették vezetői pályáján, mint Vinginder János, aki 1956 és 1986 között töltötte be a napkori iskola igazgatói posztját. Együtt dolgoztak sok éven, évtizeden át, és kettejük együtt munkálkodása nagyban meghatározta az iskolai mai, sikeres szereplését.

Időközben a tanárképző főiskola mezőgazdasági gyakorlatok szakán is diplomázott az igazgató úr, 1967-ben szerezte ezt a képesítést. 1970-ben nevezték ki igazgatóhelyettesnek, majd 1986-tól ő tölti be az igazgatói állást.

Mint mondja, lényegesen nehezebb ma elviselni Nyíregyháza mint iskolaváros közelségét és elszívó hatását, mint 30 évvel ezelőtt. Mióta működnek a 6 és 8 osztályos gimnáziumok, sok szülő adja be a gyerekét a jó nevű, nagyobb karrierrel kecsegető gimnáziumokba a mindössze 10 kilométerre levő megyeszékhelyen. Éppen ezért a maximumot kell nyújtani a tudás közvetítésében. Ezt igazolja az is, hogy a végzett nyolcadikosok mindegyike tovább tanul. Nagy eredménynek könyvelik el, hogy egyetlen osztályból mind a hat jelentkezőt felvették a Krúdy-gimnáziumba. Ez természetesen nemcsak a gyermek, hanem a felkészítő napkori tanár érdeme is.

Meglepő adat, hogy a 381 tanuló kétharmad része valamilyen versenyben részt vesz. Elsősorban megyei, de országos szinten is jegyzik a napkori tanulókat több tantárgyban. Felsorolni is hosszú lenne, hány megyei és országos megméretésről hoznak el jó helyezést. Például a Gyermekétkeztetési Alapítvány által szervezett földrajzverseny országos döntőjéből, a Herman Ottó biológiaversenyről, a Teleki Pál földrajzversenyről, a Zrínyi matematikaversenyről, az Alma Mater versenyről, a Herman Ottó környezetvédelmi versenyről. Említi Gurály úr a Titok történelmi versenyt, a Kvalitás és az iskolaszövetség versengését.

Matematikát emelt szinten tanítanak, heti hat órában. Nagy az érdeklődés iránta, mind a szülők, mind a gyerekek körében. Szerveztek tehetséggondozó szakkört németből – kettőt is –, magyar, matematika, számítástechnika, informatika, tömegsport tárgyakból. Foglalkozik egy kolléga a dislexiás gyerekekkel, és minden pedagógus felzárkóztatással is. Működtetnek gyógytestnevelést, tornaszakkört, énekkart. Rendszeresek az országjáró kirándulások, táborozások.

Gurály Lászlót elismerte az oktatási miniszter Kiváló Munkáért kitüntetéssel. A helybeliek bizalmából harmadik ciklus óta önkormányzati képviselő, tagja a testület oktatási bizottságának. Szabadidejében olvas, főként szakirodalmat. Mint született napkori, kertészkedik. Most éppen a minőségbiztosítás elmélete és gyakorlata foglalkoztatja a szakmájában.

 (Szabolcs-Szatmár-Beregi Almanach 10. kötet. In-Forma Kiadó Nyíregyháza 2000.)
Szerző: 2018. 01. 17.
Ha még nincs közöttünk, csatlakozzon most az Unokáink is olvasni fogják oldal kedvelőihez a Facebookon!

Hasonló

Varázslat

Huszár Boglárka alkotása 60×60 cm. olaj, vászon. Nem is tudom mióta  áll  ez  a  nagyon  régi  épület,  kicsit  elvarázsolt  szépségével   kastély,  kicsit  bástya szerű  repkénnyel  befutott oldalával.  Az idő ... Tartalom megtekintése

Az út  

Tüttő József alkotása Szinte  meggyötört  arcok,  holott  egy  életút  harcosai  a  születéstől  a  végsőkig.  Egyetlen  ember  akinek  annyiszor változik az  arca,  ahány állomást  tudhat  maga mögött.  Hogy sejthetnénk  gyermekkorban,  milyen ... Tartalom megtekintése

Pomaranski Luca portréja

Huszár Boglárka alkotása Csak általánosságban  szabad  beszélni, én  mégis  a portrézást  találom a legizgalmasabb alkotói  munkának.  Huszár  Boglárka  ragyogó   képet festett  Lucáról,  aki csak  éppen  bekukkantott  a  vászonra, hogy ... Tartalom megtekintése

Pince bejárat, Tokaj

Bíró  Ernő alkotása 30×42 cm, akvarell Ebben a rémítően  szomorkás időben  vágyódva  nézhetünk  erre  a  Bíró Ernő  által   megpingált  képre. Kirobbanó  fényekben  pompázik   a  pince  tetején  dúsan  hajtó ... Tartalom megtekintése